Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

Zoals je hier in een vorige posting en op mijn blog kunt lezen, heb ik na 13 jaar een nieuw hefdakdoek.

https://mickelmoen.blogspot.com/2023/01 ... kdoek.html

Afbeelding

Nu loop ik ook al geruime tijd met het plan rond om ook de alweer 11 jaar oude hefdaksjaal te vervangen. Daarvoor een aantal redenen. Wij gebruiken de sjaal redelijk veel en deze slijt dus en vraagt zo nu en dan om reparatie. Het materiaal destijds gebruikt is prima voor het doel, maar minder chique. Past ook niet zo bij de Silverscreens cabine-isolatie en de zelfgemaakte zijluifels.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... sjaal.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/zijluifel.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/11 ... creen.html

Afbeelding
Hefdaksjaal 1.0

Het doek van de zijluifels lijkt erg op dat van de Silverscreens. Dus had ik ook al weer een paar jaar geleden identieke stof gekocht voor een nieuwe hefdaksjaal. Het was er echter niet van gekomen, om deze te maken.

Nu er een nieuw hefdakdoek op zit, blijft er een oud doek over. Ik ben niet van het zomaar weggooien, dus met het rijpen van de plannen voor een nieuw doek is ook het idee geboren om met het oude doek een nieuwe sjaal te maken. Daarmee heb je een perfecte mal.

Stap 1. Slopen oude doek.
Dat klinkt nogal rigoureus. Wat ik gedaan heb is al het overbodige materiaal verwijderen. De dakpees, baleinen, ritsen, beschermingsstukjes en de afdichtingsflappen van de raampjes die weer gebruikt worden. In deze versie wil ik namelijk de zijraampjes terug laten komen. Verder het doek in 3 stukken verdeeld. Het voorpand en twee zijpanden. Alles met een tornmesje wat eigenlijk best snel ging. Hier het voorpand.

Afbeelding

Stap 2. Naaimachine-avonturen.
Ik was bijna klaar met de reparaties, toen de ook al weer bijna 40 jaar oude Husqvarna er mee stopte. Een plof en rook. Dit keer was het niet een ontstoringscondensator, maar een condensator in het motortje. Ik kon een restantje er nog uit krijgen, maar de behuizing van het motortje is geperst. Niet makkelijk zelf te repareren. Tja dan ga je kijken naar een nieuwe machine, die ook geschikt is voor het wat zwaardere werk. Zoiets heeft bij ons nogal wat voeten in aarde. Vaak best wel een zoektocht, want voor ons zal dat de laatste zijn. En zoveel wordt bij ons nu ook niet meer genaaid. Lastig dus. Ik had echter niet zoveel zin, om veel tijd aan dit proces te besteden, ik wilde immers verder. Tot ik bedacht, dat we ergens op zolder nog een oude machine moesten hebben staan. En ja. Achter een hoop spullen, een oude handaangedreven Gritzner machine nog van de beppe van mijn vrouw. En ….. een elektrische Phaff van haar moeder. Wat maakten ze vroeger toch mooi degelijk spul. Eerst maar eens met de Phaff aan de gang. Het motortje deed het nog. De machine heeft een uitwendig motortje met een v-snaartje voor de aandrijving. Bij de eerste poging liep de pulley op het asje eraf. Er was een stukje afgebrokkeld en zat daarom niet meer klem op het asje. Echt weer zo’n kleinigheidje waardoor het niet werkt. En tja de machine bleek bij nadere controle gemaakt in 1968. Kunnen we dat zelf ook oplossen? Na veel pogingen, lukte dit met een schroefje een plastic huisje en een slagenklem. En warempel hij deed het, maar wat liep de machine zwaar. Eerst maar eens wat olie. Gelukkig is alles goed te bereiken. Zonder ingewikkeld geschroef zijn de bewegende delen goed te bereiken. Zowel van onderen, van boven, als van de zijkant. De drupjes olie bleek onvoldoende. YouTube bood de oplossing. Na al die jaren verhardt en verdikt de olie. WD40 bleek de oplossing. Niet om te smeren, maar wel om alles los te maken. Na een uurtje inweken, schoonmaken en nieuwe olie draaide alles weer naar behoren. Wat een verschil. Hij snort lekker zei mijn vrouw. Eigenlijk mooier dan de Husqvarna, die nogal zenuwachtig werkt.

Het heeft me een hele dag gekost, maar ik had weer een naaimachine voor het beoogde doel. Simpele rechte steken in tentstof.

Afbeelding

Stap 3. Kleine reparaties en het aanbrengen van een laag fiberfill.
Het doek was op een paar plaatsen beschadigd, dus deze met verwijderde lapjes gerepareerd. Waar nodig nieuwe zoompjes gemaakt. Hierna de afdichting van het voorraam vastgenaaid. De rits had ik immers verwijderd en dit raam gaan we niet meer gebruiken.

Afbeelding

Hierna fiberfill aangebracht. Fiberfill is licht maar volumeverhogend , waarmee je de isolatiewaarde behoorlijk opkrikt. Dit naait lastig, dus met restje stof bovenop dit aan het oude doek genaaid.

Afbeelding

Op een paar plaatsen tunneltjes gemaakt. In de tunneltjes stukken van de verwijderde dakpees gebruikt. Dit om het doek meer stevigheid in de hoogte te geven.
In het plaatje hieronder komen ze nog aan de zijkanten en uiteindelijk de middelste nog tot voorbij het ventilatiegaasje verlengd.

Afbeelding

Stap 4. Het aanbrengen van het binnendoek.
Dit is dus de laag die tegen het hefdak aankomt. Nieuw doek dus. Het mooie van dit metaalachtige doek is, dat het door te ritsen ( een soort gleufje maken) met een potlood het heel makkelijk vouwt op die lijn. Voor een enkele zoom hoef je dan ook niet te spelden. De grootste uitdaging waren nog de raampjes. Het ene raampje had al plastic. Het andere een muggengaas waar ik raamplastic overheen genaaid heb.

Afbeelding

Het ziet er nogal “wobbelig uit”, maar dat is ook de bedoeling. Door het fiberfill bouw je luchtcompartimenten. Super strak naaien, is daarmee wel lastig.
Het binnenkantdoek heb ik om het oude doek geslagen en dat betekent, dat dat wel overwegend gespeld moest worden.
Om er weer een geheel van te maken heb ik gekozen voor 5cm breed klittenband.

Stap 5. Het aanbrengen van het buitendoek.
Hierna was het buitendoek aan de beurt. Dit is qua werkproces vrijwel identiek, met dien verstande, dat de randen nu eerst gezoomd zijn en daarna op binnendoek+fiberfill+oude-doek genaaid zijn. Door de laatste steek naast de zoomsteek te zetten, krijg je het idee van de dubbele tentsteek. (Maar dat is het dus niet)

Ook hier waren de raampjes weer de grootste uitdaging. Wat ik van het binnendoek geleerd heb, is dat je hierbij beter in het midden van de steeklijn kunt beginnen. De stof schuift wat vooruit. Aan het begin is dit geen probleem, maar hoe verder je komt, hoe lastiger dit wordt. In de foto de drie delen van het proces.
De ronding heb ik enkel gelaten en de rechte lijn weer met een dubbele steek.

Afbeelding

Stap 6. De eerste passing en de achterkant.
Ik heb er voor gekozen, om ook de achterkant te isoleren. Iets wat ik bij sjaal 1.0 niet heb gedaan. Echter hier zit in het oude doek ook een achterkant waarbij het hele doek weer met een klittenband sluiting bij elkaar komt. Het leek mij wel aardig om dat te gebruiken, maar tevens het strak spannen met een spin van sjaal 1.0 toe te passen. Daarvoor halverwege het proces de achterste deeltjes op de hoeken verwijderd. Daar zou toch ook iets verlengd moeten worden omdat dat doek een grotere omtrek heeft dan het oorspronkelijke. Aan de voorkant had ik dat op de hoeken opgelost met de klittenband bevestiging. Aan de achterkant heb ik de zijpanden verlengd, verstevigd en er vervolgens nestelringen in aangebracht.

Afbeelding

Hierna de eerste passing. Dat is best wel spannend. Hoe valt het? Ik had al bedacht, dat ik aan de voorkant een constructie met oogbouten in het dak wilde maken, zodat het opzetten makkelijker is, doordat je het doek als het dak een stukje omhoog staat met karabijnhaakjes in het dak hangt. Waarna bij het geheel openen van het dak het doek meegetrokken wordt. Dan staat het dus niet, zoals bij 1.0, maar hangt het.
Ik kwam er bij de passing achter, dat dit aan de zijkanten nog een keer extra nodig was. Tenslotte kon ik de juiste hoek bepalen voor het aanzetten van de achterkant stukjes.

Afbeelding

Stap 7. Tweede passing en aanbrengen oogbouten.

Bij de tweede passing was het aanbrengen van de oogbouten een fluitje van een cent. Het doek blijft, een keer rond de bus redelijk staan, maar voor het aanbrengen is dan wel een trap nodig. Dus met het dak omhoog uitmeten, waar de karabijnhaken uitkomen en hier een gaatje in het dak voor de 6mm RVS oogbout. Aan de bovenkant een beetje kit, ringetje erop, moertje aandraaien, rest eraf flexen en een zwart dopje erop. En dan is er daar het uur-U. Hoe past het en werkt het zoals bedacht?
Bijhefdaksjaal 1.0 breng ik de sjaal aan, als het hele dak openstaat. Met mijn lengte lukt dat, maar het is wel een dingetje en er moet niet te veel wind staan.

Bij deze sjaal is de werkvolgorde als volgt.
1. Het hefdak zover openen (+/- 1/4) dat je bij de middelste oogbouten kunt. Ik kan daarbij vanaf de grond.
2. De sjaal met het midden op de motorkap leggen en daarna de karabijnhaken op de hoeken vastmaken aan de oogbouten. Ik kan daar goed bij, staand in de instapbak portieren.
3. De zijkanten zover achter de gasveren langshalen, dat de middelste karabijnhaken bevestigd kunnen worden.
4. Hierna kan het dak omhoog. De sjaal wordt dan mee omhooggetrokken.
5. Hierna de rest van de zijkanten naar achteren brengen en met de klittenbandsluiting sluiten. Hierna kan nog de spin aangebracht worden. Deze trekt alles wat strakker.


Conclusie. Is het naar het zin?
Ik had het iets strakker verwacht. Met name aan de voorkant bij de klittenband aanhechting. Dat wringt nog wat. Het doek volgt niet helemaal de ronding. Nu zal het ook nog een beetje zetten bij gebruik. Klittenband wordt na verloop van tijd ook wat soepeler. Dat geldt overigens ook voor het nieuwe hefdakdoek. Het is eerst nog wat stug en moet zich nog wat zetten, voordat het gelijk overal strak staat.

Voor nu ben ik tevreden. Zo eerst maar eens een jaartje gebruiken. Aanpassen kan altijd nog.

Ik ben blij met de twee raampjes. Geeft toch meer licht in de bus en dat is wel prettig in het seizoen, dat we de sjaal het meest zullen gebruiken.
Isolatie is prima. Er stond vandaag een stevige frisse wind, maar alles is goed dicht en het voelde goed.

In hoeverre de bus hiermee winterharder geworden is, kan ik moeilijk beoordelen. De sjaal sluit meer af dan nr 1.0, maar daarmee konden we het ook al prima warm houden met onze verwarming.
De samenstelling is een compromis. Je kunt meer lagen aanbrengen, voor een betere isolatie, maar dan wordt alles ook weer dikker en de rol weer groter om mee te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot blijkt de sjaal in totaal zelfs nog iets dunner dan de 1.0. Ofwel hij is iets compacter op te rollen. Daarmee past hij in dezelfde foudraal en daarmee ook op het vertrouwde plekje in de bus.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 31 jan 2023, 12:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1475
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door bvddobb »

Wow, leuk projectje, weer! Knap gemaakt, hoor! :toppie
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Hanz »

Die tunneltjes met pees erin vind ik wel een goed idee, werkt dat ook naar tevredenheid?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

Dank Bart.

@ Hans

Ja en nee.

In de eerste sjaal heb ik na een aantal jaren op de hoeken er bamboe stokjes ingeschoven. Dan stond de sjaal eerder goed.
Nadeel is dan weer, dat het te hard is en je er op moet passen, dat het niet door je hefdakdoek steekt.

Dit was dus in eerste instantie een wat zachter compromis. En die stijve rubber pees had ik nu toch al. Het geeft zeker meer stevigheid.
Echter stond hefdaksjaal nr 1. Deze hangt. Dan is het van minder belang. Maar het heeft zeker meerwaarde. Het rolt ook makkelijker op.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 650
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Jan anno NU »

Dat zijn leuke klusjes als je met pensioen ben en buiten is het koud.
Knap stukje huisvlijt Geert.
:toppie
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door krekwakwol »

Dat hest knap dean, Geert.

En dit is vanzelf dunner dan dat noppenradiatorfolie, dus makkelijker oprollen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

Bedankt weer.

@Arnold.

Sjaal 1.0 is niet gemaakt met noppenfolie, maar met van dat isolatiespul, wat je onder laminaat legt en dan dubbel met de achterkant aan elkaar geplakt. Dat materiaal wil namelijk naaien en noppenfolie niet.
In het gebruik is sjaal 2.0 dikker, o.a. door de fiberfill, maar uiteindelijk rolt het dunner op.

Afbeelding

Hetzelfde schuimspul zit o.a ook in de isolatiedeken, zoals dat wel voor raamisolatie gebruikt wordt. Dat kun je ook naaien. Bestaat uit veel laagjes, isoleert dus heel goed, maar is daarmee ook een stuk dikker en neemt daarmee weer meer ruimte in.
Bovendien is mijn ervaring, dat de eerste winst gehaald wordt met het winddicht maken van het hefdak.

Afbeelding

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door krekwakwol »

Dan zou een rol bij mij sowieso al dikker zijn i.v.m. slaaphefdak op lange wielbasis.
Maar ons doek idd van een soort marine canvas, dus standaard al wind- en waterdicht.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Multivan Generation »

Wij hebben er eentje van Rainbow, 2-zijdig te gebruiken, met op de voorhoeken een stevige balijn er in, om het opzetten te vergemakkelijken.
Daar kun je ze laten maken in verschillende kleuren en zelfs met custom-made prints er op.

Wellicht een idee voor iemand die minder handig is als Geert?

@Geert, mooi gedaan en lekker bezig geweest :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Mickel Moen »

Peter. Bedankt.
Heb je een linkje van Rainbow?


@Arnold. Wind- en waterdicht is een relatief begrip, zeker bij katoen.

Tentdoek veroudert. Ik zie dat nu aan het nieuwe doek. Stug en zwaar. Een groot verschil met het oude doek. Eigen aan tenten. Idem met onze oude De Waard.

Met kunststofvezel is dat anders, maar daar heb ik het niet zo op. Kunststof ademt weer minder. Kunststof tenten leggen het bij mij dan ook af op katoenen tenten. Overigens zijn buiten- en binnendoek van de sjaal wel van kunststof, dat dan weer wel.

@Arnold. Wat voor materiaal is jouw doek?

Met het oude doek merkte ik dat het met de loop der jaren minder winddicht werd.
Met het nieuwe doek maak ik mij daar geen zorgen over. Dat kan weer heel wat jaartjes mee.

Waar ik meer op doel, is dat een harde koude wind direct op het doek voor een gigantische afkoeling en dus warmteonttrekking zorgt.
Dit is ook het principe van de busmuts. Ook maar een heel dun doekje, maar wat wel de directe wind tegenhoudt en een luchtbuffer tussen hefdak en busmuts creëert. Met 4 lagen van de 2.0, bovendien dichter op het hefdakdoek maak je die buffer nog groter en dus de isolatie.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Multivan Generation »

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door krekwakwol »

@Geert, ik heb het TUV rapport even bekeken, maar geen beschrijving/benaming gevonden van het doek, maar het is een lichte soort waterdichte canvas.
Het neemt ook geen vocht op, dus kan ook voor beperkte tijd vochtig ingevouwen worden.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door marrcel »

Ons doek is marine grade vinyl. Waterdicht dus.
Nu draag ik nooit een trui over mijn regenjas. Dus ik denk aan binnenisolatie met een fleece deken. Iemand al eens zoiets gemaakt?
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door Multivan Generation »

Brandrup verkocht dat.
Westfalia accessoire.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3195
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Hefdaksjaal 2.0 / 2e leven hefdakdoek

Bericht door J vd Pal »

Van Brandrup is het de IsoTop.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie