Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wind onder hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

SyncRoon schreef: 05 feb 2023, 18:29 Hefdakrubber kan je ook nog vervangen.... Maar is de kwaliteit tentdoek hetzelfde als je had? Als dit een ander doek is, lichter van kwaliteit, dan kan dit misschien minder (op)vullend zijn als je het dak sluit en minder winddicht?
Ja! Dit was inderdaad hetzelfde
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

Hanz schreef: 05 feb 2023, 19:13 Heb je al gekeken of het hefdak aan de achterkant wel goed aansluit. Als daar ruimte zit (wat zomaar zou kunnen als het dak er helemaal af geweest is) dan kan het probleem ook ontstaan door zuiging als het dak door onderdruk aan de achterkant iets wordt opgetild.
Ja dit lijkt wel goed aan te sluiten.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 760
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Wind onder hefdak

Bericht door limburger »

Brian ST schreef: 05 feb 2023, 17:28
Desalniettemin moet er nog gekeken worden naar de afstelling van de scharnieren van het hefdak (het hefdak is er i.v.m. het vervangen van het tentdoek helemaal afgeweest) en is het niet handig geweest dat de garagist de oude spoiler heeft vastgekit. We gaan dit z.s.m. bespreken en houden jullie op de hoogte van de voortgang.
als het dak eraf is geweest zou ik zeker beginnen met hiernaar te laten kijken. heb je niet toevallig oude foto's waar je de stand van het dak in gesloten toestand op ziet...

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Multivan Generation »

En wat heb je eigenlijk zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

limburger schreef: 08 feb 2023, 14:02 als het dak eraf is geweest zou ik zeker beginnen met hiernaar te laten kijken. heb je niet toevallig oude foto's waar je de stand van het dak in gesloten toestand op ziet...
:driveT4 :T44EVER
Foto's van het busje genoeg maar geen waarop een evt afwijking nu zichtbaar op is. Als ik nu naar de bus kijk dan zie ik, los van de windvanger die dichter op het dak zit of vice-versa, ook niet direct een verschil met de oude situatie.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

Multivan Generation schreef: 08 feb 2023, 15:14 En wat heb je eigenlijk zelf al gedaan om het probleem op te lossen?
Ik heb zelf de vergrendeling aan de voorzijde op verschillende manieren gesteld (strakker/losser), ik heb veel proefritjes gemaakt om te kijken wat er nou precies gebeurt en wanneer en ik heb het dak een aantal keren zorgvuldig geopend en gesloten om te kijken of ik daar nog iets aan kon ontdekken. Ik heb niet de scharnieren aan de achterzijde gesteld, dit heb ik nooit gedaan en laat ik liever aan de garagist over.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Wind onder hefdak

Bericht door l1w »

Heb ook een Carthago en bij mij zit de windvanger zoals op jou eerste foto.
VW T4 Carthago Malibu
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Multivan Generation »

l1w schreef: 09 feb 2023, 12:38 Heb ook een Carthago en bij mij zit de windvanger zoals op jou eerste foto.
Misschien kun je voor Brian wat maten opmeten zodat hij eens zou kunnen vergelijken.?
Dit zou hem kunnen helpen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

l1w schreef: 09 feb 2023, 12:38 Heb ook een Carthago en bij mij zit de windvanger zoals op jou eerste foto.
Dank voor het delen! Zou je hier evt een foto van willen delen als referentie voor de garage? Het zou toch gek zijn als de windvanger bij de Carthago 'by design' andersom t.o.v. andere camperbouwers die een vergelijkbaar hefdak hebben (Westfalia, Smallander etc)?

Maargoed voordat de windvanger werd omgedraaid hadden we geen last van het euvel...

Het opmeten van de afstand van het hefdak tot de achterkant van de bus zou idd helpen als je daar zin/tijd voor wil maken. Dank alvast!
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Op het forum van VWBuswelt vond ik deze interessante bijdrage:
https://vwbuswelt.de/index.php?thread/1 ... ar-fragen/

Daar is onder andere te lezen: "beim malibu mit vorne hochklappbarem AD ist der spoiler andersrum montiert, als beim california. man hat zunächst den eindruck, er wäre "falschrum" dran. Sieht komisch aus - soll aber so sein, aufgrund der anderen aerodynamik das carthago-daches."

AD betekent Austelldach oftewel hefdak.

Het lijkt erop dat bij de Carthago de spoiler inderdaad andersom hoort en dat geeft ook iets meer ruimte aan het hefdak.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

Hanz schreef: 09 feb 2023, 17:34 Op het forum van VWBuswelt vond ik deze interessante bijdrage:
https://vwbuswelt.de/index.php?thread/1 ... ar-fragen/

Daar is onder andere te lezen: "beim malibu mit vorne hochklappbarem AD ist der spoiler andersrum montiert, als beim california. man hat zunächst den eindruck, er wäre "falschrum" dran. Sieht komisch aus - soll aber so sein, aufgrund der anderen aerodynamik das carthago-daches."

AD betekent Austelldach oftewel hefdak.

Het lijkt erop dat bij de Carthago de spoiler inderdaad andersom hoort en dat geeft ook iets meer ruimte aan het hefdak.
Wat een goede bron, dank voor het delen. De bus is in Duitsland natuurlijk meer verkocht dan in Nederland. We zullen het ook met de garage bespreken.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Als je de foto's van jouw hefdak vergelijkt met een California dak (zie mijn foto) dan zie je dat het Carthago dak aan de voorkant breder is. Als de spoiler 'achterstevoren' zit dan is de voorkant hol en zal de rijwind opzij weggeblazen worden. Als de spoiler 'goed' zit dan is de voorkant bol en trekt de rijwind aan de zijkanten misschien net onder de hoekpunten van je hefdak. Je kan bij Reimo ook stukjes spoiler van 80 cm kopen. Je kan proberen om daarmee de spoiler breder te maken zodat de uiteinden voorbij de rand van het hefdak komen. Het is een beetje speculeren maar het lijkt mij niet onmogelijk dat daar de oorzaak van het probleem zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Muug »

Dat was deze middag ook zo'n beetje mijn idee: op internet foto's van gelijkaardige voertuigen zoeken.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
l1w
Berichten: 64
Lid geworden op: 19 sep 2016, 18:43
Locatie: Alblasserwaard

Re: Wind onder hefdak

Bericht door l1w »

Bus staat momenteel in de stalling, helaas te donker een een goede foto te maken.
Maar misschien heb je hier ook wat aan.
Bijlagen
F9F755FD-A332-498B-B219-2CE7A586DDF8.jpeg
VW T4 Carthago Malibu
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

l1w schreef: 10 feb 2023, 13:56 Bus staat momenteel in de stalling, helaas te donker een een goede foto te maken.
Maar misschien heb je hier ook wat aan.
Merci! :sjaal
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Plaats reactie