Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

vragen over de T5
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

Dag forumleden, ik ben me aan het inlezen ter voorbereiding op de aanschaf van een T5 California. Ik kan maximaal € 40.000 besteden, maar minder is echt beter in alle opzichten ;-)

Ik heb een lijst gemaakt van de T5 California’s die ik op dit moment binnen mijn bereik op de verschillende verkoopsites tegenkom. Zie de bijlage.
T5 California nu te koop dec 2022 tot 40000.pdf
(494.21 KiB) 81 keer gedownload
Nu is mijn vraag welke selectie-criteria zouden jullie prioriteit geven bij de aanschaf van een 2e handse T5 California? Ik vraag dit ook omdat ik het belangrijk vind dat ik een keuze maak voor een camper die ik ook weer goed kan verkopen, als dat nodig mocht zijn. (Zzp’er).

Welke rol speelt euronorm bij de aanschaf nu en hoe lang zou dit nog relevant zijn voor de toekomst?
Wat is belangrijker? Hoger bouwjaar of lagere kilometerstand?

Ik zag op MP een knalrode California die naar een maand nog niet verkocht is (advertentie is nu weg). Ik vind zelf die kleur wel mooi, maar is die kleur een belemmering op een moment dat je hem wilt / moet verkopen?

Wat is het belang van een logische kilometerstand? Ik kan er op dit moment maar 2 vinden die daar aan voldoen.

Verder las ik elders op dit forum dat mensen zicht hebben op wat wel of niet een goeie serie is / motor met problemen of juist probleemloos. Valt daar binnen mijn lijstje ook iets over te zeggen?

Welke camper uit de lijst (zie bijlage) zouden jullie op dit moment een goede keuze vinden?

Alvast veel dank voor jullie advies!
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Angelo-anneveld »

Indigo66 schreef: 18 dec 2022, 21:11 Dag forumleden, ik ben me aan het inlezen ter voorbereiding op de aanschaf van een T5 California. Ik kan maximaal € 40.000 besteden, maar minder is echt beter in alle opzichten ;-)

Ik heb een lijst gemaakt van de T5 California’s die ik op dit moment binnen mijn bereik op de verschillende verkoopsites tegenkom. Zie de bijlage.

T5 California nu te koop dec 2022 tot 40000.pdf

Nu is mijn vraag welke selectie-criteria zouden jullie prioriteit geven bij de aanschaf van een 2e handse T5 California? Ik vraag dit ook omdat ik het belangrijk vind dat ik een keuze maak voor een camper die ik ook weer goed kan verkopen, als dat nodig mocht zijn. (Zzp’er).

Welke rol speelt euronorm bij de aanschaf nu en hoe lang zou dit nog relevant zijn voor de toekomst?
Wat is belangrijker? Hoger bouwjaar of lagere kilometerstand?

Ik zag op MP een knalrode California die naar een maand nog niet verkocht is (advertentie is nu weg). Ik vind zelf die kleur wel mooi, maar is die kleur een belemmering op een moment dat je hem wilt / moet verkopen?

Wat is het belang van een logische kilometerstand? Ik kan er op dit moment maar 2 vinden die daar aan voldoen.

Verder las ik elders op dit forum dat mensen zicht hebben op wat wel of niet een goeie serie is / motor met problemen of juist probleemloos. Valt daar binnen mijn lijstje ook iets over te zeggen?

Welke camper uit de lijst (zie bijlage) zouden jullie op dit moment een goede keuze vinden?

Alvast veel dank voor jullie advies!

Waarom kijk je niet in duitsland? Zijn ze vaak iets goedkoper..
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

Waarom kijk je niet in duitsland? Zijn ze vaak iets goedkoper..
Ja, dat zou ik kunnen doen! Hoewel ik ergens op dit forum heb gelezen dat voor de wat lagere prijsklasses het steeds minder loont om naar Duitsland te gaan, omdat er daar ook veel vraag is naar de wat meer betaalbaardere campers. Maar het is zeker het rondkijken waard, maar dan is het wel handig als je een beetje beter beslagen ten ijs komt, dan ik nu. Mijn vragen blijven bijvoorbeeld staan, ook als ik in Duitsland kijk.
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Angelo-anneveld »

Indigo66 schreef: 18 dec 2022, 21:49
Waarom kijk je niet in duitsland? Zijn ze vaak iets goedkoper..
Ja, dat zou ik kunnen doen! Hoewel ik ergens op dit forum heb gelezen dat voor de wat lagere prijsklasses het steeds minder loont om naar Duitsland te gaan, omdat er daar ook veel vraag is naar de wat meer betaalbaardere campers. Maar het is zeker het rondkijken waard, maar dan is het wel handig als je een beetje beter beslagen ten ijs komt, dan ik nu. Mijn vragen blijven bijvoorbeeld staan, ook als ik in Duitsland kijk.
Ik zou zeker gaan voor een 2.0 tdi.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Multivan Generation »

De laatste, de rest zou voor mij een te groot risico zijn.

Maar ik zou ook zeker de mogelijkheden onderzoeken van gerenommeerde camperbouwers in NL en DE.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

De laatste, de rest zou voor mij een te groot risico zijn.

Maar ik zou ook zeker de mogelijkheden onderzoeken van gerenommeerde camperbouwers in NL en DE.
Aha! De laatste in mijn lijstje vanwege het bouwjaar?
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door SyncRoon »

Kopen doe je niet vanaf een lijstje. In ieder geval kan ik uit de opsomming niets opmaken dan keuze tussen bouwjaar/km stand en motor. Ik heb daar wel ideeën bij maar dat is mijn mening. Ik zou er minimaal 3 tot 5 uitzoeken en deze bekijken en proefrijden. En er van uitgaan dat je hem goed kan verkopen als dat nodig mocht blijken kan wel eens een misvatting zijn, dan kan zoiets nog wel eens een blok aan je been zijn als je hoge verwachtingen hebt maar kopers enkel uit zijn op een koopje.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Multivan Generation »

Indigo66 schreef: 18 dec 2022, 23:21
De laatste, de rest zou voor mij een te groot risico zijn.

Maar ik zou ook zeker de mogelijkheden onderzoeken van gerenommeerde camperbouwers in NL en DE.
Aha! De laatste in mijn lijstje vanwege het bouwjaar?
Niet primair vanwege het bouwjaar, maar speelt wel mee.
De euronorm, het motortype, en de bedrijfszekerheid spelen voor mij mee.
Geen risico nemen met de 180pk.
Dus dan hou je er eentje over van jouw lijstje..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Indigo66
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 dec 2022, 10:12

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Indigo66 »

OK, dank je! Je antwoord geeft veel informatie.
- géén 180 PK
- Euronorm 5 is belangrijke prioriteit.

Ik heb wat rondgekeken bij de camperinbouwers die ik kan vinden, maar kom eigenlijk niets tegen voor een prijs binnen mijn budget van max. 40.000.
Ik vermoed dat je hier geen namen mag noemen, maar heb jij het idee dat ik beter moet zoeken of kan dat kloppen?
:ikrij Truth is the essence of love, love is the perfume of truth :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Multivan Generation »

Kijk eens bij Discarvery, Nordvan, Summermobil, Of een mooi pakket van Evo motion design.
In Nederland heb je er ook genoeg hoor..

Probeer voor jezelf je eisen en wensen te formuleren.
Wat vind jij belangrijk.

VW California is absurd duur tegenwoordig.
Zag er laatst bij het volkswagen camper centrum in Amersfoort eentje staan,
afwerking dak erg matig, ik zou het niet accepteren qua kitwerk en daar dan nog 68.000 euro voor vragen. :muur
Of een nieuwe voor over de 100K :ie :ie

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Hanz »

Indigo66 schreef: 18 dec 2022, 21:11 Wat is het belang van een logische kilometerstand? Ik kan er op dit moment maar 2 vinden die daar aan voldoen.
Dit komt zeer waarschijnlijk omdat de andere auto's geïmporteerd zijn en in dat geval geeft de RDW geen oordeel over de kilometerstand. Is op zich geen argument om een auto wel of niet te kopen. Met een beetje geluk zit er wel een overzicht van de onderhoudshistorie bij de auto, ook uit de tijd in het buitenland. Dat geeft wel bruikbare informatie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 662
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door Jan anno NU »

T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door MarkV »

Dan moet je wel een goedkope bus kopen bij een budget van 40k...

Camperombouw exclusief voertuig
Vanaf €33.807 incl. BTW
(Van de website van Tonke)
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door freek »

Ik vind het echt bizarre prijzen. De markt is zwaar overspannen en ik vraag me af wanneer het tij gaat keren. Ik denk hierbij met name aan de milieuwetgeving. Tot nu toe wijst niets op een verband met de veranderende wetgeving. Voor mij geen probleem met 2 euro 3 campers met een idioot hoge taxatiewaarde. Maar of ik mijn t5 met 450.000km met droge ogen kan verkopen voor 20k vraag ik me af. Reparaties kunnen uitermate kostbaar zijn. En alles t/m euro5 zal het snel lastiger krijgen de komende 7 jaar. Vanaf 2030 kan je alleen nog maar vanaf bouwjaar 2019 naar de Ardennen. Door flaters van de waalse overheid is de LEZ uitgesteld tot 2025 maar daarna gaat het met stapjes van 1 a 2 jaar van verbieden van euro 3 - euro 6. En dit is naar een voorbeeld. Als je lang van je camper wil genieten zou ik gaan voor Euro 6d.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Advies selectiecriteria aanschaf T5 California

Bericht door MarkV »

Al eens gedacht aan een California Beach trouwens? Eigenlijk een Multivan met California-dak. Verkrijgbaar met 2- of 3-zits achterbank. Keukenunit en koelkastje erin en klaar is je camper... En veel gunstiger geprijsd dan een California met volledige inrichting.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Plaats reactie