Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dubbele beglazing achteraan

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Markuz
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2022, 13:45

Dubbele beglazing achteraan

Bericht door Markuz »

Hallo allemaal,

heeft er iemand hier ervaring met het maken van dubbele beglazing voor de ramen achteraan rondom?
ik heb vrienden met grotere busjes die zelf polycarbonaat hebben geplaatst, maar ik heb zelf nog niets kunnen vinden van iets soortgelijks in een vw.

Heel de bus rondom heb ik afgewerkt met 18mm schuim, maar het maakt niets uit met de raampjes rondom.
Daar zou ik iets aan willen doen...

Ik hoor graag jullie ideëen

Gegroet,
Mark
VW T6 TSI LWB 2017
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door chv »

Hi Mark,
Mijn T6 Rockton had achter geen ramen.
Forumlid Angelo heeft voor mij de zijkanten van dubbelglas voorzien. Dat ging allemaal zonder problemen.
Maar hij ried mij af om dat ook bij de achterklep te doen. Het advies (ook van een ander forumlid (met verstand van VW’s) om de gesloten klep te vervangen door een klep met glas (EN ruitenwisser met wiswas).
Daar is toen vervolgens dubbelglas in gezet.
Voor dat laatste: bezint eer gij begint;
Kabelboom naar achteren moest worden aangepast. Waterslang naar achteren gebracht. Kabelboom inde achterklep moest worden aangepast. Ruitenwisserhendel aan het stuur vervangen. De sturingsunit van de auto moest worden aangepast. (Allemaal noeste arbeid van electragoeroe/forumlid Oscar).

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door SyncRoon »

Kijk die had ik nog niet gevonden. Ik had nu juist dat idee om achter in de blinde klep zo'n klapraam te maken. Ik had daarvoor klepscharnieren bovenkastjes op het oog zodat het raam een stukje boven de achterkant draait tegen inregenen. Vraagt echter wel wat meer binnenruimte dan deze oplossing.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door chv »

Ík kende deze optie wel, in elk geval van Reimo. En ik vond de oplossing dat het raam apart open kon heel interessant.
Maar ik vond binnen aanzicht erg lelijk.
En ik kan toch niet zonder een ruitenwisser achter.
En de priizen zIjn bepaald fors te noemen :ie

Mvg,
Charles
Laatst gewijzigd door chv op 23 jan 2023, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door Multivan Generation »

Zelf zou ik voor deze gaan:

Afbeelding

Ik denk dat dat het meest in de buurt komt van wat de topicstarter eigenlijk voor ogen heeft.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door SyncRoon »

Zo'n raam en de uitvoeringen is gewoon zijn eigen topic waard.

Ik had die Reimo ook gezien maar dat ziet er niet uit. Die polyroof uitvoering vind ik echt mooier, en over nagedacht met dat extra spoiler/dakje tegen inregenen. Alleen zou ik sponning wel wat ruimer maken.

Ik denk dat ik na de ombouw en keuring eens ga kijken hoe en of dat achterraam praktisch openend is in te bouwen. Het idee hangt beetje om zo'n bovenkast klepscharnier (of ik genoeg ruimte heb bij het slaaphefdak en hoeveel ruimte er binnen wegvalt ivm de scharnieren) of een sponning maken met gasveer of dometic raamuitzetters. Dan ook bekijken of een dometic hor/plissé cassette te gebruiken is.
Groet, Ronald
peetjeadhdtje
Berichten: 1005
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door peetjeadhdtje »

Dat spoilertje gaat niet werken/ zou mooi zijn als regen alleen recht omlaag viel.

Gewoon een goed mooi caravanraam. Daar zie je de scharnierpunten bijna niet van.
https://www.camperpassie.nl/klapraam-rw ... 50-mm.html

Maar Mark schrijft niet dat het raam open moet kunnen of gaat een raam altijd open en een ruit niet.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door SyncRoon »

Probleem bij de achterklep is dat deze in X en Y as een bolling heeft. een SP7 raam heeft enkel horizontaal de bolling van de wand, niet verticaal. Dat Reimo raam is zo te zien een aluminium dragerplaat met dan een specifiek gevormd dometic raam en sponning. Ik zie er nergens bij staan dat er ook een cassette bij zit of te krijgen is? Een standaard vlak raam zou kunnen als je daarvoor een passende sponning maakt.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33763
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 23 jan 2023, 19:47 Probleem bij de achterklep is dat deze in X en Y as een bolling heeft. een SP7 raam heeft enkel horizontaal de bolling van de wand, niet verticaal. Dat Reimo raam is zo te zien een aluminium dragerplaat met dan een specifiek gevormd dometic raam en sponning. Ik zie er nergens bij staan dat er ook een cassette bij zit of te krijgen is? Een standaard vlak raam zou kunnen als je daarvoor een passende sponning maakt.
een goed lezer is in het voordeel..
Bijlagen
achterraam.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 854
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door SyncRoon »

Ok, bij reimo zelf staat dit er niet bij als optie. Losse rollo in die maat kost ook ruim 400,- dus dat klopt wel. Maar 1200,- voor een raampje met hor/verduistering is wel beetje overkil.

Als ik nu goed kijk zie je dat die ruit ook gewoon vlak is en niet verticaal met de klep gevormd. Dan zal de GFK/polyester dragerplaat zo gevormd zijn dat de sponning vlak in de bolling valt om dat SP7 raam te plaatsen. Zo te zien dat de sponning in het midden (boven VW logo) dan ook verzonken zit ten opzichte van de opliggende verticale raamlijst.

Toch ook al zou je een universeel raam in vergelijkbare maat inwerken dan nog oogt het gekunsteld. Ik ga dus voor een privacyruit en als het niet lukt om een raamsysteem te maken lijm ik hem er alsnog vast in :nuts
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 659
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door Jan anno NU »

Ik dacht dat TS het ook te doen was om de nodige isolatiewaarde.
Maar dat vindt ik niet meer terug.

En inbraakbestendigheid is ook geen issue ?
T4 2,5 TDI 2002
Markuz
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jan 2022, 13:45

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door Markuz »

Hallo allemaal,

misschien heb ik mij verkeerd verwoord. :nuts
Ik ben niet op zoek naar een optie om mijn raam in de achterklep te kunnen openen...
Of ik nu moet spreken over een raam/ ruit of venster weet ik niet.

In ieder geval is mijn bus rondom met glas afgewerkt :knipoog
Enkel glas
en ik ben op zoek naar dubbelglas of een oplossing voor extra isolatie,
zonder dat ik telkens van die panelen aan de binnenzijde moet ophangen voor de nacht.

Want alle panelen die geen glas zijn, zijn afgewerkt met (18 en 6mm) Armaflex.
Maar het helpt niet veel omdat er glas rondom zit...

De volgende stap is ook nog de bovenkant van de bus wrappen met een lichte folie, maar dat is een ander topic waardig.
Hopelijk is het duidelijker zo
Bijlagen
vwT6inside.jpg
VW T6 TSI LWB 2017
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3630
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Dubbele beglazing achteraan

Bericht door krekwakwol »

Zomaar een gedachte hoor. Maar ik denk dat je zoiets als dit bedoeld.

Als je een plaat polycarbonaat neemt van 4 mmm dik en daar zaag je platen uit in de vorm van je ruiten en daar doe je rubber profiel omheen zoals op de screenshot en als dit precies past in de ruitopening, kun je ze met een paar dopjes geschroefd in de sponning, binnen tegen de bestaande ruit aan drukken, Vallen ze er ook niet uit.
En polycarbonaat kunt ook getint kopen, heb je gelijk privacy ramen.
Screenshot_20230215-194256.png
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie