Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zekeringen camperdeel - waterpomp

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
dries_m
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 nov 2022, 16:07

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door dries_m »

Na alles getest te hebben, blijkt de pomp ineens terug te werken. Ik ga de dooi afwachten om een test met een grotere watermassa te doen, een uithoudingsproef 😉
VW T6 California Ocean 2019
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door SyncRoon »

testen is wat anders dan meten. Uithoudingsproef lijkt mij ook niet de bedoeling op zo'n pompje. Ik zou eerder een proef doen met bv frequent openen/sluiten kraan en paar keer een pannetje water tappen (ca. 0.75L) Veel langer hoeft een pompje eigenlijk nooit te draaien en veel kort gebruik van je kraan/schakelaartje is meer representatief voor je gebruik.

Als je zekering verder niet meer zomaar klapt zou ik er wel op vertrouwen. Mocht die nog wel klappen moet je echt aan het meten in plaats van testen.
Groet, Ronald
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door Angelo-anneveld »

SyncRoon schreef: 18 dec 2022, 10:45 testen is wat anders dan meten. Uithoudingsproef lijkt mij ook niet de bedoeling op zo'n pompje. Ik zou eerder een proef doen met bv frequent openen/sluiten kraan en paar keer een pannetje water tappen (ca. 0.75L) Veel langer hoeft een pompje eigenlijk nooit te draaien en veel kort gebruik van je kraan/schakelaartje is meer representatief voor je gebruik.

Als je zekering verder niet meer zomaar klapt zou ik er wel op vertrouwen. Mocht die nog wel klappen moet je echt aan het meten in plaats van testen.

Koppel je pompje los. Klapt er dan geen zekering dan weet je toch al voldoende.

Pompje vervangen zijn de kosten nu ook niet..
Gebruikersavatar
dries_m
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 nov 2022, 16:07

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door dries_m »

Klopt, zekering klapt niet meer wanneer pompje er niet op zit. In de plaats heb ik een halogeen lampje laten branden. Qua stroom verbruik is dat natuurlijk niet te vergelijken met dat pompje. Vandaar dat een test met de pomp toch wel meer zekerheid gaat bieden.

Met die uithoudingsproef bedoelde ik idd het kraantje gebruiken, laag-hoog debiet, aan-uit, … maar niet een uur laten draaien. Dat lijkt me niet zinvol.
Nu heb ik het telkens kunnen proberen met een kwartje van een liter (test bij -4gr met een plastic fles, bovenzijde eraf gesneden, gevuld met water en zo in de rank laten zakken + pompje erin) en dat is niet genoeg om vertrouwen te krijgen.

Als het echt niet gaat, dan vliegt de oude pomp eruit. Een nieuwe kost idd de wereld niet.
VW T6 California Ocean 2019
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2016
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door chv »

Ik gok toch op de micro schakelaar van je kraantje als boosdoener.
Af en toe wel en af en toe niet werken past meer bij kraantje dan bij pompje in mijn (T4) ervaring.
Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door Rafke 108 »

Ik heb nog een digitaal bestandje van de zekeringen van mijn T6 (2016) California.
Stuur me een PB'tje met je mailadres als je wilt en ik stuur het door.

PS: de eerste keer dat mijn pompje stuk was heb ik ook gesukkeld om de dop open te draaien. Mijn buurman tipte me toen van de dop een beetje te warmen (haardroger) en toen ging het wel...

Succes!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
dries_m
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 nov 2022, 16:07

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door dries_m »

pompje werkt nu voortreffelijk. weet niet wat er aan de hand was, mogelijks een slecht contact?
over een paar weken gaat de wagen naar de dealer voor een check-up.
VW T6 California Ocean 2019
Gebruikersavatar
Rafke 108
Berichten: 690
Lid geworden op: 19 nov 2007, 12:34
Locatie: Druivenstreek - Vlaams-Brabant België

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door Rafke 108 »

dries_m schreef: 29 dec 2022, 20:32 pompje werkt nu voortreffelijk. weet niet wat er aan de hand was, mogelijks een slecht contact?
over een paar weken gaat de wagen naar de dealer voor een check-up.
Kan zijn dat het pompje wat last had van kalkaanslag of iets dergelijks.
Indien je toch in je reservoir geraakt kan je het pompje eens nachtje laten weken in een glaasje azijn!
T4 Caravelle & T6.1 California
Vroeger T5 Multivan 04 & T5 Caravelle 07

Facebook: Raf Deveuster
Instagram: rafdeveuster


Afbeelding
Gebruikersavatar
dries_m
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 nov 2022, 16:07

Re: Zekeringen camperdeel - waterpomp

Bericht door dries_m »

Na een perfecte zomer hebben we afgelopen week weer een probleem met de waterpomp.
Tijdens het kamperen merkte ik plots op dat er minder druk op het water zat. Dat duurde enkele seconden alvorens de kraan volledig stopte. Geen water meer.

Bleek dat de zekering doorgebrand was. Een nieuwe zekering erin deed het systeem twee seconden herleven, om terug te eindigen met een kapotte zekering.

Een derde zekering ging er ook aan.

Waarom het nu plots terug op komt, weet ik niet. Vorige keer hard gezocht en niets gevonden. Nu opnieuw…

Het regende wel heel hard op dat moment, wat het in de zomer in Kroatië niet heeft gedaan. Ligt er daar soms een probleem? Kortsluiting?

Ik weet wel dat het naar mijn idee niet aan de kraan kan liggen, aangezien de schakelaar van de douche ook geen resultaat geeft. Misschien toch het pompje.
VW T6 California Ocean 2019
Plaats reactie