Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Camper ventilatie

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Camper ventilatie

Bericht door marrcel »

Oja de dieselkachel van autotherm die was ik vergeten. Zit daar een ventilatie stand op toch? Moet ik eens nalezen of deze te regelen is. Maar om deze te laten afzuigen zal de perszijde (in de bstijl) naar buiten moeten. Eerlijk gezegd vind ik deze kachel prima, maar maakt wel te veel herrie om snachts te ventileren.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Camper ventilatie

Bericht door Clover »

Autotherm zit idd ventilatie op, maar dat is meer circulatie.
Aanzuig via instap passagier kant en uitblaas "warmte" opening in de B-stijl of elders, maar die moet dus niet naar buiten.
eventueel de aanzuigkant kan wel naar buiten, liefst niet onder de auto en dan wordt de verwarming capaciteit ook minder als die koude lucht aanzuigt
maar dan blijft de herrie inderdaad.

Ik ga volgende week eens buurten bij Ventje en kijken hoe zij de stille ventilatie hebben opgelost waar ze zo over roemen.
Never get so busy making a living you forget to make a life
sander-d
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 jul 2017, 16:56

Re: Camper ventilatie

Bericht door sander-d »

Hi,

Heb je een "achterklep uitzetter" geprobeerd? Die gebruik ik altijd in combinatie met ventilatieroosters in de voorportieren en dat is bij mij altijd genoeg.

Al bij een klein briesje buiten voel je de ventilatie. En als t buiten teveel waait, dicht ik de ventilatieopening zelfs een deel af omdat het anders teveel ventileert.

(zoek bijv. op "Spacecamper Airlock Achterklep Uitzetters voor VW T5")
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Camper ventilatie

Bericht door Clover »

Dat is het hem nou, ik heb achterdeuren maar dat was ook een oplossing geweest.
inmiddels heb ik een 12cm PC Pro ventilator systeempje met regelaar gebouwd in de rechter achter afdekplaat (beneden) bij de D stijl.
Die zuigt door een platte buis boven bij het plafond de lucht weg, en blaast die onder achter bij de bumper eruit.
Dit in combinatie met de openstaande portier ruiten met wind deflector moet zorgen voor voldoende verversing bij het slapen in stealth mode.

En dat ben ik nu aan het uitproberen op mijn reis door Schotland
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper ventilatie

Bericht door Multivan Generation »

Leuk idee :toppie

Heb je hier toevallig foto's van gemaakt en wil je jouw oplossing delen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Camper ventilatie

Bericht door marrcel »

Ik ben nu ook in Schotland. Het waait hier 6Bf in Durness. Het slaaphefdak blijft omlaag vannacht. De bus staat nu al te schudden.
Hier heb ik de g3 winddeflectors. (Goede tip van Peter mv)
Het bovenwindse raam gaat dan 5mm open en het benedenwindse raam 10mm. Dan heb ik geen condens binnen. En het regent niet in.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Camper ventilatie

Bericht door marrcel »

Als ik de ventilatie als ontwerper zou mogen ontwerpen dan is het afvoeren op de hoogste positie. En aanvoeren op de laagste positie. Waarom? Warme lucht stijgt op en bevat het meeste vocht.
Het afvoeren kan met overdruk en met onderdruk. Met onderdruk denk ik dan aan afzuigen via de hefdak openingen. Of met dak omlaag via de portier raam openingen.
Met overdruk denk ik aan een D-stijl ventilator. Dan zuig je aan op een koelere plek die minder vocht bevat.
Tot zover mijn ontwerp gedachten.
Ik realiseer mij dat een afzuigventilator in de D-stijl die op dakgoot hoogte afzuigt, effectief kan zijn mits je de aanvoer ook op een koude plek doet. En die zijn er niet zoveel in de transporter. Juist de onderkant van de D-stijl bij de bumper is een ideale plek om koude droge lucht aan te zuigen.
Hee dit is een poging om het ventilatiesysteem een stapje verder te brengen. Ik kan niet alles onderbouwen en berekenen. Maar koud aanvoeren en warm afvoeren is een belangrijk principe.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Camper ventilatie

Bericht door SyncRoon »

Ben ik met je eens. Ik heb een slakkenhuisventilator op het oog en zoek nog een compacte luchtfilterbehuizing voor een hepa filter of pollenfilteromkasting. Aanzuig via onderzijde D-stijl en op overdruk eruit. (de standaard ventilatieroosters bovenaan bij D-stijl, raampje op kier, of hefdak)

Is projectje sloopmaterialen verzamelen en passen/meten....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Camper ventilatie

Bericht door marrcel »

Mmm ja het type ventilator dat wordt bepaald door het volume per tijdseenheid en de opvoerdruk. Het volume is wel te bepalen met ventilatievoud of luchtsnelheden. Maar hoeveel druk is er nodig? Een slakkenhuis is voor hogere druk en laag volume. En een platte computer ventilator voor lage druk en hoog volume.
Nu hebben we het over een anticondens ventilator tijdens het slapen. En geen kachel of airco ventilator met hoog volume en hoge druk.
Mmm ja zo klein mogelijk beginnen? Ik heb laatst een 6cm platte computer ventilator gekocht om wat te experimenten als het windstil is. Vannacht wordt ik lekker in slaap geschut door een storm. 5mm beide portier ramen open is voldoende 🤗😜
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Camper ventilatie

Bericht door Clover »

ik ben nu onderweg, maar plan volgende week even een paar rust daagjes op een Camping en zal dan wat foto's plaatsen kwam er voor vertrek niet aan toe
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Camper ventilatie

Bericht door Clover »

Hier dan een paar foto's
de lucht wordt dus afgezogen onder het plafond en naar buiten geblazen achter de bumper.
hier zit onderaan de D-stijl standaard bij mij een kunstsof roostertje met rubber afdek flapjes.
Ik heb een afdichting gemaakt tussen het hardboard paneel en het metalen binnenscherm net onder het stalen profiel waar de middelste
bevestiging dopjes zitten, zodat de lucht echt alleen maar naar beneden en naar buiten kan.

Boven aan draadje zie je nog het regelkastje van de motor hangen moet nog verder afgemaakt worden.
het valt me trouwens heel erg mee met het geluid op volle sterkte, staat vaak s nachts aan zonder dat het stoort, en verbruikt maar 7 Watt
het geluid wordt trouwens ook sterk gedempt door het eerste stuk isolatie buis
het was wel passen en meten met die vlakke afzuig buis enzo omdat de leuning van de slaapbank er langs op moet kunnen
Bijlagen
3.jpg
2.jpg
1.jpg
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Camper ventilatie

Bericht door marrcel »

Kijk leuk creatief geknutsel dat mag ik graag zien👍
Hoe kan ik nu zien dat alle lucht nu echt naar buiten gaat?
Bij mijn kombi met achterdeuren zitten in de D-stijlen vele gaten oa 3e rem achterlicht, deurcatchers en ook de ruimten boven de wielkasten zijn verbonden met de de D stijl. De D stijlen zijn ook met elkaar verbonden via een dak koker. Kortom die ventilator zoals jij die hebt die pompt rond volgens mij. Tenzij je aan de perszijde een afvoer koker maakt die rechtstreeks bij de bumber uitkomt.
Mijn eerste geforceerde ventilatie experiment ga ik doen met een afzuig bij het hefdak. En de aanvoer van verse lucht komt dan bij de achter bumper vandaan.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Camper ventilatie

Bericht door Clover »

Ja het is eigenlijk niet precies de D stijl maar het zijpaneel tussen de C en D stijl
de lucht gaat tussen het binnen en buitenscherm naar het rooster onderin met afdicht flapje zodat lucht alleen naar buiten kan zoals Volkswagen dat heeft geconstrueerd, zie 3.10 van de VW tekening.
Ik heb wel een horizontale afdichting gemaakt tussen de panelen, zodat de ventilator de luchtstroom alleen maar naar onderen kwijt kan.

ik heb trouwens, tot grote vreugde van het thuis front, gecontroleers met wierrook staafjes of de rook ook daadwerkelijk er onder uitkomt, en dat doet het.
Het ruikt al wel drie weeken naar kerstmis alles voor het goede doel zeg maar.

Ik zelf ben niet zo’n fan om “verse” lucht aanvoer op die hoogte ivm uitlaatgas van de heater of gas ontluchting, vandaar dat ik het juist daar uitblaas.
Ventje campers zuigen dat ook van onder aan zoals ze me uitlegde bij mijn bezoek, bij mijn opmerking dat het niet mijn voorkeur had en waarom vertelde ze er eigenlijk nog niet op die manier
naar gekeken hadden.
Maar misschien draaf ik daarin een beetje door.
Bijlagen
Ventilatie opening onder.png
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Camper ventilatie

Bericht door Multivan Generation »

ik vind het een sjieke en goed doordachte oplossing en uitvoering :yes
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Camper ventilatie

Bericht door Clover »

Dank je. ik ben er nu twee weken mee onderweg en bevalt prima juist omdat het bedacht is voor stealth overnachtingen met het dak dicht dus.
een aanrader :toppie
Never get so busy making a living you forget to make a life
Plaats reactie