Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

vragen over de T5
Plaats reactie
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door peetjeadhdtje »

Waar kan ik zien wat voor capaciteit de dynamo heeft, ik zie het op de dynamo zelf net niet.
Ik zou graag in combinatie met een omvormer, autoaccu zelf en draaiende motor 220 willen draaien voor laptop en tv.
Dieselverbruik, kabaal ( zorg dat omgeving er geen last van heeft) maken me niets uit maar wel het levensbehoud van mijn dieselmotortje. Waar moet ik op letten? (koeling?) De capaciteit van de spanningsregelaar is die ook nog van belang?

Jup, ik weet je hebt van die survival stroomvoorzieningen maar dat sleep je maar allemaal mee en als je ze nodig hebt zijn ze leeg.

Ik sta vaak dagen zonder walaansluiting of het niet bewegen van de bus.
Ja, ik heb zonnepanelen en een huishoud accu maar die heb voor andere belangrijkere dingen nodig.
Waar moet ik op letten.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door krekwakwol »

Hoi Peet, als je een voertuig sticker in/bij de bus hebt met alle optie codes er op, dan kun je deze site gebruiken om te zien hoe je bus uitgerust is, dus ook welke dynamo er standard aan boord is.
http://prsearch.planetvag.com/
De codes in de hokjes invullen en dan op search drukken.
Succes ermee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door Pascal-141 »

peetjeadhdtje schreef: 22 dec 2022, 18:41
Ik zou graag in combinatie met een omvormer, autoaccu zelf en draaiende motor 220 willen draaien voor laptop en tv.
Dieselverbruik, kabaal ( zorg dat omgeving er geen last van heeft) maken me niets uit maar wel het levensbehoud van mijn dieselmotortje. Waar moet ik op letten? (koeling?) De capaciteit van de spanningsregelaar is die ook nog van belang?

Lang stationair draaien (voor jouw stroomvoorziening) gaat je motor en je dpf heel leuk vinden ... daar gaat je levensbehoud van je motor al ... :muur
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door SyncRoon »

Laptop en TV kunnen heel goed op 12V. Waarvoor dan een omvormer? Zet een extra (huishoud) accu met zonnepaneel. Anders goedkoop aggregaat mee als je na twee dagen echt nog niet wil gaan rijden.
Groet, Ronald
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door peetjeadhdtje »

Pascal-141 schreef: 22 dec 2022, 20:23 Lang stationair draaien (voor jouw stroomvoorziening) gaat je motor en je dpf heel leuk vinden ... daar gaat je levensbehoud van je motor al ... :muur
En daarom stel ik de vraag hier Pascal.

Trouwens dat
. :muur

Betekend dat dat je mijn vraag een domme vraag vond of hoe moet ik dat duiden?
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door marrcel »

PRCode: 8GV = Alternator 180 A
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb op de BPC een 180A dynamo icm met 2e accu af fabriek.

1) ik heb eigenlijk nog niet nagekeken of de T5 al een slimme dynamo heeft en of zoiets in jouw gewenste set-up problemen kan geven
2) bij stationair, gunstig gezien hoeveel laadvermogen genereert de dynamo? 50%? Dat is met de zware dynamo dan 90A. Een startaccu is 100Ah? Dan moet de bus al een uur+ draaien om een lege accu te laden, maar een lege accu krijg je niet geladen want de bus start al niet meer.
3)omvormer draait efficient bij 20% van het vermogen aan accucapaciteit op 12V, dus 100AH = maximaal 500 watt omvormer
3)verbruik laptop/TV is bij elkaar 500watt? Ga even uit dat je hier de 10% omvormerverlies in meegerekend hebt. 500watt/12V = 41A en je kan je accu dus maximaal 1 uur gebruiken tot de minimale 60% lading. Om elk kwartier je bus te starten om weer bij te laden of continue als generator te laten draaien is zeker headbanging.....niet slim dus.

Ik heb daar echt een generatortje voor, 1800watt en met 12V lader/voeding en usb poorten tot ik investeer in een accubank met zonnepanelen voor de keet.

Voordeel die zet je ook uit je eigen gehoor en zicht en goed op de windrichting ivm de uitlaatgassen en geen trillingen in je bus van draaiende motor.

dit is een klein handig dingetje met smartthrottle (bij minder vermogen minder verbruik, lager toerental) https://www.hornbach.nl/p/eurom-generat ... /10194829/ Draai wel altijd op euro98 of aspen4t met die kleine 4takten.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door Pascal-141 »

peetjeadhdtje schreef: 22 dec 2022, 22:11
Pascal-141 schreef: 22 dec 2022, 20:23 Lang stationair draaien (voor jouw stroomvoorziening) gaat je motor en je dpf heel leuk vinden ... daar gaat je levensbehoud van je motor al ... :muur
En daarom stel ik de vraag hier Pascal.

Trouwens dat
. :muur

Betekend dat dat je mijn vraag een domme vraag vond of hoe moet ik dat duiden?
Nee was niet verkeerd bedoeld hoor , ik wil daar mee zeggen dat het geen goed idee is om de motor over langere tijd stationair te laten draaien. Verschillende componenten van de motor zullen bvb snel dichtslibben door het vele stationair draaien (zoals de egr , en vooral ook de DPF) . De oude motoren van vroeger (die waar nog geen electronica op zat en geen milieugedoe op zat) konden beter tegen stationair draaien , de "moderne" motoren niet zo.

Voor relatief kleine stroomverbruikers zoals laptop en tv zijn er betere oplossingen , zoals je nu eigenlijk al hebt : zonnepanelen en een voldoende grote huishoudaccu (of meerdere accu's , ik heb zelf 2 huishoud accu's in de camper . 1 van 100Ah voor de Webasto en 1 van 150Ah voor de andere verbruikers ) , en uiteraard een laadrelais/scheidingsrelais om tijdens het rijden de batterijen op te laden .

Wat eventueel ook een mogelijkheid is , indien je toch langere tijd veel stroom zou verbruiken : een fluisterstille stroomgenerator meenemen . Ik heb er zelf ook altijd eentje mee , een Honda , levert 1000W (bestaan ook in 2000W uitvoering) , en weegt maar 14kg , en is vrij compact , en zuinig . Als ik die voor de camper zet , hoor je die aan de achterkant nog amper draaien (eerder een gezoem)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door peetjeadhdtje »

Ik was aan het twijfelen of het met moderne motoren(2011) ook ging.

Ik heb bij een overheidsdienst gezeten waar we onder de bijrijdersstoel een omvormer hadden maar geen 2e accu.
Op de wcd stond overal: alleen te gebruiken bij draaiende motor.

Ik heb een heel mooi honda 32 aggregaatje waarmee ik hout zaag met mijn 2600watt kettingzaag Zodat ik niet in het kabaal en stank van die zaag sta.
Maar,
dat zijn 37kg extra
benzine kan
Extra plaats
en het ding stink meer en maakt meer kabaal (80-90 db) dan mijn mooie dieseltje.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 22 dec 2022, 22:57 Ik heb op de BPC een 180A dynamo icm met 2e accu af fabriek.

1) ik heb eigenlijk nog niet nagekeken of de T5 al een slimme dynamo heeft en of zoiets in jouw gewenste set-up problemen kan geven
Slimme dynamo vanaf modeljaar 2014 dacht ik.
In combinatie met start/stop-systeem.
Dus noem aub geen T5, dat is echt te algemeen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
peetjeadhdtje
Berichten: 1002
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: vermogen /type van Dynamo waar vermeld?

Bericht door peetjeadhdtje »

tja , ik kan het idee nog niet loslaten.
SyncRoon schreef: 22 dec 2022, 22:57 Ik heb op de BPC een 180A dynamo icm met 2e accu af fabriek.

3)omvormer draait efficient bij 20% van het vermogen aan accucapaciteit op 12V, dus 100AH = maximaal 500 watt omvormer
3)verbruik laptop/TV is bij elkaar 500watt? Ga even uit dat je hier de 10% omvormerverlies in meegerekend hebt. 500watt/12V = 41A en je kan je accu dus maximaal 1 uur gebruiken tot de minimale 60% lading. Om elk kwartier je bus te starten om weer bij te laden of continue als generator te laten draaien is zeker headbanging.....niet slim dus.

Indien ik de bus als generator wilde gebruiken zou ik hem niet een kwartiertje maar zeker een uur laten draaien om ook mijn huishoudaccu een beetje mee te nemen maar denk als ie labtop/hardeschijf en tv aan hebt je niet meer veel extra toevoegt aan je 2e accu

Nou las ik dat je bij stationair je egr, dpf, en turbo vervuilt maar hoe werkt dat dan in die warme landen als je met je bus met airco aan in de file staat?
Ik zou er ook niet vies van zijn om voor mijn dpf een vacuumbediende klep te monteren. Indien je dat zou doen kiezen de uitlaatgassen dan de weg van de minste weerstand of krijgt die dpf toch wat af ervan langs?

https://dutchperformanceproducts.nl/roe ... -reinigen/
Plaats reactie