Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Porta potti vorstvrij

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik heb het hele jaar de porta potti in de bus omdat hij handig is in mijn situatie. Nou merkte ik gisteren dat het waterreservoir bevroren was. (Ik gebruik normaal alleen maar water en geen chemicaliën om te spoelen).Nou heb ik ook op het camperforum gezocht en daar niets gevonden over chemische middelen die het vorstvrij houden. Ik dacht als uiterste koelvloeistof toe te voegen aan het spoelwater maar zou de rubber van het handpompje de verdunde koelvloeistof verdragen? Iemand een zinnige tip?
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door chv »

Wat dacht je van gewoon zout?

Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

Whaaaaa, helemaal niet aangedacht en door het rijden wordt het lekker gemixed en milieu vriendelijk.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door chv »

Precies.
Ik weet alleen niet of dat zout de geur van pies en of poep heel erg verhevigt.
Maar dat is een kwestie van uitproberen. :winter

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door eurocook »

Ruitensproeier vloeistof (winter) en O2 in het toiletreservoir.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

door eurocrook een vraag over een antivries tester,

Ik wil graag testen of de ruitenwisser en koelvloeistof nog vriesvast is.

Kun je met zo een antivriestester alleen vloeistoffen testen waar glycol in zit of ook bv het vriespunt van water/ het mengsel wat ik in het reservoir van mijn porta potti heb zitten? (Jup , het vriespunt van water is algemeen bekent hier in de Limburgse bergen).

https://www.ez-catalog.nl/Asset/583b0be ... efo-nl.pdf
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door SyncRoon »

Welk reservoir van je porta potti wil je testen? Beetje overkill allemaal.

Voor het vriezen gooi ik eerst een flink deel concentraat bij de wiswas. Dan nog beetje bijvullen. Teveel concentraat? dan overvullen dat het verdunt.....

Koelvloeistof voldoet (tenzij je motor niet op orde is en je telkens water bijvult) en zou ik enkel testen als ik naar bergen of scandinavie ga en temperaturen van meer dan -20 verwacht. (en bij -40 een petromax onder de motor en versnellingsbak werkt ook)

Porta potti is geen eerste levensbehoefte, zonder ga je niet dood van. Bij vorst werkt mijn pioniersschepje ook niet. Wat wel werkt is toiletemmer. Die heb je tegenwoordig ook met binnenzakjes. (of gewoon een zak zonder emmer op je stoel als de beroepschauffeurs op de weg, kan je wel wat plekken aanwijzen waar je ideeën op kan doen hoe dat er dan uit ziet achteraf) Je kan jezelf ook trainen op je stoelgang. Alhoewel als de natuur roept.....
Groet, Ronald
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

Niets overkill, gebruik het ding al jaren en ga niet als ander .....volk mijn rommel in bos of zak in een prullenbak achterlaten. En dat trainen kom je later wel op terug als je met een volle luier rondloopt of voor de vijfde keer jankend op dat knopje drukt wachtend op dat verpleegstertje die je moet helpen.
Zoals in begin geschreven ontdekte ik dat het waterreservoir bevroren was en ik wil niet dat dit het ding stuk drukt. Zelfs het flesje wijn was bevroren donderdagnacht en had de kurk uit de fles gedrukt. En bij warmer weer drijft dan alles door je bus.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door SyncRoon »

Peter, ongemak van welke oorsprong ook wens ik niemand toe en ben daar zeker niet vreemd van. Maar alles heeft zijn beperkingen, ook het gebruik van een portapotti.

Bij vorst is gebruik van 30% antivries in spoelwater geen optie die ik persoonlijk zou overwegen. Ook al kan je spoelen, de portapotti blijft koud (aan de billen) en sporen spoelen dan gewoon moeilijker weg. Toen het nodig was heb ik een kleine heater in de T3 gezet op walstroom om vorstvrij te blijven. Als de noodzaak voor een wc er is en er is een langere vorst periode dan zou ik overwegen een standkachel te monteren of zorgen dat je aan de paal kan staan. (inpakken portapotti in geisoleerde bak met 12 volt vorstbeveiliger en zonnepaneel?)

https://www.4campers.nl/water-sanitair/ ... -12-v.html trekt 4A en dat is ca de helft van een compressor koelkast op maximaal vermogen.

Bij vorst is een wc emmer handiger. Of je dan een zakjes gebruikt of de emmer afwast, ik kiep die emmer wel uit en spoel hem af. Ik zie dat ze tegenwoordig leuke exemplaren hebben. https://www.dewitschijndel.nl/bo-camp-t ... t-zitting/ Mijn eerste toiletemmer was een dreumex garagezeepvat met een houten plaat en wc-bril erop. In de keet heb ik een reuze portapotti met spoeling en 220L tank. Bij vorst wordt die gewoon gebruikt (zonder spoelfunctie dan) maar om te reinigen wat extra (warm) water erin, roeren en afpompen. Ik heb daarvoor trouwens wel een aparte put in de riolering om die 220liter te kunnen lozen (of de portapotti te legen). De bio tabs met enzymen werken onder vriespunt ook niet meer, maar dat spul werkt zo fijn dat ik die tabs ook in de porta potti gebruik en geen blauwe vloeistof meer.

Het ongemak van vorst en toiletgang vind ik trouwens een mindere kwaal dan hetzelfde bij tropische omstandigheden, dan wordt het pas echt goor. Alles heeft zijn beperkingen.
Groet, Ronald
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

chv schreef: 17 dec 2022, 12:47 Wat dacht je van gewoon zout?

Mvg,
Charles Vos

Charles, vannacht getest met zout maar dat wil niet. Weer bevroren.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door SyncRoon »

https://www.bardahl.nl/product/83600-co ... es-ht1-nl/

Lees ook de MSDS, ondanks 'drinkwater antivries' niet voor inname bedoeld.
https://www.bardahl.nl/assets/uploads/2 ... SF-HT1.pdf
Groet, Ronald
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

Ronald,
die emmer uit de link is inderdaad ook een mooie oplossing maar heb besloten om de porta potti in de winter zonder water te gebruiken en voor de grote boodschap de "landingszone " flink te bekleden met toiletpapier en dan het hele pakketje met de pollepel door het gat te wurgen.
:proost

En ondanks al deze "ongemakken" blijft het leuk ook in de winter met je busje erop uit te trekken.

:zwaai
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door chv »

peetjeadhdtje schreef: 18 dec 2022, 11:11

Charles, vannacht getest met zout maar dat wil niet. Weer bevroren.
Jammer, maar dank voor terugkoppeling.
:knipoog

Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door chv »

peetjeadhdtje schreef: 18 dec 2022, 11:22 .... en voor de grote boodschap de "landingszone " flink te bekleden met toiletpapier en dan het hele pakketje met de pollepel door het gat te wurgen.
:proost

En ondanks al deze "ongemakken" blijft het leuk ook in de winter met je busje erop uit te trekken.

:zwaai
Ook dank voor het nauwgezette verslag, ik heb nu een duidelijke voorstelling van zaken. :bifun
Mvg,
Charles
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Porta potti vorstvrij

Bericht door peetjeadhdtje »

jup, had ook graag met je over leukere dingen geschreven maar je weet : shit happens.
Plaats reactie