Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Wind onder hefdak

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

Hoi allemaal, het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost op het forum. Ik heb een hulpvraag; nadat het tentdoek van onze camper door een garage is vervangen komt er tijdens het rijden heel soms rijwind onder het hefdak. Graag wil ik weten of anderen ervaringen hebben met dit euvel.

Onlangs hebben wij het tentdoek van onze Carthago Malibu T4 laten vervangen. De garage die de klus heeft aangenomen die onderhoudt vaker buscampers en vervangt vaker tentdoeken. Op aanraden van de garage zijn ook de gasveren vervangen omdat er is aangegeven dat de oude gasveren het dak niet meer goed omhoog hielden. Na wat zoekwerk door de garage zijn gasveren gevonden van ongeveer dezelfde afmetingen met dezelfde druk. Daarnaast is de windvanger op de voorkant van de bus 'omgedraaid' omdat deze volgens de garage verkeerd omzat, na het bekijken van andere T4 campers kwamen we tot dezelfde conclusie en hebben we hier akkoord voor gegeven.

Foto oude situatie
Windvanger oude situatie.png
Bij het ophalen van de camper waaide het flink en schoot er een windvlaag onder het hefdak door. Los dat ik hier erg van schrok stond het nieuwe tentdoek gelijk bol naar binnen toe. Met de bus rijden we al jaren door weer en wind en dit is nooit voorgekomen De bus heb ik gelijk teruggebracht naar de garage. Het dak kan bij de bevestigingen aan de voorkant niet strakker gesteld worden.

Onze eerste gedachte was dat het kwam door de omgedraaide windvanger. Helaas gaf de garage aan dat zij de oude spoiler met lijmkit hebben vastgezet en dat het niet zomaar meer mogelijk is om de windvanger om te draaien. Na verdere inspectie bleek dat dat het hefdak op de omgedraaide windvanger leek te rusten waardoor het niet helemaal goed op het dak zelf aansloot. De garage heeft besloten om het afdichtingsrubber van het hefdak te verwijderen en het hefdak aan de voorkant iets korter te maken/op te sturen zodat deze niet meer rust op de windvanger. Na een testrit door de garage hebben wij de bus weer opgehaald. Nu twee weken later kwam er tijdens het rijden op de snelweg (opnieuw bij flinke wind) opnieuw een windvlaag onder het hefdak door. :muur

Tips/advies/ervaringen zijn van harte welkom!
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wind onder hefdak

Bericht door SyncRoon »

Je kan proberen het klimaat te beïnvloeden zodat de oplopende windsnelheden hopelijk weer afzwakken.

Hoe goed sluit het hefdak nu aan op je dak? Ligt dat goed vlak/strak op je dakrand? En wat als je in gesloten toestand het hefdak omhoog wil drukken? Heb je dan speling ergens langs de dakrand?

Wind kan bv door een spleet inwaaien maar een windvlaag kan ook onderdruk veroorzaken waardoor je dak iets oplicht en de wind vervolgens kan inslaan.

Als je eerder nooit deze problemen had, eerlijk zijn want het komt bij de beste voor dat een bestaand probleempje pas opvalt zodra er aan iets gewekt is, dan zou ik het zoeken in de wijzigingen bij de uitgevoerde werkzaamheden.

Anders geplaatste spoiler geeft andere stroomlijn maar aangezien je zegt dat hij nu hoort te zitten zoals die moet lijkt dat niet aan de orde.
Gasveren zijn 'ongeveer' hetzelfde zeg je. Maar wat is niet hetzelfde? Hoeveel wijkt het af van origineel. Andere lengte/druk kan in gesloten toestand ook andere effecten geven waardoor je dak misschien makkelijker oplicht.

Ergens op weetjewel heeft iemand extra riempjes binnen aan de zijkant bevestigd volgens mij vanwege eenzelfde probleem bij extreme wind.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Het hefdak korter gemaakt, bedoel je dat er een randje van de hefdak schaal is afgehaald? Dan wordt het dak niet alleen korter maar komt de voorrand ook iets hoger en sluit hij naar mijn idee minder goed aan op het autodak.
Je kan de positie van het dak bij de scharnieren aan de achterkant naar voren en naar achteren afstellen. Dat was een betere actie geweest.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Multivan Generation »

De windvanger zit verkeerd om gemonteerd!
Je kunt even zoeken naar een windvanger van een 150 pk, die zijn zelfs nog iets hoger,
waardoor de windgeleiding over het hefdak beter is.
Ook moet het dak aan de voorzijde goed naar beneden getrokken kunnen worden.

Zie ook hier onderaan deze pagina voor wat foto's hoe deze gemonteerd zou moeten worden.
http://www.eldiape.com/hefdakplaatsen/h ... aatsen.htm


Met vriendelijke groeten

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 03 feb 2023, 14:05 De windvanger zit verkeerd om gemonteerd!
Foto is van de oude situatie, windvanger zit nu andersom, dus goed, volgens topic starter.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

Dank allemaal voor de snelle en inhoudelijke reacties. Ik ben niet anders gewend van dit forum :yes
SyncRoon schreef: 03 feb 2023, 08:45 Je kan proberen het klimaat te beïnvloeden zodat de oplopende windsnelheden hopelijk weer afzwakken.
-> Dat doe ik al jaren zonder resultaat :winter

Hoe goed sluit het hefdak nu aan op je dak??
->Zo op het oog en tast lijkt het hefdak goed aan te sluiten. Doordat de windvanger zo dicht op het dak zit kan ik niet zien of er een spleet is. Ik voel tijdens het rijden geen tocht als ik mijn hand in de holte bij het dak stop totdat er een windvlaag onderkomt. Ik kan eerlijk zeggen dat de problemen nooit hebben gespeeld, we zijn met deze bus met slecht weer door Schotland, Scandinavie en Bretagne gereden en tevens met flinke snelheden op de autobahn zonder problemen. We gaan zeker terug naar de garagist!

Gasveren zijn 'ongeveer' hetzelfde zeg je. Maar wat is niet hetzelfde? Hoeveel wijkt het af van origineel.
-> De gasveren komen iets korter uit bij geopende toestand volgens de garagist, verder zou er geen verschil zijn maar ik heb dit niet met eigen ogen gezien.

Hanz schreef: 03 feb 2023, 11:35 Het hefdak korter gemaakt, bedoel je dat er een randje van de hefdak schaal is afgehaald? Dan wordt het dak niet alleen korter maar komt de voorrand ook iets hoger en sluit hij naar mijn idee minder goed aan op het autodak.
Je kan de positie van het dak bij de scharnieren aan de achterkant naar voren en naar achteren afstellen. Dat was een betere actie geweest.
- Daar ben ik het roerend mee eens, de actie is uitgevoerd zonder overleg echter heb ik niet het idee dat de problemen sindsdien zijn verergerd. Ik neem aan dat de garage op de hoogte is van de stelmogelijkheden maar ik zal het ter sprake brengen.

De sluiting van het dak aan de voorzijde staat strakker gesteld dan toen ik de camper heb weggebracht. Als ik beide clips (links en rechts) tegelijkertijd dichtmaak dan kost het aan beide kanten evenveel (en aardig wat) kracht om ze te vergrendelen. Met de hand kan ik het dak niet in beweging krijgen als hij is afgesloten. Ik kan deze aan 1 zijde nog strakker maken, de andere zijde zit al op de max.

Hieronder nog wat foto's van de huidige situatie. Je ziet dat het dak behoorlijk strak op de windvanger zit.
2023-02-03 16-42-21.jpeg
2023-02-03 16-42-39.jpeg
2023-02-03 16-42-48.jpeg
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Wind onder hefdak

Bericht door krekwakwol »

Brian ST schreef: 03 feb 2023, 17:01
Gasveren zijn 'ongeveer' hetzelfde zeg je. Maar wat is niet hetzelfde? Hoeveel wijkt het af van origineel.
-> De gasveren komen iets korter uit bij geopende toestand volgens de garagist, verder zou er geen verschil zijn maar ik heb dit niet met eigen ogen gezien.

Hieronder nog wat foto's van de huidige situatie. Je ziet dat het dak behoorlijk strak op de windvanger zit.
2023-02-03 16-42-21.jpeg
2023-02-03 16-42-39.jpeg
2023-02-03 16-42-48.jpeg
Als je gasveren nu korter uit schuiven zou je tentdoek van je hefdak wat gaan plooien, omdat het niet strak is, of wijkt de hoogte van het doek af en hebben ze daarom kortere cilinders gemonteerd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

krekwakwol schreef: 03 feb 2023, 18:51 Als je gasveren nu korter uit schuiven zou je tentdoek van je hefdak wat gaan plooien, omdat het niet strak is, of wijkt de hoogte van het doek af en hebben ze daarom kortere cilinders gemonteerd.
Nee, ik begreep dat er geen cilinders meer te vinden waren die precies hetzelfde waren als de cilinders die vervangen zijn. Het tentdoek is daarom aan de bovenkant een beetje 'ingenomen'. Het verschil is overigens klein.
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Die windvanger zit inderdaad wel heel erg krap tegen het dak terwijl hij ook al direct tegen de rand van de ruit zit. Bij mijn California is er toch wel iets meer ruimte. Nu is een Carthago niet hetzelfde als een California maar je zou haast gaan denken dat het hefdak niet in de juiste positie zit.
Aan de andere kant, als het dak zo dicht op de windvanger zit kan er bijna geen wind meer tussen komen. Ik zie ook een dakraam in het hefdak, sluit dat wel helemaal goed?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 310
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Wind onder hefdak

Bericht door eindgebruiker »

Als een windvlaag het dak omhoog duwt, lijkt me dat de wind van opzij komt.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33713
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Hoe wordt het dak vanaf binnen geborgd?
Kun je hier eens een paar foto's van plaatsen?

Als er rondom een zelfde randje van het hefdak afgehaald is, dan komt het hefdak toch niet hoger? :zwaai
Eerder lager zou ik denken ..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 04 feb 2023, 19:20 Als er rondom een zelfde randje van het hefdak afgehaald is, dan komt het hefdak toch niet hoger? :zwaai
Eerder lager zou ik denken ..
Ik had begrepen dat alleen aan de voorkant een randje van het dak was gehaald omdat het dak daar op de windvanger rustte. En dan wordt de ruimte tussen hefdak en autodak aan de voorkant groter.
Het blijft wel een vreemde actie van de garage om een origineel dak op een originele camper in te korten als de positie van het hefdak niet helemaal goed is.
Ter vergelijking een foto van de ruimte die bij mij tussen hefdak en windvanger zit. Maar nogmaals, er kan verschil zijn tussen een California en een Carthago.
IMG_20230204_092157~2.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Brian ST
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 mar 2019, 19:52

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Brian ST »

Multivan Generation schreef: 04 feb 2023, 19:20 Hoe wordt het dak vanaf binnen geborgd? Kun je hier eens een paar foto's van plaatsen?
Bij deze
2023-02-05 15-37-47.jpeg
2023-02-05 15-37-50.jpeg
2023-02-05 15-37-57.jpeg
We hebben vanmiddag weer een stuk gereden. Helaas deed het euvel vrijwel gelijk zich voor. We hebben de bevestiging van het hefdak vervolgens 'op zn strakst' gezet. Dit is geen duurzame oplossing maar het zorgde er voor dat er geen windvlagen meer onder het dak komen. Wel is er boven de 80km/u permanent een tocht voelbaar in de ruimte tussen het dak en het hefdak.

Daarnaast hebben we het hefdakrubber eens goed geinspecteerd. Hoewel er geen scheuren in zitten is de rek er op sommige plekken echt wel uit vooral zo rond de hoeken aan de voorkant. Als hier een goed rubber zou zitten dan zou het m.i. niet nodig moeten zijn om het hefdak zo strak op de bus te trekken om de wind/tocht tegen te houden.

Desalniettemin moet er nog gekeken worden naar de afstelling van de scharnieren van het hefdak (het hefdak is er i.v.m. het vervangen van het tentdoek helemaal afgeweest) en is het niet handig geweest dat de garagist de oude spoiler heeft vastgekit. We gaan dit z.s.m. bespreken en houden jullie op de hoogte van de voortgang.

Dank allen! :wjwnl
Carthago Malibu T4 28.1 ‘99
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Wind onder hefdak

Bericht door SyncRoon »

Hefdakrubber kan je ook nog vervangen.... Maar is de kwaliteit tentdoek hetzelfde als je had? Als dit een ander doek is, lichter van kwaliteit, dan kan dit misschien minder (op)vullend zijn als je het dak sluit en minder winddicht?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4696
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Wind onder hefdak

Bericht door Hanz »

Brian ST schreef: 05 feb 2023, 17:28 We hebben vanmiddag weer een stuk gereden. Helaas deed het euvel vrijwel gelijk zich voor. We hebben de bevestiging van het hefdak vervolgens 'op zn strakst' gezet. Dit is geen duurzame oplossing maar het zorgde er voor dat er geen windvlagen meer onder het dak komen. Wel is er boven de 80km/u permanent een tocht voelbaar in de ruimte tussen het dak en het hefdak.

Dat kan natuurlijk komen doordat aan de voorkant het hefdak iets is ingekort door de garage waardoor het hefdak minder dicht op het autodak zit.

Daarnaast hebben we het hefdakrubber eens goed geinspecteerd. Hoewel er geen scheuren in zitten is de rek er op sommige plekken echt wel uit vooral zo rond de hoeken aan de voorkant. Als hier een goed rubber zou zitten dan zou het m.i. niet nodig moeten zijn om het hefdak zo strak op de bus te trekken om de wind/tocht tegen te houden.

Een nieuw rubber kan inderdaad schelen.

Desalniettemin moet er nog gekeken worden naar de afstelling van de scharnieren van het hefdak (het hefdak is er i.v.m. het vervangen van het tentdoek helemaal afgeweest) en is het niet handig geweest dat de garagist de oude spoiler heeft vastgekit. We gaan dit z.s.m. bespreken en houden jullie op de hoogte van de voortgang.

Die spoilers worden heel vaak vastgekit. Met een snijdraad kan je hem er eventueel weer afhalen, maar daar win je niet veel ruimte mee want dichter op de ruit kan hij niet. Een andere manier voor bevestiging is dubbelzijdig tape maar dat trek je ook niet zomaar los.

Heb je al gekeken of het hefdak aan de achterkant wel goed aansluit. Als daar ruimte zit (wat zomaar zou kunnen als het dak er helemaal af geweest is) dan kan het probleem ook ontstaan door zuiging als het dak door onderdruk aan de achterkant iets wordt opgetild.

Dank allen! :wjwnl
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie