Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 California plastic delen loshalen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

T5 California plastic delen loshalen

Bericht door JoopT4 »

Kennis delen is kracht! Weet niet of dit helemaal toepasselijk is, maar zodra ik iets niet duidelijk kan vinden op dit forum of internet en nu wel over de kennis en kunde beschik, wil ik dat graag delen.

Mijn T5 California uit 2005 heeft (net zoals bijna alle andere) vergeelde plastic delen. Dit is te herstellen d.m.v. waterstofperoxide en UV-licht.
Dus,.... dat wilde ik ook wel en was begonnen met de B-style van de passagierskant los te halen als test. Dit is goed te doen maar de andere delen wat lastiger omdat je niet precies weet waar en waarmee deze vast zitten. Vandaar hieronder wat uitleg hoe dit precies in elkaar (of uit elkaar) zit. Eventuele op- of aanmerkingen of aanvullingen zijn welkom om dit topic zo compleet mogelijk te maken. Zal deze komende weken regelmatig blijven updaten met nieuwe foto's.

A-Style bestuurders- en passagierszijde:
Deze waren niet makkelijk vanwege de rolgordijnen en moeilijk te zien waar ze precies vastzitten. Het is niet hetzelfde als bij een standaard VW Transporter.
1. Trek aan de bovenzijde het plastic weg van het plafond. Voorzichtig, het kan snel scheuren of breken. Bovenin zit een metalen beugel die in het plastic van de A-style valt.
2. Zodra je dit ziet, duw je met een lange stevige schroevendraaier het metaal naar achter totdat deze uit het plastic springt.
3. Haal het zijkapje van je dashboard even weg. Kun je zo wegtrekken. Dit is makkelijker voor de onderzijde van de a-style.
3. Nu kun je de A-style van bovenaf iets verder trekken en probeer je langs het raam het plastic los te trekken. Er zitten 3 clips waarin het plastic vastzit.
4. Voorzichtigheid is geboden. Door de opening van de rollers is het plastic onder en boven zeer fragiel.
5. Wanneer het plastic deel los is gekomen, kun je de stang van de roller er zo doorheen duwen en heb je de a-style helemaal los.

Plastic onderdeel van A-style waar metalen clip invalt
Plastic onderdeel van A-style waar metalen clip invalt

Metalen clip A-style
Metalen clip A-style


B-Style passagierszijde
1. Van bovenaf is deze vrij makkelijk los te trekken.
2. Voorzichtigheid is wel geboden met de schuifdeurzijde, deze is wel fragiel omdat hier het rolgordijn doorheen loopt.
3. Wanneer deze helemaal los is kun je de gordel losmaken.
4. De gordel losmaken vanaf de onderzijde (XZN-bit) en daarna door de b-style heen halen en is daarna helemaal los.
5. Je kunt het gedeelte waar de gordel nog doorheen loopt loshalen, deze is bij mij niet verkleurd (ander soort plastic).

B-style passagierszijde
B-style passagierszijde


B-Style bestuurderszijde iets lastiger
1. Vanaf de bovenzijde iets los trekken en vanaf de deurzijde naar beneden loshalen. Nu is één zijde los.
2. Probeer nu het gedeelte waar de gordel doorheen komt eruit te halen. Kan daarna even los blijven hangen bij de gordel.
3. Wanneer dat gedeelte is verwijderd, kun je van daaruit met een lange schroevendraaier twee clips bedienen waar het linker gedeelte in vast zit. Pas op, deze zijde is aan de rand ook fragiel, hier loopt het rolgordijn van de keuken langs.
4. Vanaf de onderzijde kun je nog de derde clip bedienen en daarna zou het geheel los moeten komen.
5. De gordel losmaken vanaf de onderzijde (XZN-bit) en daarna door de b-style heen halen en is daarna helemaal los.

[foto's volgen asap]
Laatst gewijzigd door JoopT4 op 11 mar 2023, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T5 California plastic delen loshalen

Bericht door chv »

Fantastisch topic! Dank.
Waar ik ook heel benieuwd naar ben is of het je lukt om die vergeling weg te krijgen.
Dus als je daar foto’s van hebt.
Misschien zelfs een apart topic van maken :sjaal

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2027
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: T5 California plastic delen loshalen

Bericht door chv »

@ Webmaster Henk,

Kan dit topic misschien worden opgenomen in de Tips & tricks?

Met vriendelijke groet,

Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
JoopT4
Berichten: 40
Lid geworden op: 03 jan 2022, 21:46

Re: T5 California plastic delen loshalen

Bericht door JoopT4 »

Is er een mogelijkheid om meer dan drie foto's in één bericht te plaatsen???
Plaats reactie