Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Mickel Moen »

Na 13 jaar, 200.000 km ( niet echt relevant) en heel veel overnachtingen, was ons SCA hefdakdoek toe aan vervanging. In de loop der jaren wat beschadigingen opgedaan, die ik steeds weer gerepareerd had. O.a ook in het muskietengaas aan de voorkant. Bovendien wat schimmel aan de achterkant in het doek. Lang getwijfeld, in het voorjaar een prijsopgave gevraagd bij JWG en in de herfst de knoop doorgehakt. En dat was maar goed ook. Vorige week is het nieuwe doek geplaatst. Ik had geen zin om het helemaal zelf te doen, dus dit door Jeroen van JWG laten doen, waarbij ik wel geholpen heb. Hij heeft ervaring hier mee en ik niet.

De dag ervoor heb ik de bus wat leeg gehaald en zo ook het matrasje bovenin. Tot mijn grote schrik was het daar zeiknat en zat er in de Hemelbekleding veel schimmel. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Dan ga je na, wat is er veranderd. Het enige wat ik kon bedenken, is dat onze straat opnieuw aangelegd is. We parkeren nu niet meer direct voor onze huizen, maar in een parkeerhaven. Dat loopt naar voren af. Ofwel, als je van voren inparkeert, staat de bus achter een stukje hoger. De opstaande rand achter op de bus is in het midden niet hoog, maar een paar mm. Het zou dus best kunnen, dat bij veel regen, er daar makkelijker wat water naar binnen dringt. Met een matrasje in het dak wat vervolgens water opzuigt. Met het feit, dat we nu met pensioen zijn, de bus vaker dagen achtereen niet gebruikt wordt en het hefdak geruime tijd niet open was geweest, heeft deze ramp zich dus kunnen voltrekken.

Detail van de hemelbekleding, reeds uitgesneden.

Afbeelding

Ik ben meteen gestart met de bus achterin te parkeren, zodat het water dus van voor naar achter wegloopt. Rampen zijn op te lossen. Voorkomen is beter.

Het kwam dus goed uit, dat het doek vervangen moest worden, want in één hoek achterin, viel er al een gat in.

Maar wat doe je dan met de hemelbekleding? Naast dat het weer er dus in zat, liet deze ook al los. Na jaren verkruimelt het schuim aan de rugzijde. Vervangen is een optie, maar wil je het netjes doen, dat moet de peesrail, waar het doek in zit, eraf en dat betekent het hele dak eraf.

Na een nachtje slapen was ik er wel uit. Verwijderen en schilderen. Eronder zit nog de bedplaat en die zit er altijd tegenaan.

Kortom vorige week in Grootegast het hefdakdoek vervangen en meteen de hemelbekleding eruit gesneden en met een plamuurmes de resten schuim verwijderd.
Dat ziet er dan zo uit. Het bruine is de verkleurde lijm.

Afbeelding

Vervolgens heb ik dit met korrel 80 geschuurd. Zo dat alleen het nog resterende schuim verwijderd werd. Glad hoeft niet, want ik had het vermoeden, dat de onregelmatigheid van het dak, de afdruk van het schuim in de lijm wel eens een mooi effect kon geven.
Ik heb voor het verven de Avis multiprimer in grijs (RAL 7040) genomen. Dit is een primer die je op veel ondergronden kunt gebruiken, waaronder kunststof. Ik had aan een busje van 500ml genoeg. De primer iets verdund, aangezien tot mijn verbazing de ondergrond goed opnam. Met een kwast aangebracht in draaiende bewegingen. Niet het prettigste werk, want je ligt in ongelukkige houding op de bedplaat, maar het resultaat gaf meteen zoveel voldoening, dat het eigenlijk een feestje was. Mijn vermoeden, dat deze mat opdrogende goed vullende primer meteen ook eindlaag kan zijn kwam uit. Je krijgt wat een velourseffect.
Op de foto is de kleur nogal wit, maar het is een mooie lichte warme grijs, die uitstekend bij het doek en de rest van de bus past.

Afbeelding

Afbeelding

Dat was de ramp. Dan nu het doek en de verrassing. Je kunt het originele doek bij SCA in twee uitvoeringen krijgen. Basis, wat ik ook had en het later uitgebrachte panoramadoek. Dit is echt zo'n gadget, waarvan je denkt, wat moet je er mee? Dus ik had het basisdoek besteld, wat ook aanzienlijk goedkoper is.

Tot onze verrassing bleek in de doos echter het panoramadoek te zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb er verder nog niet mee geëxperimenteerd, het regent steeds, maar ik kwam deze plaatjes tegen. Je kunt het doek zo naar binnen vouwen, dat je het achter de bedplaat vastzet.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 15 jan 2023, 13:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verassing.

Bericht door SyncRoon »

Heel mooi dat je de lekkage ontdekt hebt en ook de oorzaak daarvan. Afgelopen dagen met de regen thuis alles eens goed nagelopen of er waterintreding was met de vele regen en wind uit alle kanten.

Dat je een upgrade ontvangt is wel mooi, maar betekend misschien dat iemand anders een downgrade heeft ontvangen? Laatste 2 jaar merk ik dat er veel mis gaat bij leveranciers, ook de zakelijke. Ik krijg zeg maar 60 á 70% volgens order, de overige veelal verkeerde producten, incompleet of meer dan gevraagd. Ik reclameer dan altijd, ook al hebben ze 'meerwaarde' gestuurd en vraag dan om een oplossing. Eerlijkheid duurt het langst en met je vaste leveranciers wil je door de deur kunnen blijven gaan.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verassing.

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 15 jan 2023, 11:34 Heel mooi dat je de lekkage ontdekt hebt en ook de oorzaak daarvan.
Volgens mij is de oorzaak nog niet gevonden. Ook als een bus achter iets hoger staat hoort er geen water naar binnen te komen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Mickel Moen »

O, ja?

Wel, het regent nu weer en ik heb geen zin om er een foto van te maken, maar volgens mij kan dat zeker wel.

Het is waar, in al die 13 jaar nooit iets van gemerkt, maar toen stond de bus vlak voor mijn huis op straat. Beetje schuin hellend naar de linkerkant.

Als je naar de dekschaal over het SCA verstevigingsframe kijkt, zie je dat dit achter naar links en rechts afloopt. Met in het midden het hoogste punt. Daar is het opstaande randje niet zo groot. Daar mist ook een klein stukje van de rubberrand onder het dak, omdat met het passend maken van het dak met de luifel, de dakrand iets langer geworden is en het rubber dus iets te kort. Nooit een probleem geweest.

Met dat het doek daar aan elkaar zit met klittenband en het doek z’n waterdichtheid daar na 13 jaar ook wel kwijt is, makkelijker water aanzuigt, kan ik mij er alles bij voorstellen, dat daar toch een beetje water door kan dringen als de bus dus naar voren staat. Is dit langdurig het geval, veel regen en met de wind achter op de bus, opstuwend water, lijkt mij dit zeker mogelijk. Het hoogteverschil van het parkeervak is ook eigenlijk best veel. Niet gemeten, maar ik denk toch gauw tussen de 5 en 10 cm.

Les van het geheel. Regelmatig ook in de winter het dak zo nu en dan even open en controleren. Bovendien eens wat vaker het doek waterafstotend maken. SCA adviseert één keer per jaar. Met name bij de aansluiting met het dak.

En de bus staat voortaan andersom op de parkeerplaats.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Hanz »

Juist, de rubberen rand sluit dus niet rondom. Dan is dat volgens mij de oorzaak en niet het schuin staan.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Mickel Moen »

Ja en nee. Volgens mij de combinatie van al het geen ik nu opgenoemd heb. Veel van die oorzaken zijn aan te pakken en de makkelijkste is de bus andersom, zodat het water van voor naar achter loopt.
Het hefdakdoek is al vervangen. Ik ga eens kijken naar de rubberrand. Daar had ik al een stukje tussen gezet, maar wellicht kan het nog beter.

Overigens sluit de rubberrand links en rechts sowieso niet. Daar zitten een soort gleufjes. Ik denk dat dat met opzet is, zodat eventueel water wat onder het dak blijft bij sluiten van het dak bij regen daar weg kan lopen. En dat werkt weer helemaal goed als de bus iets achterover staat.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 15 jan 2023, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Hanz »

Je hebt gelijk dat versleten doek het water makkelijker opzuigt dan nieuw doek, zeker als het niet regelmatig waterafstotend wordt gemaakt. Maar als je parkeert is het dak gesloten en als het dak goed sluit kan er helemaal geen water bij het doek komen. Naar mijn mening is het feit dat de rubberen rand niet geheel sluitend is toch de hoofdoorzaak. Niet alleen bij schuin parkeren maar ook bij slagregen op de achterzijde zal je dan last van lekkage hebben.
Als het dak open staat dan kan bij zware regen wel sprake zijn van doorslaand doek, zeker als de matras het doek raakt. Dan kan het regelmatig waterafstotend maken wel helpen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Mickel Moen »

Hans, bedankt voor het meedenken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Hanz »

Bij mijn T4 California zitten aan voor- en achterzijde van het hefdak rubberen blokken in de goten om de boel af te dichten.
Mijn camper staat thuis ook schuin geparkeerd met achterkant iets hoger. Ik had steeds water binnen aan de voorkant van het dak maar ik kon daar geen gat vinden waardoor het naar binnen kwam.
Bij een hevige regenbui op een camping bleek dat de blokken aan de achterkant lekten waarna het water langs de bedplank naar voren liep. Na opnieuw vastkitten van de blokken geen lekkage meer gehad. Ook niet bij harde regen met dak omhoog.
Moraal van het verhaal: de plaats van lekkage is soms lastig te vinden, een goede afdichting rondom is een eerste vereiste tegen lekkage en een kleine opening kan al voor veel water binnen zorgen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 856
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door SyncRoon »

Hans, krijg jij helemaal geen water tussen het rubber randprofiel op je dakschaal en de aansluiting van je tentdoek op het dak? Dat is wat anders dan een slechte kit/lijmnaad bij die stopper in de goot. Ik vraag mij af of dat rubberprofiel sowieso 100% waterdichtheid kan garanderen en of dat wel gewenst is. Dit is tenslotte enkel een sluitprofiel bij gesloten dak.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Hanz »

Nee, als het dak gesloten is dan sluit het randprofiel aan de dakschaal waterdicht af. Het randje dak onder de dakschaal blijft helemaal droog En dat moet ook anders kan het tentdoek nat worden. Als het hefdak niet waterdicht afsluit dan is het rubber profiel niet goed meer of het dak is niet goed afgesteld.
En dat blok had ik als voorbeeld dat een kleine opening al voor veel wateroverlast kan zorgen. Dus een ontbrekend stukje rubber profiel kan ook een probleem geven.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Multivan Generation »

Ga alsjeblieft geen T4 california hefdak met een T5 SCA hefdak vergelijken.
Bij een SCA dak hoeft het rubber rondom het dak niet het water buiten te houden.
Ook zit bij een SCA dak een polyester opstaande kant en daarop wordt het hefdakdoek vanaf de binnenzijde vastgeklemd.

Beetje negatieve benadering van die positief bedoelde topic.

Mooi dat je een vers en goed nieuw hefdak doek hebt. :toppie
Kun je wat vermelden over de kosten voor het doek en de arbeidstijd?
Mooi he, dat je aan de bovenzijde de nieuwe stof er zo in kunt schuiven :gekte

Wat bij SCA wel eens voor wil komen, is dat de schroefjes die de tentstof aan de onderzijde klemmen, wat dicht op de rand zitten,
en dat je die losdraait, dat je daarna barstjes in het polyester hebt.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Mickel Moen »

Peter, het doek kost €715.

Arbeidstijd zo’n 2 a 3 uur. Dat is dus bij dit dak, waarbij de tent bovenin met een pees vastzit en onderin met alu profiel.
Is het doek geniet, wat je ook bij vroegere SCA daken tegen kunt komen, zit je gauw op het dubbele.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door limburger »

dat ziet er weer goed uit en kan weer wat jaartjes er tegen aan. is er nog wat veranderd/verbeterd aan de opbouw van het doek zodat het met inklappen van het dak nergens tussen komt? en wat betreft de panorama uitvoering, dat is misschien nog wel handig met een poetsbeurt van de bus..

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2021
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Nieuw hefdakdoek, een kleine ramp en een verrassing.

Bericht door Mickel Moen »

Ja. Er is wel het een en ander verbeterd tenminste in vergelijking met mijn vorige. Als ik het dak weer eens omhoog heb, zal ik wat foto’s van de binnenkant maken. Bovendien lijkt/is het doek zwaarder en voelt veel stugger aan.
Ook ten aanzien van de raampjes is een en ander anders. Het voorraam is kleiner en de zijramen zijn groter, maar dat kan ook met de Panorama-uitvoering te maken hebben.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie