Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

California 2005 2.5TDI Olie lekkage

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door JoopT4 »

Dacht ik bijna alle elektrische storingen opgelost te hebben, komt het volgende probleem langs gewandeld voor het weekend.

Gisteren onder de bus gaan liggen omdat de toeter het soms wel en soms niet doet. Rechter wielkast voorste schroefjes losgehaald en met de toeter aan het spelen gegaan (en opgelost). Maar,.... terwijl ik er onder lag viel het mij op dat er behoorlijk wat olie hier en daar zat rondom het motorblok. Twee weken geleden nog olie gepeild en zat meer dan de helft vol. Intussen tijd misschien 400km gereden en nu zat er niks meer op de peilstok.

De plastic beschermkap er onderuit gehaald en deze had een behoorlijke olieplek aan de linkerkant als je voor de bus zou staan.

Morgen wil ik het blok gaan schoonspuiten om beter te kunnen gaan zien waar de lekkage vandaan komt (blok zit rondom, ook bekabeling, onder de olie).

Nu ben ik op elektrisch gebied als een vis in het water, maar motorblokken, turbo's ect. daar weten anderen wel meer van dan ik. Vandaar dat ik alvast wil oriënteren en wil graag wat meer van het blok weten.

Wie kan mij vertellen wat hier precies zit (rood omcirkeld) en waar het olie vandaan kan komen vanuit dit gebied.
Linkerzijde (van vooraf bus gezien)
Linkerzijde (van vooraf bus gezien)
Voorzijde (van vooraf bus gezien)
Voorzijde (van vooraf bus gezien)
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door krekwakwol »

Daar zit het oliefilter huis. Dus het kan goed zijn dat er een afdichting lek is, of je oliefilterdop, kijk eens of die niet wat los zit.
Screenshot_20230223-200246.png
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door JoopT4 »

Bedankt voor je reactie en met de website :jumpklap
Dat maakt het leven een stuk makkelijker. Ik ga morgen even kijken naar het oliefilter huis. Klinkt wel plausibel als er in zo'n korte tijd zoveel olie weg is geraakt.
Keep you up to date!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door krekwakwol »

Graag gedaan en hopelijk valt het mee.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door JoopT4 »

Afgelopen week de motorruimte en onderzijde schoongespoten. Werkt goed het dat spul Engine cleaner van AutoGlym!

De dagen daarna ongeveer 30km gereden om te kunnen zien waar de olie vandaan komt. Nu blijkt het (vanaf de voorzijde gezien) niet van links voor van het blok te komen, maar links achter het blok. Nu weet ik even niet wat daar precies zit wat met olie te maken heeft.
T5 2.5 TDI achterzijde motorblok
T5 2.5 TDI achterzijde motorblok
Nu weet ik dat op dit plaatje niet alle onderdelen aanwezig zijn, maar iemand enig idee wat er aan deze zijde (rechterzijde op plaatje) nog zit en wat met olie te maken heeft?

Ik ga ieder geval volgende week langs de garage. Is kijken wat hun weten en wat het ongeveer gaat kosten.
Maar alle info vooraf is welkom!!
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door krekwakwol »

Rechterzijde van dit plaatje is ook de rechterzijde van de motor zoals hij in de bus zit. Als je de site van het plaatje verder gebruikt, kun je kijken wat er verder zit. Vliegwiel zit links van de motor, de bus van de voorkant bekeken. Klepdekselpakking zou heel goed kunnen en in een erger geval de koppakking, afhankelijk van de hoogte van de lekkage .
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door JoopT4 »

Terugkomend op dit euvel,...
Het bleek een kapotte turbo te zijn.

De turbo die gemonteerd zat bleek voor een 170pk versie te zijn i.p.v. de 130pk (weet niet of ik de exacte pk's benoem).
De as van de turbo kon je beide kanten (heen en weer, op en neer) halen. Ook de luchtslang aansluiting bleek groter te zijn dan dat erop ging. De o-ring kon hem nooit netjes afsluiten. Dit waarschijnlijk omdat er een te grote turbo op zat.

Kost een paar knaken, 1550eur, maar dan rij je gelukkig lekkage vrij weer rond.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: California 2005 2.5TDI Olie lekkage

Bericht door krekwakwol »

Fijn dat het toch opglost is, tja en autorijden kost nu eenmaal geld, ook bij een T5 2.5tdi.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie