Hoi Allemaal,
Ik heb een vraag. Mijn T4 (AHY met 390k op de teller) klinkt momenteel erg rauw als deze koud is. Daarnaast gaat starten op wintersport ineens lastiger. Hij maakt bij het starten de eerste 10 seconden een flop flop flop geluid en is qua toeren dan bijna niet omhoog te krijgen en heeft veel blauwe/witte rook. Na 5 a 10 seconden herstelt dat. Eenmaal warm en boven turbodruk loopt ie erg fijn. Maar onder turbodruk heb ik het gevoel dat ie een stuk minder te zeggen heeft in vergelijking met “vroeger”. Bij 1700 a 1800 toeren houdt hij ook een beetje in voordat ie wakker wordt met de turbo.
Dus inmiddels op infotocht op weetjewel. Hoe dieper je gaat… hoe meer je erachter komt dat ik er geen bal verstand van heb… Maar als eerste maar eens wat info op een rijtje krijgen. Ik begin bij de vertuivers
Verstuivers
Mijn eerste gedachte was misschien heb ik verstuivers die met turbodruk nog wel voldoende werkzaam zijn maar onder turbodruk niet. Maar het slijtage verhaal van verstuivers lijkt vrij specifiek. Als ik het goed begrijp zijn dat vooral de 1 traps stanadyne. Gelijk maar even een overzicht proberen te maken
type PK bouwjaar vertuiver slijtage gevoeligheid
1.9 D 60 pk 1990 - 1995
1.9 TD 68 pk 1992 - 2003
2.4 D 78 pk 1990 - 1998
2.4 D 75 pk 1997 - 2003
2.5 TDI 88 pk 1998 - 2003 1 traps stanadyne +
2.5 TDI 102 pk 1995 - 2003 2 traps bosch ?
2.5 TDI 151 pk 1998 - 2003 2 traps bosch ?
Kan iemand mijn vertellen of de verstuivers van de AHY bekend staan als slijtage gevoelig? En wellicht dit lijstje helpen aanvullen (voor de toekomstige gebruiker?).
Groet Jan
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Verstuiver info T4
-
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Verstuiver info T4
Als de verslechtering relatief plotseling is ontstaan verdenk ik niet de verstuivers, maar meer zoiets als het N75 magneetventiel, lekkende vaccuumslangen o.i.d. Lees dit maar eens? https://www.gerritspeek.nl/vag-com_n75.html
Re: Verstuiver info T4
Als ik dit zo hoor zou je het best denk ik eerst de pomp timing laten checken. Aangezien je met turbo druk wel een goed lopend blok hebt verdenk ik niet de n75 klep of vacuüm slangetjes. Als deze kapot zouden zijn zou het met turbo druk al helemaal niet te pruimen zijn. Daarbij gezegd, vacuüm slangen kan je natuurlijk altijd checken. Om eventueel de n75 klep te testen kan je tijdelijk de n18 klep (egr aansturing) gebruiken. Die werkt het zelfde
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
-
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 09 mei 2017, 22:03
Re: Verstuiver info T4
Thanks voor de antwoorden. Ik ga ermee verder.
- m.c van den berg
- Berichten: 1457
- Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:03
- Locatie: Beesd
Re: Verstuiver info T4
verdenk de gloeibogies
Niet sneller rijden als je bescherm engel vliegen kan. Groeten van uit de Betuwe van Marinus & Jannie
foto nr 602
foto nr 602