Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

advies chiptuning

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

advies chiptuning

Bericht door websurfer »

Ik heb jaren terug mijn bus laten chiptunen (weet niet meer waar) met de opmerking dat ik geen extra snelheid maar kracht wilde
Nu merk ik al een paar jaar dat de bus in de bergen vanuit stilstand heuvelop erg veel moeite heeft met optrekken / wegkomen (mogelijk eerder ook al maar is me toen niet opgevallen)

Ik weet dat aan mijn luie manier van rijden (te weinig gasgeven bij wegtrekken ) echter afgelopen zomer reden we op een bergweg ( Annecy Coll de la forclaz) waar de bus in de 1e versnelling gewoon niet verder kwam (helling 10-12% dacht ik)

De motor sloeg gewoon dood en zelfs met slippende koppeling lukte het niet weg te komen en moesten we achetruitrollend noodgedwongen in een bocht omdraaien :ie :ie
De bus heef zijn onderhoud gewoon gehad en ik ga er ook vanuit dat de timings goed staan (distributie is 2 jaar teug vervangen incl afstellen dieselpomp.

ik wil dus eigenlijk de Tuning laten nazien (is er wel goed getuned in het lage gebied ) en evt aan laten passen naar meer trekkracht en minder snelheid (vinden we in de camper minder belangrijk)

Alleen wie kan dit en wie raden jullie aan ?

ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies chiptuning

Bericht door Pascal-141 »

Dat heeft niks met de tuning te maken . Zelfs een standaard TDI moet zonder enig probleem op een helling van 12% kunnen vertrekken .
Als dat bij jouw T4 niet mogelijk is , is er wat mis . En dat kan vanalles zijn : timing verlopen , dichtgeslibte katalysator , versleten verstuivers , vervuilde brandstoffilter , enz ( en ja , timing kan verlopen zijn als deze er 2 jaar op zit , de riemen rekken na verloop van tijd wat en dan is er kans dat de timing op het randje staat)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: advies chiptuning

Bericht door de Viking »

Gewoon op de rollentestbank bij een goede tuner om het probleem op te sporen

https://www.chiptuning-feno.nl/

Goed en betrouwbaar adres.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: advies chiptuning

Bericht door websurfer »

Pascal, Je opmerking "Dat heeft niks met de tuning te maken . Zelfs een standaard TDI moet zonder enig probleem op een helling van 12% kunnen vertrekken"
snap ik helemaal maar toch ook weer niet !

Als de tuner de focus legt op snelheid of trekkracht in het middenbereik is de instelling toch anders dan een standaard TDI en kan verkeerde tuning toch wel de oorzaak zijn? De Koppelkromme is dan toch anders dan de standaard TDI

ps ik bedenk mij net dat die helling (net even eigen fotos van de weg bekeken) geen 10-12 maar 18% was en vol met haarspeld bochten

Camper heeft nu 320K gelopen en verbruikt gemiddeld (2015-2023) 1:12,44 en we rijden 100-120 km/h max op snelwegen (getuned in 2017)
Laatst gewijzigd door websurfer op 09 jan 2023, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

websurfer schreef: 09 jan 2023, 11:01
ik wil dus eigenlijk de Tuning laten nazien (is er wel goed getuned in het lage gebied ) en evt aan laten passen naar meer trekkracht en minder snelheid (vinden we in de camper minder belangrijk)

Alleen wie kan dit en wie raden jullie aan ?

ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen !
Het is af te raden om beneden de 2000 rpm flink veel aan koppel erbij te zetten in software.
Dat gaat immers ten koste van verschillende componenten en de lange termijn slijtage en houdbaarheid.
Onder de 1900 rpm heb je bijvoorbeeld geen actieve zuigerbodemkoeling
Onder de 2000 rpm krijgt je 2MV anders te veel koppel en gaat defect.
En bij een zo laag toerental heb je te weinig uitlaatgassen, dus turbo draait niet vol mee, dus minder koppel.

Zoals Pascal al aangaf, na 2 jaar en x-kilometer zal er rek op de riemen zijn, en zal de timing opnieuw netjes op punt gezet moeten worden.
Dat je ervan uit gaat dat de timings goed staan is mij dan ook een raadsel waarom je die aanname hebt.

Zoals je ook schreef heb je een enigszins luie rijstijl en dat moet je bij een oud ontwerp als de T4 juist niet doen.
Een T4 moet je gewoon, en zeker in de bergen ruim boven de 2000 rpm houden, doortrekken tot 3200 rpm is helemaal niet verkeerd,
dan overschakelen en dan blijf je boven de 2000 rpm en valt de bus ook bergop niet "stil".

Rijdend de bus loggen is prima te doen(kunnen meerdere mensen, ook ik) en geeft je ook een oorzaak, zoals bijvoorbeeld een verstopte roetkat,
te lage turbodruk en is een mooi startpunt vanwaaruit je verder gaat met troubleshooting.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: advies chiptuning

Bericht door websurfer »

Peter , dank je voor je uitgebreide uitleg

Ik moet dat Luie een beetje uitleggen denk ik
lui zit bij mij in het wegrijden met minimaal gas (mijn andere auto, was citroen C5 Diesel, rijd gewoon zonder gas weg en dat probeer ik onbewust ook in de camper )
ik ben verder wel vlot tot 100 km/h en ja trek hem dan ook wel door naar 3000-3500 toeren.

de distributie was in 2019 gedaan incl alle daarbij horende dingen
ook in 2022 is de distributie opnieuw gedaan ivm gescheurde multiriem (delen in het distributie rollen erg veel geluk gehad dus) in diezelfde vakantie 2022 (ook weer incl alle dingen die daarbij horen )
ik heb de bus echter niet meer kunnen testen daarna ivm geen hellingen en winterstalling/schorsing

Uitlezen rijdend dat zou mooi zijn maar dat kan pas na mrt/april (is nu geschorst) en ik heb geen idee wie dat kan in regio haarlem-kennemerland
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt Erdem vragen of René 150 in regio HHW
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2702
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: advies chiptuning

Bericht door Erdem50 »

Als ik het mij goed kan herinneren ben jij voor Tuning bij Hans Bakker geweest, die zat toen nog in Hem. Ik meen dat ik je toen daarheen heb verwezen.

Zoals Pascal reeds aangaf, alles wijst erop dat er iets niet in orde is. Het laatste waar ik het in zou gaan zoeken is de Tuning.

Overigens heb ik de komende 3 maanden geen ruimte om mensen te helpen helaas.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4774
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: advies chiptuning

Bericht door Hanz »

Of even langs Ismet in Vijfhuizen. Dat is voor jou naast de deur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: advies chiptuning

Bericht door Pascal-141 »

websurfer schreef: 09 jan 2023, 12:23 Pascal, Je opmerking "Dat heeft niks met de tuning te maken . Zelfs een standaard TDI moet zonder enig probleem op een helling van 12% kunnen vertrekken"
snap ik helemaal maar toch ook weer niet !

Als de tuner de focus legt op snelheid of trekkracht in het middenbereik is de instelling toch anders dan een standaard TDI en kan verkeerde tuning toch wel de oorzaak zijn? De Koppelkromme is dan toch anders dan de standaard TDI

ps ik bedenk mij net dat die helling (net even eigen fotos van de weg bekeken) geen 10-12 maar 18% was en vol met haarspeld bochten

Camper heeft nu 320K gelopen en verbruikt gemiddeld (2015-2023) 1:12,44 en we rijden 100-120 km/h max op snelwegen (getuned in 2017)
Tuning wil niet zeggen dat er koppel weggenomen word op een bepaald toerental en dan op een ander toerental weer erbij gegooid word . Als de tuner een programma heeft geschreven op jouw vraag (meer trekkracht in middenbereik ) wil dat niet zeggen dat je bus nu een verminderd koppel heeft op lage toeren hé ,wees er maar zeker van dan het koppel in dat lage toeren gebied nog steeds minimaal evenveel zal zijn als standaard , maar waarschijnlijk zelfs ook daar al iets meer .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: advies chiptuning

Bericht door websurfer »

Duidelijk thanks! Voor de uitleg.
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33768
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: advies chiptuning

Bericht door Multivan Generation »

Je bent welkom hoor,
wil best tijd voor je vrij maken,
daarna weet je meteen een stuk meer.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: advies chiptuning

Bericht door websurfer »

Peter, hou ik in beraad
Ga pas in mrt - april ontschorsen en kan er daarna pas mee weg
Oost zeeland is niet dichtbij maar rijden met de bus doe ik graag dus ook dat ritje

Ik ben nu begonnen met dit om voorbereid te zijn dus neem dan wel contact met je op als het mag?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: advies chiptuning

Bericht door websurfer »

twee weken terug toch bij Ismet geweest met de bus
en Kat laten vervangen door een mooie lege pijp.
En op het oor werd mij al verteld dat de dieselpomp te laat stond
dus ook dat even laten doen.
oude Kat er onder uit (was originele) en de bus rijd nu weer als nieuw (Dank Ismet)
kon nog geen echte berg op rijden maar een flinke helling bij ons tbv een parkeerdek boven winkels getracht te berijden en dacht dat ik op een springschans reed zo snel en makkelijk was dat

in Juni maar de bergen proberen en zal dit melden hier
:gekte
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Plaats reactie