Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

advies zonnepaneel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

advies zonnepaneel

Bericht door JeremyP »

Beste forumleden,

Reeds geruime tijd wil ik mijn t4 california uitrusten met een zonnepaneel.
Als accu heb ik een vrij recente (2019) varta semi tractie van 140Ah
qua verbruik heb ik in grote lijnen verlichting (reeds vervangen door led) verwarming (diesel) koelkast (compressor) en het waterpompje.
Sporadisch de telefoon opladen (meestal tijdens het rijden)

Ik sta meestal vrij doorheen het jaar en gemiddeld niet langer dan 2 dagen op dezelfde plek.

In het verleden is er een antenne geplaatst op het hefdak, die antenne zit er nog maar wordt niet gebruikt. dit gat (vooraan) wil ik misschien gebruiken als doorvoer gat voor het paneel.

Ik kwam deze set met 100w tegen:
https://www.vctrade.nl/products/zonnepa ... 8553561220

Aan de andere kant zie ik voordelen in een los paneel (opvouwbaar) paneel kan je richten naar de zon terwijl de bus in de schaduw staat en betere opbrengst. Nadeel altijd installeren en opbergen...

Daarvan lijken mij deze interessant:
https://solarkontor.de/WATTSTUNDE-WS140 ... ar-7515-Ja
https://www.offgridtec.com/en/offgridte ... t-15a.html
https://www.tigerexped.de/foldable-sola ... ntrol-120w

Heeft er iemand tips of ervaring in deze sets die mij kunnen helpen bij de keuze?

Alvast bedankt.
Mvg Jeremy
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: advies zonnepaneel

Bericht door gcSunrader »

We hebben zelf zetje bij obelink gehaald.
We hebben 230kabel alleen nog als nood systeem liggen.
Afgelopen jaren niet meer aan stroom gehangen.
Telefoon met beamertje en Compressor koelkast. En 4 extra usb poorten voor de familie telefonie 🤣

https://www.obelink.nl/bergproducts-co ... 85303.html
100pW op het dak gekit
100pW op het dak gekit
CE82AE9F-9483-4144-8294-DCD1CAFB8848.jpeg (62.75 KiB) 805 keer bekeken
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: advies zonnepaneel

Bericht door Mickel Moen »

Jeremy,

Mijn ervaringen kun je lezen op mijn blog. https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... aneel.html

Ik zou niet kiezen voor losse panelen. Je noemt het zelf al. Opbergen en gedoe met opzetten enz. Voordat je het weet ben je de hele dag bezig met de optimale positie vinden. Een vast paneel heb je geen omkijken naar. Die van mij staan het hele jaar aan. Met de bidirectionele Cyrix blijft zo ook de startaccu mooi vol.

Ook wij staan meestal maar een paar dagen op een plek. Dan kan het zijn, dat je panelen ongunstig staan. Naar het noorden of het grootste deel van de dag in de schaduw. Probleem? Nee. Ook zonder de opbrengst van de panelen kunnen wij een aantal dagen vrij staan. Zorg er voor, dat je een goede accumonitor hebt. Dan weet je wanneer je moet ingrijpen. Weer gaan rijden of een paal opzoeken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: advies zonnepaneel

Bericht door JeremyP »

Bedankt Mickel Moen en Gcsunrader voor jullie reacties.

Gcsunrader:
De set van obelinck is wel interessant qua prijs, heb je genoeg stroom mee in de wintermaanden? Welke type HH accu heb je?

Mickel Moen:
Ik heb je site gelezen en heb de simulatie gemaakt. Ik kom ongeveer op 350wh per dag.
Nu zijn de lifepo4 batterijen in prijs gedaald en vraag ik mij af het het niet interessanter (niet voordeliger) is om mijn batterij te vervangen door een lifepo4 in plaats van een zonnepaneel op het dak...

Aangezien de flexibele panelen breekbaar zijn en moeilijk hun warmte kwijt raken.

Maar het is mij nog niet duidelijk of ik ook een accubooster nodig heb.
Dynamo is de Bosch 90A

Er wordt van de lifepo4 ook gezegd dat deze 90% van hun capaciteit kunnen ontladen zonder schade, maar hoe zit dan met de apparatuur in de bus die bij een bepaald voltage uitvalt?

In de california is er standaard een display met het voltage van de hh accu maar ik vermoed dat je iets anders bedoeld met een accu monitor?

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 92
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: advies zonnepaneel

Bericht door gcSunrader »

Hey Jeremy,

Ik heb er een gewone 180AH SEMI-TRACTIE SHD ACCU 12V, 1000A (€195,-).
heb het bonnetje nog in archief zitten en zag dat ik deze in juni 2018 heb aangeschaft, is nog steeds in top conditie.
Als ik dit afzet tegenover AGM en Lipo4 in relatie met prijzen en veiligheid kan ik nog wel een keer of 6 tot 8 de eenvoudige accu vervangen.
maar ja dat blijft een keuze van ieder individu.

Het flexpaneel (zon) is gemaakt om op het dek van een schip te verlijmen. dus die warmte maak ik me niet zoveel zorgen over. Ik zal en van de zomer eens een themologger onder leggen.

succes met de keuze en instalatie
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Gebruikersavatar
CapoJan
Berichten: 175
Lid geworden op: 13 nov 2016, 10:40
Locatie: Gent

Re: advies zonnepaneel

Bericht door CapoJan »

JeremyP schreef: 04 jan 2023, 19:49 Er wordt van de lifepo4 ook gezegd dat deze 90% van hun capaciteit kunnen ontladen zonder schade, maar hoe zit dan met de apparatuur in de bus die bij een bepaald voltage uitvalt?
Het spanningsverloop van een LiFePo4 is helemaal anders: de spanning blijft heel lang een eind boven 12V om dan op het eind plots weg te zakken. Hier zie je een voorbeeld van dat verloop. Het lijkt me dus dat dit niet snel problemen zal geven met die apparaten.
T4 Multivan 1.9D 1X (omgebouwd tot kampeerauto) - 1994
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3211
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: advies zonnepaneel

Bericht door J vd Pal »

Hoi Jeremy,

Hier mijn ervaringen: Ik heb een 2x60 watt semi los zonnepaneel die ik nodig had om de HH accu op te laden als we langer dan 3 dagen ergens stonden. Het stroomverbruik bestaat uit het laden van 4 telefoons, 1 tablet, de koelbox, waterpompje en de naar LED omgebouwde verlichting. De originele 18 jaar oude GEL accu werd wat minder en het plan was toen om deze te vervangen door een andere GEL accu zodat we samen met het zonnepaneel altijd genoeg stroom zouden hebben. Hier het verhaal https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=65274.

Toen ik op het punt stond een nieuwe accu te kopen kwam er een advertentie voorbij op Marktplaats waarin de onderdelen voor een 280 Ah LiFePo4 accu werden aangeboden voor iets meer dan de prijs van een nieuwe Exide ES1600 140Ah GEL accu. Hier de beschrijving van de bouw van de accu https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=65777

Ik heb de accu 1 op 1 vervangen, geen booster, geen zwaardere dynamo (er zit in mijn 2002 California standaard al een 120 Amp dynamo want airco), geen andere lader, helemaal niets. Gewoon accu eruit, accu erin. Afgelopen vakantie heb ik geen zonnepaneel meegenomen, hebben we zonder problemen een keer 5 dagen zonder stroom gestaan en was de accu altijd vol genoeg (bij aankomst op de nieuwe plaats niet altijd 100% maar met zoveel capaciteit is dat ook niet nodig). Wij staan zelden langer dan 3 dagen op een plek en rijden dan een paar uur naar de volgende plek.

Het zonnepaneel ligt nu veilig opgeborgen en wie weet gaan we hem laten nog gebruiken als we langer op een plek willen blijven of veel meer stroom gaan verbruiken.

Een LiFePo4 accu heeft een BMS (Battery Management System) nodig om de cellen in balans te houden. Deze regelt ook de overbelastingsbeveiliging en als je er eentje hebt met bluetooth dan kan je op je telefoon in de gaten houden wat ermee gebeurt. Op het display van een Califonia kan je alleen zien hoe vol de accu is en dat doet het display aan de hand van de spanning, MAAR, zoals hierboven door CapoJan al is aangegeven, omdat een LiFePo4 een andere ontlaadcurve heeft (veel vlakker en aan het eind steil omlaag) is dit NIET betrouwbaar.

Qua veiligheid worden de diverse soorten lithium accu's ten onrechte door elkaar gehaald! De Lithium Polymeer cellen die vooral in telefoons, laptops en modelbouw worden gebruikt kunnen in brand vliegen als ze niet goed worden behandeld. Een Lithium IJzer Fosfaat accu doet dit niet en is niet zo (on)veilig als een conventionele loodaccu. Zie ook de opmerkingen hierover in dit verhaal: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.php?t=65777
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: advies zonnepaneel

Bericht door JeremyP »

Bedankt voor jullie ervaringen en raad te delen.
Heb toch beslist om voor een draagbaar paneeltje te gaan.
De reden, als je ergens langer wilt staan is het meestal omdat de plek aangenaam is ergens rustig in de natuur. Dus heb je daarvoor wel de gelegenheid om een paneeltje ergens goed in de zon te zetten indien nodig.
Mijn batterij is nog in topconditie, dus dat zou zonde zijn om deze te vervangen

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies zonnepaneel

Bericht door Multivan Generation »

Panelen zijn niet echt breekbaar en met vaste montage op het dak, doet het altijd en houdt het hele jaar door de accu's in topconditie. En je zit niet met de vraag, waar laat je het in de camper?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: advies zonnepaneel

Bericht door JeremyP »

Multivan Generation schreef: 09 jan 2023, 12:50 Panelen zijn niet echt breekbaar en met vaste montage op het dak, doet het altijd en houdt het hele jaar door de accu's in topconditie. En je zit niet met de vraag, waar laat je het in de camper?
Hey Peter,

Thuis zet ik hem aan de lader, De originele lader is ooit vervangen door een ctek druppellader.

Voor het opbergen:

Kan het paneeltje achter de bestuurdersstoel. Opgevouwen meet het 560x440x20mm en kan ook keurig in de kofferruimte van 70x70mm.

Soms laat ik de bovenmatras en losse plank thuis tijdens de reis.Tussen het dak en de vaste plank kan ik de koffer desnoods ook nog kwijt.

Mvg,
Jeremy
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: advies zonnepaneel

Bericht door Multiron »

JeremyP schreef: 09 jan 2023, 12:36 Bedankt voor jullie ervaringen en raad te delen.
Heb toch beslist om voor een draagbaar paneeltje te gaan.
De reden, als je ergens langer wilt staan is het meestal omdat de plek aangenaam is ergens rustig in de natuur. Dus heb je daarvoor wel de gelegenheid om een paneeltje ergens goed in de zon te zetten indien nodig.
Mijn batterij is nog in topconditie, dus dat zou zonde zijn om deze te vervangen

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Mvg jeremy
Een los paneel lijkt me ook wel handig.
Voor welk model ben je gegaan en waarom?
En hoe sluit je hem in de praktijk aan?

Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies zonnepaneel

Bericht door Pascal-141 »

JeremyP schreef: 09 jan 2023, 12:36 Bedankt voor jullie ervaringen en raad te delen.
Heb toch beslist om voor een draagbaar paneeltje te gaan.


Mvg jeremy
Ik heb zelf ook een draagbaar zonnepaneel (in 2 delen , klapt dicht als een koffertje ) , ben er heel tevreden van . Is opgesteld in 1 minuut en neemt ook amper plaats weg in de kofferruimte .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: advies zonnepaneel

Bericht door JeremyP »

Multiron schreef: 17 jan 2023, 19:22
JeremyP schreef: 09 jan 2023, 12:36 Bedankt voor jullie ervaringen en raad te delen.
Heb toch beslist om voor een draagbaar paneeltje te gaan.
De reden, als je ergens langer wilt staan is het meestal omdat de plek aangenaam is ergens rustig in de natuur. Dus heb je daarvoor wel de gelegenheid om een paneeltje ergens goed in de zon te zetten indien nodig.
Mijn batterij is nog in topconditie, dus dat zou zonde zijn om deze te vervangen

Nogmaals bedankt voor jullie adviezen.

Mvg jeremy
Een los paneel lijkt me ook wel handig.
Voor welk model ben je gegaan en waarom?
En hoe sluit je hem in de praktijk aan?

Groet, Ronald
Tot nu toe nog geen gekocht :nuts ... ik overweeg deze te nemen.
https://www.tigerexped.de/foldable-sola ... ntrol-120w

Eerst mppt op de batterij aansluiten en dan de kabel voor zonnepaneel leggen.

Het paneel is met een connector aan te sluiten, zou deze connector ergens in de buurt van de schuifdeur plaatsen...

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
JeremyP
Berichten: 210
Lid geworden op: 21 jul 2019, 18:02
Locatie: Baasrode O-Vl

Re: advies zonnepaneel

Bericht door JeremyP »

Pascal-141 schreef: 18 jan 2023, 07:53
JeremyP schreef: 09 jan 2023, 12:36 Bedankt voor jullie ervaringen en raad te delen.
Heb toch beslist om voor een draagbaar paneeltje te gaan.


Mvg jeremy
Ik heb zelf ook een draagbaar zonnepaneel (in 2 delen , klapt dicht als een koffertje ) , ben er heel tevreden van . Is opgesteld in 1 minuut en neemt ook amper plaats weg in de kofferruimte .
Hallo Pascal,

Is dat zo een harde koffer?

Mvg jeremy
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies zonnepaneel

Bericht door Pascal-141 »

JeremyP schreef: 18 jan 2023, 09:21
Pascal-141 schreef: 18 jan 2023, 07:53
JeremyP schreef: 09 jan 2023, 12:36 Bedankt voor jullie ervaringen en raad te delen.
Heb toch beslist om voor een draagbaar paneeltje te gaan.


Mvg jeremy
Ik heb zelf ook een draagbaar zonnepaneel (in 2 delen , klapt dicht als een koffertje ) , ben er heel tevreden van . Is opgesteld in 1 minuut en neemt ook amper plaats weg in de kofferruimte .
Hallo Pascal,

Is dat zo een harde koffer?

Mvg jeremy
Ik heb deze : https://solarkontor.de/WATTSTUNDE-Solar ... Laderegler
het 2delige zonnepaneel zit nog verpakt in een stevige draagtas
(heb ik gekocht via ebay.de)

Ze hebben deze panelen in meerdere uitvoeringen . De omvormer heb ik van Victron ( met bluetooth , kan ik op de gsm zien wat de laadstatus is)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie