Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bevroren ruiten

vragen over de T5
Plaats reactie
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Bevroren ruiten

Bericht door peetjeadhdtje »

Bevroren ruiten.
Ik weet dat de thermotop c een motor voorverwarmen is en dat ik hem niet mag vergelijken met een standkachel die in mijn t4 zat ondanks dat ze nagenoeg hetzelfde vermogen hebben maar...

Krijgt dat ding niet eens mijn bevroren voorruiten ontdooid in 15 minuten of stel ik iets verkeerd in?

Nu heb ik als alternatief laminaatisolatie voor maar telkens die duct tape loshalen krijg ik ook het heen en weer van
20221214_162709.jpg
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Beckontheroad »

Wat ik jaren deed, toen de autovandebaas buiten stond, werkte uitmuntend.
Tot ca -5/-6c met weinig wind gebruikte ik een 1.5 l petfles handwarm water
Met een ramentrekker,
Contact aan, Wissers op automatisch,
Rustig water over de ruiten.
Voorruit zwiept zo droog ( pas op t water)
Zijramen gelijk natrekken.
Ietsje warme ruit, beslaat ook binnen niet direct..
Nooit een barst, altijd schoon, zo weg en geen condens binnen....

En als t veel kouder wordt vriest t vaak niet meer aan.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Multivan Generation »

peetjeadhdtje schreef: 14 dec 2022, 16:44 Bevroren ruiten.
Ik weet dat de thermotop c een motor voorverwarmen is en dat ik hem niet mag vergelijken met een standkachel die in mijn t4 zat ondanks dat ze nagenoeg hetzelfde vermogen hebben maar...

Krijgt dat ding niet eens mijn bevroren voorruiten ontdooid in 15 minuten of stel ik iets verkeerd in?

Nu heb ik als alternatief laminaatisolatie voor maar telkens die duct tape loshalen krijg ik ook het heen en weer van
20221214_162709.jpg
Is deze standalone als standkachel of gebruik je hem met draaiende motor?
Ventilator op standje 1 of 2 (let op gaat via startaccu!)
Temperatuur op maximaal
Selectie 100% op voorruit.

Wij hebben hem op afstandsbediening en stellen hem op 30 minuten in en dan kunnen we zo wegrijden.
15 min lijkt mij wat kort met een opstarttijd van 3 a 4 min, en afsluitsequentie van 3 a 4 min.
Dan houd je zeg 8 min over om warmte op de voorruit te krijgen, maar dan is de koelvloeistof nog niet eens warm.
Misschien net 40 graden.
Dus probeer het eens met 30 min.

Groeten Peter
Laatst gewijzigd door Multivan Generation op 16 dec 2022, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bevroren ruiten

Bericht door peetjeadhdtje »

Jup, met 45 zijn ze mooi schoon ( al is 30 min extra voor een adhd er enorm lang)

dan de volgende vraag

De afstandbediening: De afstandsbediening die jullie gebruiken is die af fabriek en wat is het bereik?

Mijn bus staat 100m van mijn werkplek en we mogen niet buiten het pand om even de verwarming aan te zetten.

Nou was ik aan het denken aan een Gsm controller maar op mijn bedienings paneel ben ik niet simpel klaar met een on /of schakeling.
Ik moet daar 2 stappen zetten om die thermo c aan te zetten.
Is daar een standaard oplossing voor/ heeft iemand dit wiel al eens uitgevonden?
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bevroren ruiten

Bericht door peetjeadhdtje »

Hebbes, deze zou een bereik van een km hebben maar kost wel 360 euries.
Het is dat je dat Webasto regel ding nodig hebt om dat ding in t kunnen schakelen.

Wallietax
Berichten: 111
Lid geworden op: 28 dec 2021, 14:41

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Wallietax »

Die hierboven van Webasto zit er bij mij ook in

Ideaal!! :yes

Gr.wallietax😎
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bevroren ruiten

Bericht door peetjeadhdtje »

Het is natuurlijk ideaal maar je hebt weer zo een afstandsbediening erbij aan je toch al lompe sleutelbos.

Ik weet dat ik iedere ochtend om 6 van het werk betrek dus een simpel klokje is voor mij al voldoende.
Ik was eigenlijk naar deze aan het kijken, hij sluit volgens mij wel de motor verwarming uit wat ikzelf niet zo erg vind.

Heeft iemand de regelaar in onderstaande link in combinatie met de thermo top C want die zou ik ook gewoon als standkachel dan kunnen gebruiken?
Ja, ik realiseer me dat dan de ventilator over de start accu gaat.

https://www.ebay.de/itm/192657583881
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Multivan Generation »

Wij hebben deze:
Afbeelding

Werkt tot maximaal een km,
je kunt de intensiteit/comfortwarmte instellen,
de tijd dat hij moet draaien.
Eventueel een wegrij tijd, dus dan zorgt hij dat voor dat tijdstip alles klaar is.
Je kunt kiezen tussen verwarmen of ventileren.

Werkt erg goed in samenwerking met ombouwset van webasto voor de zuheizer.
Let wel op: er is een set voor i.c.m. climatic
en er is een andere set voor i.c.m. climatronic.

Voor de T5/T6 kun je ook een set van Danhag kopen.
https://www.danhag.de/en/auxiliary-heat ... w-t5?c=278

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Bevroren ruiten

Bericht door peetjeadhdtje »

En die webasto wat jullie hebben doet hij dan 50% motor verwarmen 50 % interieur of kun je dat instellen?

Ik wilde hem natuurlijk ook als standkachel gebruiken zonder de motor te verwarmen of gaat die wens niet op?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Multivan Generation »

peetjeadhdtje schreef: 16 dec 2022, 17:29 En die webasto wat jullie hebben doet hij dan 50% motor verwarmen 50 % interieur of kun je dat instellen?

Ik wilde hem natuurlijk ook als standkachel gebruiken zonder de motor te verwarmen of gaat die wens niet op?
Natuurlijk kun je dat niet instellen.
De reden is dat het een vloeistofkachel is, en die zijn primair om het motorblok op te warmen.
Dus die wens om alleen het interieur op te warmen gaat niet op.
Maar daar heb je ook lucht standkachels voor.

In het T6 gedeelte heeft MGA1600 een danhag module gebruikt in zijn multivan en voor hem is het voldoende voor ook het interieur.
Ik zou een kachel voor het interieur liever als luchtstandkachel willen, want hoger rendement en die werken meestal op een 2de accu.

groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Lalk »

peetjeadhdtje schreef: 16 dec 2022, 15:39 Het is natuurlijk ideaal maar je hebt weer zo een afstandsbediening erbij aan je toch al lompe sleutelbos.

Ik weet dat ik iedere ochtend om 6 van het werk betrek dus een simpel klokje is voor mij al voldoende.
Ik was eigenlijk naar deze aan het kijken, hij sluit volgens mij wel de motor verwarming uit wat ikzelf niet zo erg vind.

Heeft iemand de regelaar in onderstaande link in combinatie met de thermo top C want die zou ik ook gewoon als standkachel dan kunnen gebruiken?
Ja, ik realiseer me dat dan de ventilator over de start accu gaat.

https://www.ebay.de/itm/192657583881
Die heb ik geïnstalleerd op m’n Multivan 2007. Werkt prima als standverwarming om het interieur te verwarmen. ‘s Ochtends dus niet meer krabben en instappen in een warme auto. Hij verwarmt dan vooral het interieur en een heel klein beetje de motor. Alleen als de motor draait wordt de motor goed verwarmt. Je hebt ook geen instellingen om de temperatuur te bepalen. Het is aan of uit (ventilatorsnelheid kun je wel via de airco instellen). Daarnaast werkt-ie maar maximaal zo’n 45 minuten achtereenvolgend (is ruim voldoende met deze temperaturen van onder het vriespunt). De ventilatiefunctie op het Webastoklokje werkt overigens niet op mijn thermotop C.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Bevroren ruiten

Bericht door Mickel Moen »

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb een Silverscreen https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... creen.html voor de verduistering en isolatie van de cabine.
Deze als mal gebruikt.

Nu had ik nog wat van die goedkope anti-ijsdekschermpjes liggen. Aangevuld met een nieuwe (€1,65/stuk) en een rol klustape (€1,39) (Action) een Anti-ijsdekscherm gemaakt. Totale kosten: €7,99 als je alles nieuw koopt.

Klemt over de deuren.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie