Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Originele lader of nieuwe lader?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door ViTu »

Er is al veel over geschreven. Maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden. En als dat er wel mocht zijn dan delete ik dit toppic weer.

Wat is nu beter voor twee nieuwe 80 Ah AGM huishoud accu’s in mijn T5 uit 2008.
- de originele T5 acculader
- een moderne nieuwe lader: Victron IP67 (1 + Si)

Wat is beter en waarom?

Dank!
Laatst gewijzigd door ViTu op 04 dec 2022, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door SyncRoon »

Ik gebruik al jaren een victron blue smart lader 12/15 voor accus van 70ah tot 200ah.

Goed laad algoritme en kan je zonder problemen op je accu's laten staan. De (1 + Si) versie is voor bv hulpverleningsvoertuigen of walstroomaansluiting. Je kan daar een externe aansturing op aansluiten voor startblokkering of waarschuwingsysteem voor wegrijden met aangekoppelde 220V.

Ik ga nu in mijn bussen een vaste lader inbouwen met denk ik de 3 accu aansluitingen. (start, accesoire en huishoudaccu)
https://www.bluepowershop.nl/lader-omvo ... p22-3.html

De bluesmart had ik in mijn andere bus met een scheidingsrelais tussen startaccu en semi-tractie, dat werkte ook goed in bijladen onder rijden en vanaf de semi-tractie opladen met de bluesmartlader en dan ook de startaccu op peil houden.

De extra sturing voor startonderbreker/walstroom beveiliging heb ik nog niet gemist. Kabel leg ik altijd zo dat je niet weg kan zonder deze te vergeten/moeten ontkoppelen.

De app is handig voor aflezen accustatus en de instellingen. Je kan hem ook als voeding gebruiken.
Screenshot_20221204-190112.jpg
Screenshot_20221204-190121.jpg
Screenshot_20221204-190126.jpg
Groet, Ronald
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door ViTu »

Dus de Victron is beter voor de AGM accu dan de originele T5 lader?

En welke lader moet ik hebben, de 12/25 Victron Blue Smart IP67 (Si + 1)

Dank!
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door Multivan Generation »

De Victron blue smart lader vind ik beter.
Ander puntje is dat je stekker symbool op je CU dan wellicht niet meer getoond wordt. Maar of dat erg is?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door ViTu »

Bedankt.

Wat is het verschil tussen de lader die jij noemt en de lader die ik noem; zijn beiden Victron Blue Smart laders?
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door Multivan Generation »

ViTu schreef: 05 dec 2022, 12:18 Bedankt.

Wat is het verschil tussen de lader die jij noemt en de lader die ik noem; zijn beiden Victron Blue Smart laders?
Wat denk je er van om dat zelf even te bekijken?
Voor niets gaat de zon op he..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door ViTu »

Dat heb ik gedaan. Ik stel de vraag omdat ik zelf de Victron Blue Smart IP 67 (Si + 1) voorstel.

Vervolgen zeg jij dat de Victron Blue Smart beter is. Dan is mijn logische gedachtegang: welke bedoel je?

Laat ik de vraag anders stellen: kun je wat preciezer zijn in je antwoord; er zijn nogal wat soorten Victron Blue Smart laders: te weten
- IP22
- IP65
- IP67

Wat is jouw aanbeveling tov van het model dat ik voorstel en waarom denk je dat dat beter is?

Superbedankt!
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door Multivan Generation »

Waarom de IP67 (Si +1)?

Ikzelf heb de 65 en daaraan hangen 3 accu's.
2 huishoudaccu's parallel als 1x150A
En via het cyrix smart relais kan mijn startaccu ook tegelijkertijd opgeladen worden.

Waarom heb ik die gekozen?
Amperage waarmee hij kan laden.
Ik kan hem via bluetooth vanaf de woonkamer instellen.
Inbouwformaat.
Prijs.
Gebruik.. overnacht is je accu toch wel vol, dan hoef ik niet zo nodig met meer als 10A op te laden, alle tijd..

Waar jij mee zit en wat door jouw vragen ondersneeuwt is of je waarde hecht aan een koppeling met het centrale camper aanstuur unit.
Zoals veel California eigenaars wel niet zonder kunnen/willen. En de inbouwruimte in jouw camper..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door SyncRoon »

Als je met de camper gaat duiken zou ik ip67 nemen. ipxx waarde is bestandheid tegen vocht, water (straal) of onderdompelen. Hoe hoger hoe beter afgedicht.

De (Si + 1) heeft geen toegevoegde waarde met de extra 12+ aansluiting voor bv wegrijdbeveiliging met aangekoppelde walstroom. Want die moet je dan ook nog maken, al is dat maar een controle lampje of dat je uitvogelt hoe je bv koppeling met de camperunit kann maken.

Ik heb de IP65 en dat ding zwerft nu rond tussen vrachtwagen, bussen en aanhangers welke dan wat extra prik in de accu moeten hebben. Ik hou hem uit de regen maar wel gewoon buiten onder de laadbak of op een steen onder de auto.

Bij inbouw zou ik gerust voor ip22 kiezen. Maar plaatsing op een lo0katie waar er geen water kan instromen (niet op de vloer of nabij deur/raam)

de 15A smart lader die ik nu heb krijgt de 180A semitractie die ik gebruik voor een 1400watt omvormer (koffiezetter 800watt en 500watt acculaders husqvarna) na twee dagen gebruik net op 1 lange nacht (18.00hr - 06.00hr) vol, of net tegen druppellading aan.

Omdat je laden hoog/laag kan instellen kan je een zware acculader ook kleinere accu's laten laden. 12 of 15 ampere voldoet denk ik wel als je verder niks gebruikt tijdens het laden. Aangezien je dan aan walstroom moet staan zal je ook niet teveel 12v gebruiken?

Deze 3 laders zijn in feite vrijwel hetzelfde. Echter de ip22 en ip67 zijn meer voor inbouw of vaste plek en de ip65 heb ik toen genomen vanwege de diverse aansluitingen en mobiliteit. (vaste aansluiting op verschillende accu's en met accuklemmen voor losse accu's of voertuigen)

Het cirix relais staat er ook bij, werkt goed. Lees ook gewoon de manuals bij de aanbieder die ik eerder doorlinkte. Staat allemaal goed duidelijk bij de producten.
Bijlagen
Screenshot 2022-12-05 at 20-47-19 Bluepowershop Winkelwagen.png
Groet, Ronald
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Originele lader of nieuwe lader?

Bericht door ViTu »

Dank voor al jullie input en uitgebreide beschrijvingen. Ik ga duiken dus het wordt de IP67 Si + 1 ;) en de Cyrix 12/24 120A.

Leuk klusje voor in de kerstvakantie :)
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Plaats reactie