Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Winterbanden en velgen

vragen over de T5
Plaats reactie
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Winterbanden en velgen

Bericht door BlueCalifornia »

Ik heb een California T5 uit 2007 en wil daar een extra setje winterbanden en velgen bijkopen. Bedoeling is dat ik er veel mee in de sneeuw ga rijden.

Heb er nu 215/65R16 zomerbanden opzItten. Het leek mij het meest logisch om dezelfde maat winterbanden te nemen, omdat dit volgens mij ook de smalst mogelijke banden zijn voor de California? Smaller is beter in de sneeuw ivm hogere druk. Vroeg mij alleen af of de diameter ook nog relevant is voor in de sneeuw. Weet iemand dit? Want dan zou ik er ook 215/60R17 op kunnen doen bijvoorbeeld.

Wat ik mij ook afvraag is of alle velgen sterk genoeg zijn of dat er op een velg nog een indicatie staat van de maximale loads? Kan me voorstellen dat je minder sterke velgen op een lichte auto zitten dan de california, terwijl maat hetzelfde kan zijn?

Laatste vraag is even over de load-index, lees verschillende dingen dus soms beetje verwarrend. Neem aan dat er alleen een "C" op moet staan en load index tenminste 102 moet zijn? Soms lees ik nog over 'extra stijven wangen' , ' extra load'. En waarom staan er meestal twee getallen? Bijv 107/105 of 109/107

Dit is bijvoorbeeld een setje van voor de VW transporter wordt verkocht, maat klopt wel, maar loadindex niet lijkt mij?
https://www.europwheels.nl/nl/banden-en ... m=referral
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door Beckontheroad »

Smaller =beter?
Zou juist zeggen breed en slap, hoe breder de band hoe minder druk per vierkante centimeter op het wegoppervlak.
Probeer eens met een racefiets op ijs of sneeuw te rijden..1x aanzetten en je slipt.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik heb nog een winter setje liggen voor als je geïnteresseerd bent

Wil er 300 voor.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door krekwakwol »

Dat van meer grip met smallere banden in de sneeuw klopt wel, meer druk per vierkante centimeter, dus meer grip en minder slippen/wegglijden. Maar een goed profiel is daarbij ook belangrijk.
Vergelijking met een fietsband gaat niet op.

Maar de meningen over breed en smal zijn verdeeld.
Ik rijdt nu ook op 215/65-16 winterbanden.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 17 dec 2022, 23:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door SyncRoon »

Op lage druk en met breder contactvlak heb je meer grip op de sneeuw. Met smalle banden/hogere druk heb je enkel grip als er onder de sneeuw voldoende grip is. En vaak ligt daar een tot ijs gereden laagje of bevroren grond.

Wegrijden en stoppen is de kunst, als je eenmaal rolt kan je snel overmoedig worden maar dat merk je wel zodra je een bocht hebt of moet remmen. Hopelijk wordt dat geen harde les.

Bekijk even welke combinatie maat banden/sneeuwkettingen veilig te gebruiken is.

In Scandinavie reden wij in de winter met spikes en onze kettingen gebruikten we enkel cross country (aangepaste tractor/bosbouw tractie kettingen met nokken) Die dingen kosten ons wel enkele binnenschermen.

Ik weet niet waar je heen gaat om door 'sneeuw' te rijden maar dat heb je na een dag ook wel gezien hoor... Erg vermoeiend en in lange donkere dagen helemaal daar boven.
Groet, Ronald
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door BlueCalifornia »

Dank voor alle reacties. Zoek denk ik gewoon dezelfde maat band als ik nu voor de zomer heb. Mis alleen nog steeds even de duidelijkheid over het het nou zit met de load index.

Zie bijlage foto vanuit m'n bus. Begrijp de logica er niet achter.

Dus of je moet een "C" erachter (voor bestelwagens) of een XL, maar dan wel een hogere load index ofzo, omdat de band anders niet sterk genoeg is?

De dubbele rating met " / " ben ik wel achter. Dat is omdat "C" banden voor trucks zijn. Die hebben soms dubbele wielen achter. In dat geval geldt het tweede getal (en dan kan er een lek gaat, moet je genoeg draagkracht overhouden). Als je een enkel wielen hebt, geldt eerste getal.

Snap dan alleen weer niet waarom de 17C versie een hogere loadindex heeft. En waarom staat daar alleen M+S bij en de rest niet? Lijken ze te suggeren dat ze 17 inch wielen adviseren in de winter?
Bijlagen
20221217_233817.jpg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door Multivan Generation »

Wat zijn je aslasten voor as 1 en as 2?
Neem het hoogste getal, deel dat door 2 en aan die loadindex moet je band minimaal voldoen bij een grijs kenteken auto. Dit is een APK eis.
Voor een geel kenteken auto is het verstandig om ook aan die loadindex te voldoen, maar dat is niet verplicht voor de APK.

Ik heb pas via banden leader.nl een setje Michelin pilot Alpin 5 gekocht in de maat 235/55-17 met loadindex 103 en dat vind ik een erg prettige band. Misschien ook iets voor jou?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door SyncRoon »

De C kan je vergeten, dat is een oude aanduiding voor sterkte van de band en tegenwoordig vervangen voor de loadindex wat veel duidelijker is.

Die loadindex verschilt nogal eens bij dezelfde maat maar ander merk/type band. Dus let erop in je vergelijking dat alle waarden kloppen.

Li van 103 is 875kg per band, 1750 kg per as. Dus meer dan genoeg voor een T5. Ik heb mijn aslast van 1800kg op de expert juist verlaagd naar 1750kg om BFG AT2KO banden te kunnen monteren.

Bij de grote EU bandenwinkels (bandenleader/oponeo/delti etc. sommige van deze groothandels opereren onder verschillende namen maar zelfde moederfirma) opletten dat ze soms ook oude DOT voor gunstige prijs hebben. Als je de banden in 2 jaar op rijdt hoeft dat geen probleem te zijn maar ik heb ook eens oude DOT besteld waarbij 1 band vervormd was vanwege verkeerde opslag. Ik laat de banden meestal rechtstreeks naar mijn lokale garage (als montagepartner bij de aanbieders op de site vermeld) leveren maar stem dit eerst af met hem.

De bandenzoeker van autoweek is wel een handige voor vergelijkingen. Krijg je ook diverse links naar aanbiedingen maar los daarvan bekijk ik maat/merk/type dan meestal rechtstreeks bij mijn voorkeur leveranciers.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door Hanz »

C en loadindex zijn twee verschillende zaken die nog steeds naast elkaar bestaan. Een C geeft aan dat het een cargo band is, dus een band bestemd voor een bestelwagen. Deze banden hebben een andere opbouw waardoor ze stugger zijn. Met name de wangen van de band zijn stijver.
En C-banden heb je met verschillende loadindex. Loadindex is dus niet in de plaats van de C.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door SyncRoon »

Je hebt gelijk dat op de moderne band met metrische/EU bandenmaat de C voor bestelwagenband staat. Ik haalde de C door elkaar met de maataanduiding op de USA inch maten waar de C voor Loadrange staat. Op de landcruisers reden we de Loadrange D vanwege chronische overbelading.
Groet, Ronald
BlueCalifornia
Berichten: 23
Lid geworden op: 23 okt 2022, 19:07

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door BlueCalifornia »

Dank voor alle reacties, hoop bijgeleerde de afgelopen dagen. Even samenvattend:

- Volgens mij maakt het weinig uit of je 215/65/16 of 215/60/17 erop zit voor de winterbanden. Snap dus nog steeds niet waarom op de sticker expliciet M+S staat bij de R17 versie. Heb nu een 215/60/17 setje aangeschaft (waarschijnlijk).

- Alle velgen hebben een load index. Mijn aslast volgens sticker in mijn bus is 1 - 1575 / 2 - 1500. Dus load rating van de velgen moet minimaal 800kg zijn.

- ET waarde verschilt voor de 16" en 17" versies, zie https://tire-size.net/size/volkswagen/t5/ , voor R16 is 51 en R17 is 55. Kun je wel wat van afwijken, maar las ergens beter niet lager gaan dan ET45. Vond alleen ergens velgen met ET42, die ook wel gecertificeerd waren (in duitsland is dat nodig) voor california.

- C versies zijn voor bestelbussen, XL voor zwaardere auto's, maar ook acceptabel. Kwestie van voorkeur wat betreft rijgedrag.

- Reservewiel 215/65/16 met wielen 216/60/17 lijkt geen probleem te zijn.

- Als profiel ongelijk is afgesleten op de aandreven wielen, mag daar nog iets van een 3mm verschil inzitten voordat je problemen met je differentiaal gaat krijgen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Winterbanden en velgen

Bericht door SyncRoon »

BlueCalifornia schreef: 23 dec 2022, 15:12
- ET waarde verschilt voor de 16" en 17" versies, zie https://tire-size.net/size/volkswagen/t5/ , voor R16 is 51 en R17 is 55. Kun je wel wat van afwijken, maar las ergens beter niet lager gaan dan ET45. Vond alleen ergens velgen met ET42, die ook wel gecertificeerd waren (in duitsland is dat nodig) voor california.
Voor de T5 zijn velgen tot ET35 met toelating. Die vallen dacht ik in NL binnen de grens van 2% afwijking op spoorbreedte. (mijn T5 heeft af fabriek de 16" wiel uitvoering (kleinere remmen voor geloof ik)

- Reservewiel 215/65/16 met wielen 216/60/17 lijkt geen probleem te zijn.

- Als profiel ongelijk is afgesleten op de aandreven wielen, mag daar nog iets van een 3mm verschil inzitten voordat je problemen met je differentiaal gaat krijgen.
Als je voor een lekke 17"band hebt zou ik het 16"reservewiel van achter gooien en goed 17"achterwiel naar voren. Bij mijn 4motion zijn alle 5 de 16" winterbanden ook gerouleerd en vergelijkbaar in profiel rondom incl. het reservewiel dus.
Groet, Ronald
Plaats reactie