Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

VW T6 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door Remco_T5 »

Ziet er echt netjes uit :yes
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door Multivan Generation »

Top gedaan :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door SyncRoon »

Ik vraag mij nu af wat de meerwaarde van deze setup is in een 'kale' bus. Heb je zoveel specifieke installatie nodig voor iets? Netjes lijkt het wel maar dan zou ik de accu wat beter vastzetten dan met een tie-rap en de aansluitblokken (zeker de +) ook isoleren met een kap.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 01 aug 2023, 09:36 Netjes lijkt het wel maar dan zou ik de accu wat beter vastzetten dan met een tie-rap en de aansluitblokken (zeker de +) ook isoleren met een kap.
Vergis je niet hoe sterk een tiewrap van dat formaat is. Èn de accu staat al in een houten bak dus zijdelings schuiven is al voorkomen. Minder geslaagd vind ik die zwarte en rode draad die onder de tiewrap geklemd zitten. Dat is een potentieel slijtagepunt. Die zou ik op een andere manier vastgezet hebben. Maar dat kan simpel aangepast worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door SyncRoon »

Ik heb nog geen 'norm' kunnen vinden welke krachten die bindbandjes aan (moeten) kunnen. Daarbij stelt zo'n houten frame ook niet zoveel voor ook al weegt een Lithium accu veel minder dan een lood/AGM. Naar voren toe is de accu ook niet ingesloten door dat bakje? Bij de APK was een tie-rap niet voldoende voor mijn 280A agm :knipoog Daar had ik dan een aluminium frame voor gemaakt met stalen riembevestiging en spanbandje 25mm en 1,5T sterkte. Als de accu naar voren toe gezekerd is tegen afschuiven in dat bakje en tie-rap vervangen door spanbandje zit en ziet het er al stuk beter uit.
Groet, Ronald
Ja2cobus
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2023, 14:56

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu

Bericht door Ja2cobus »

SyncRoon schreef: 01 aug 2023, 09:36 Ik vraag mij nu af wat de meerwaarde van deze setup is in een 'kale' bus. Heb je zoveel specifieke installatie nodig voor iets? Netjes lijkt het wel maar dan zou ik de accu wat beter vastzetten dan met een tie-rap en de aansluitblokken (zeker de +) ook isoleren met een kap.
Het plan: zonnepanelen op de bus, 220V en USB stopcontacten in de bus en een koelkastje, als onderdeel van een uittrekbare keuken overdwars achter de voorstoelen. De meterkast is dan weggebouwd.
Ja2cobus
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2023, 14:56

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door Ja2cobus »

Hanz schreef: 01 aug 2023, 11:05
SyncRoon schreef: 01 aug 2023, 09:36 Netjes lijkt het wel maar dan zou ik de accu wat beter vastzetten dan met een tie-rap en de aansluitblokken (zeker de +) ook isoleren met een kap.
Vergis je niet hoe sterk een tiewrap van dat formaat is. Èn de accu staat al in een houten bak dus zijdelings schuiven is al voorkomen. Minder geslaagd vind ik die zwarte en rode draad die onder de tiewrap geklemd zitten. Dat is een potentieel slijtagepunt. Die zou ik op een andere manier vastgezet hebben. Maar dat kan simpel aangepast worden.
Yep, goed punt. Ik zal die draden (van de Victron ve.bus smart dongle) inderdaad beter afdekken/beschermen
Laatst gewijzigd door Ja2cobus op 05 aug 2023, 23:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja2cobus
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2023, 14:56

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door Ja2cobus »

Inmiddels weer wat verder. Koelkastje geplaatst. Meterkast is nu netjes afgedekt
Bijlagen
IMG_2373.jpeg
Ja2cobus
Berichten: 10
Lid geworden op: 19 feb 2023, 14:56

Re: wel of niet 2 kabels van startaccu naar huishoudaccu?

Bericht door Ja2cobus »

SyncRoon schreef: 01 aug 2023, 11:30 Ik heb nog geen 'norm' kunnen vinden welke krachten die bindbandjes aan (moeten) kunnen. Daarbij stelt zo'n houten frame ook niet zoveel voor ook al weegt een Lithium accu veel minder dan een lood/AGM. Naar voren toe is de accu ook niet ingesloten door dat bakje? Bij de APK was een tie-rap niet voldoende voor mijn 280A agm :knipoog Daar had ik dan een aluminium frame voor gemaakt met stalen riembevestiging en spanbandje 25mm en 1,5T sterkte. Als de accu naar voren toe gezekerd is tegen afschuiven in dat bakje en tie-rap vervangen door spanbandje zit en ziet het er al stuk beter uit.
Naar voren toe is de accu inderdaad niet ingesloten, ik kan er nog wel een balkje voor zetten. Spanbandje is ook een goed plan. Ga ik doen
Plaats reactie