Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stuurwiel vervangen

vragen over de T5
Plaats reactie
Jeff65
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2022, 08:14

Stuurwiel vervangen

Bericht door Jeff65 »

Hallo,

Ik heb in mijn T5 van 2010 de oude 4-spaaks stuurwiel vervangen voor een 3-spaaks stuurwiel van een Polo 6R inclusief airbag. Ik heb de stekkers omgezet, omdat deze van elkaar afwijken. Claxon werkt, maar nu blijft het airbag lampje branden.
Is dit een kwestie van resetten met VCDS? Of zou de Polo airbag niet compatibel zijn met de T5 (want Polo is nieuwer)?

Ik hoor graag jullie mening.

Groetjes,
Jeff
VW Transporter T5 2.5 dsl, bj. 2010
:T54LIFE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Reset zou moeten helpen, mits goed aangesloten volgens schema T5.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Angelo-anneveld »

Jeff65 schreef: 05 jan 2023, 14:39 Hallo,

Ik heb in mijn T5 van 2010 de oude 4-spaaks stuurwiel vervangen voor een 3-spaaks stuurwiel van een Polo 6R inclusief airbag. Ik heb de stekkers omgezet, omdat deze van elkaar afwijken. Claxon werkt, maar nu blijft het airbag lampje branden.
Is dit een kwestie van resetten met VCDS? Of zou de Polo airbag niet compatibel zijn met de T5 (want Polo is nieuwer)?

Ik hoor graag jullie mening.


Als je de airbag heb gedemonteerd en daarbij het voertuig op contact hebt gezet. Moet je hem indd resetten.

Normaal moet je de airbag loshalen contact af sleutel eruit en dan stekker los nieuwe erop en weer op contact. Dan krijg je geen foutmelding

Groetjes,
Jeff
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door chv »

Angelo-anneveld schreef: 05 jan 2023, 17:05
Als je de airbag heb gedemonteerd en daarbij het voertuig op contact hebt gezet. Moet je hem indd resetten.

Normaal moet je de airbag loshalen contact af sleutel eruit en dan stekker los nieuwe erop en weer op contact. Dan krijg je geen foutmelding
Volgens mij is dit het antwoord van Angelo.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Jeff65
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2022, 08:14

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Jeff65 »

Òk, dank allen voor de reactie.

Ik denk dat ik de bus inderdaad zonder airbag op contact heb gezet om het stuurwiel recht te zetten.
Is er iemand in de buurt van Groningen die VCDS heeft en de melding kan resetten?
Diegene wil ik dan ook vragen of mijn cruise control wel geactiveerd staat en of die dan ook tegelijk mijn elektrisch inklapbare spiegels kan activeren bij afsluiten van de bus.

Ik hoor graag.

Mvg.
Jeff
VW Transporter T5 2.5 dsl, bj. 2010
:T54LIFE
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Angelo-anneveld »

Jeff65 schreef: 06 jan 2023, 13:08 Òk, dank allen voor de reactie.

Ik denk dat ik de bus inderdaad zonder airbag op contact heb gezet om het stuurwiel recht te zetten.
Is er iemand in de buurt van Groningen die VCDS heeft en de melding kan resetten?
Diegene wil ik dan ook vragen of mijn cruise control wel geactiveerd staat en of die dan ook tegelijk mijn elektrisch inklapbare spiegels kan activeren bij afsluiten van de bus.

Ik hoor graag.

Mvg.
Jeff
Ik woon in emmen kan dit wel voor je doen
Jeff65
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2022, 08:14

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Jeff65 »

Hi Angelo,

Dank voor je aanbod, maar is er ook iemand met VCDS dichterbij in de buurt van Groningen?

Ik hoor graag.

Groet.
Jeff
VW Transporter T5 2.5 dsl, bj. 2010
:T54LIFE
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 613
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door MarkV »

Even de lokale VW werkplaatschef aardig vragen om te resetten. Kost je waarschijnlijk niet meer dan 2 tientjes, en anders kun je alsnog iemand zoeken met VCDS.

Je kunt ook op marktplaats een OBD-kabel met software vinden (niet helemaal legaal...) maar dan kun je het zelf doen als ik het me goed herinner.
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Jeff65
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 dec 2022, 08:14

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Jeff65 »

Hallo Mark,

Ik heb VCDS (versie 22.10) aangeschaft en kon daarmee de storing opheffen.
Ik ben nu aan het uitvinden hoe ik diverse comfortdingetjes kan activeren/instellen.
Heeft iemand al e.e.a. uitgevonden met deze versie VCDS? Bv. bochtverlichting, spiegels inklappen bij afsluiten, deuren vergrendelen bij wegrijden en verder nog. Gaat om een T5 versie van voor de facelift. Ik zie graag reacties.
VW Transporter T5 2.5 dsl, bj. 2010
:T54LIFE
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33765
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stuurwiel vervangen

Bericht door Multivan Generation »

Jeff65 schreef: 10 jan 2023, 20:58 Hallo Mark,

Ik heb VCDS (versie 22.10) aangeschaft en kon daarmee de storing opheffen.
Ik ben nu aan het uitvinden hoe ik diverse comfortdingetjes kan activeren/instellen.
Heeft iemand al e.e.a. uitgevonden met deze versie VCDS? Bv. bochtverlichting, spiegels inklappen bij afsluiten, deuren vergrendelen bij wegrijden en verder nog. Gaat om een T5 versie van voor de facelift. Ik zie graag reacties.
Bochtverlichting is afhankelijk van de versie van de BCM en dus of jouw auto dat ondersteund.
Spiegels inklappen bij afsluiten gaat niet zomaar, met even een vinkje zetten en het werkt, bij oude T5.
Deuren vergrendelen bij wegrijden (boven de 15km/h) moet mogelijk zijn.

Je kunt dit doen in comfort electronics (uit mijn hoofd)

Maak eerst een autoscan van de gehele auto en sla deze op.
Daarna ga je naar comfort electronics en maakt van alle schermen een screendump
Vervolgens doe je één aanpassing en sla deze op. Die ga je testen en werkt het? Dan pas verder met de volgende aanpassing.

Succes..

Bij de T5 facelift versie is er meer mogelijk, maar daar heb jij nu niets aan.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie