Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rook uit luchtroosters 't interieur in, knipperlichten werken niet meer

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 425
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Rook uit luchtroosters 't interieur in, knipperlichten werken niet meer

Bericht door Timy »

ronaldbos schreef: 30 jan 2023, 19:57 Lijkt me duidelijk...

https://www.dropbox.com/s/7928gr4oc4y4f ... 2.jpg?dl=0

Echt super dit forum, heel goede tips!
Oh! Dat ga ik ook binnenkort eens checken... goed te zien zo :toppie
ronaldbos
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2023, 18:06

Re: Rook uit luchtroosters 't interieur in, knipperlichten werken niet meer

Bericht door ronaldbos »

Knipperlichtprobleem is opgelost met 'n nieuwe stuurkolomschakelaar (links). Reden van falen heb ik niet kunnen achterhalen, wel wat zitten meten maar ik kwam er niet uit. Vermoedelijk (weet 't wel zeker :)) kapot getrokken toen ik in halve paniek (toen de rook het interieur binnenkwam) aan allerlei schakelaars en hendels zat te hengsten om de waarschuwingslichten in te schakelen.

De wiswas installatie ging ook telkens aan als ik de ruitenwissers aanzette, ook verholpen met nieuwe stuurkolomschakelaar (rechts). Bij inspectie werd me duidelijk waarom de wiswas aanging: nippeltje van de schakelaar die in werking gaat bij het naar je toe halen van de stuurkolomschakelaar is zover afgesleten (zie foto) dat de schakelaar contact maakt bij de minste of geringste beweging.

IMG_20230209_194221.jpg

Allemaal slijtage, niet gek dat deze veelgebruikte onderdelen na 'n jaar of 30 niet meer willen. De nieuwe kunnen weer 'n jaartje of 30 mee :knipoog

Gefikst! :yes
ronaldbos
Berichten: 31
Lid geworden op: 22 jan 2023, 18:06

Re: Rook uit luchtroosters 't interieur in, knipperlichten werken niet meer

Bericht door ronaldbos »

Het viel me gisteren op dat de koelvloeistofstand in het reservoir (in de motorruimte) lager is dan een paar weken geleden.

(noob) Vraag: kan dat komen door het verdampen van koelvloeistof door het lek bij de kachelradiator achter de bestuurdersstoel, of heeft de kachelradiator z'n eigen vloeistofcircuit?
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Rook uit luchtroosters 't interieur in, knipperlichten werken niet meer

Bericht door Hella »

Nee het koelcircuit is 1 gesloten circuit. Dus de verwarmingsradiator voor achter zit daar ook in opgenomen.
Kijk achter het rooster dat zich achter de bijrijdersstoel bevindt (2 schroefjes losdraaien) en je ziet waarschijnlijk een zwembadje aan koelvloeistof. Een foto daarvan heb je immers al gepost. Ik begrijp dan ook jouw vraag niet helemaal meer.
Dat betekent echt dat die kleine verwarmingsradiator die daar zit lek is.
Vervangen is redelijk goedkoop (ca € 150,--) en simpel te (laten) doen.
Dat moet je snel (laten) doen, want hierdoor daalt ook het koelvermogen op de motor. En de AAB motor is redelijk kritisch voor warmlopen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rook uit luchtroosters 't interieur in, knipperlichten werken niet meer

Bericht door Multivan Generation »

En heb je die kachel radiator al vervangen en het vloeistof niveau is nadien nog wat gezakt, dan is dat ook verklaarbaar omdat er vloeistof bij het vervangen verloren is gegaan, en die radiateur leeg was bij de vervanging, dus daar gaat volume in zitten, met als gevolg dat je niveau in het expansiebolletje van je koelvloeistof circuit wat daalt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie