Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor kapot

vragen over de T4
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Motor kapot

Bericht door rrmwessels »

Dag beste weetjewellers,

De motor (ACV) van mijn bus is overleden en nu heb ik 2 opties.
Een gebruikte motor met ongeveer 250000 laten plaatsen of een gereviseerd blok waar een nieuwe cilinderkop op zit.
Het prijsverschil tussen zal om de nabij 2500 euro liggen.
Wat is dan wijsheid? Graag jullie visie....
De blauwe syncro van schnauzer kopen en alles weer overzetten zou ook leuk zijn ware het niet dat mijn budget niet toereikend is jammer genoeg...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor kapot

Bericht door Snautzer »

Wat is er gedaan aan dat gereviseerde blok? Je hebt revisie en revisie. Hoop dat Pascal ook even mee komt buurten hier.

Een 4x4 syncro Cali met 131 pk axl blok, klinkt niet slecht. Verdubbeld gelijk de waarde :knipoog
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2028
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Motor kapot

Bericht door chv »

Om een goed beeld te geven kun je beter vermelden Hoeveel het gebruikte blok kost een hoeveel er voor de inbouw wordt gerekend. En hetzelfde voor het revisieblok.
Verder is van belang:
Wat is er allemaal gereviseerd aan dat blok?
Hoe lang is er garantie op beide blokken?
Wie gaat de ombouw doen, de leverancier van beide blokken?
Mbt tot het gebruikte blok:
Hoe lang staat dat blok al stil?
En toen het nog liep, is daar een goede onderhoudshistorie van bekend?
Wat is de staat van jouw bus?
Hoeveel is die jou waard?
Pas dan kan er een zinnig advies/overweging worden gegeven, lijkt me.
Mvg,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Motor kapot

Bericht door raf_construct »

rrmwessels schreef: 10 mar 2023, 09:56 Dag beste weetjewellers,

De motor (ACV) van mijn bus is overleden en nu heb ik 2 opties.
Een gebruikte motor met ongeveer 250000 laten plaatsen of een gereviseerd blok waar een nieuwe cilinderkop op zit.
Het prijsverschil tussen zal om de nabij 2500 euro liggen.
Wat is dan wijsheid? Graag jullie visie....
De blauwe syncro van schnauzer kopen en alles weer overzetten zou ook leuk zijn ware het niet dat mijn budget niet toereikend is jammer genoeg...
Wat is overleden ? Heb je gezien welke schade er is ?

Als je dan toch echt een ander blok zou nodig hebben, een gebruikte ACV die je voor inbouw nog een grote onderhoudsbeurt geeft, kan normaal gesproken weer jaren mee.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10820
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor kapot

Bericht door Pascal-141 »

raf_construct schreef: 10 mar 2023, 19:20

Wat is overleden ? Heb je gezien welke schade er is ?

Als je dan toch echt een ander blok zou nodig hebben, een gebruikte ACV die je voor inbouw nog een grote onderhoudsbeurt geeft, kan normaal gesproken weer jaren mee.
+1
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Motor kapot

Bericht door rrmwessels »

Hallo, dank voor jullie reacties.

Mijn garage zou de in-en uitbouw gaan doen en wat de kosten gaan worden weet ik niet maar ik vertrouw hem 100%. En eigenlijk komen we er qua prijs altijd uit.
Mijn garagehouder had een blok gevonden voor 1250,- met 250000 km maar onderhoudshistorie is mij onbekend. 3 maanden garantie
Het gereviseerde blok met nieuwe kop zou 3300 kosten.
Wat er allemaal gereviseerd is weet ik niet, zal ik nog even navragen. Maar komt wel met 1 jaar garantie
Het inbouwen van het nieuwe blok zou ongeveer 250 meer kosten in vergelijking met het oude blok.

Mijn bus is verder in goede staat qua roest etc en ben er enorm blij mee. En zeker de indeling met het hoge dak is voor mijn doeleinden uitermate geschikt. Maar werd er al eens op gewezen dat dat sentiment is en dat zou moeten uitschakelen😅.

Met het vervangen van de cilinderkop alleen in het geval dat er geen verdere sporen zijn, ben ik toch bang dat ik op korte termijn weer sta, vandaar dat ik neig naar het hele blok vervangen.
Zelfde geldt eigenlijk ook voor het inbouwen van een gebruikt blok....
Maar misschien ben ik te negatief gestemd...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor kapot

Bericht door Snautzer »

Kijk wat ik al eerder schreef je hebt revisie en revisie. Als je Raf en Pascal normen aanneemt voor revisie zou ik die 3k plus direct doen. Ik krijg altijd een beetje kriebel bij een revisie blok.
Wat en door wie? En waar precies krijg je garantie op.
En neem ook dit in overweging. Als er een nieuw blok in gaat zal de rdw een oordeel hebben. En zeker weten dat dat wat doet met de waarde van je bus in negatieve zin.
Laat je orginele blok herstellen zou mijn advies zijn. Je moet echt goed je best doen een acv totaal te slopen.

En kwa sentiment. Dat begrijp ik maar al te goed.
rrmwessels
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 aug 2012, 22:39

Re: Motor kapot

Bericht door rrmwessels »

Ok bedankt voor je input. Ik zal in ieder geval kijken of er nog verdere zichtbare schade is als de cilinderkop eraf is.
Ik wist niet dat je ook langs de rdw moest met eenzelfde motor. En waarom beïnvloedt het de waarde van mijn bus in negatieve zin?
Ik had het idee dat een revisie blok huis ten gunste kwam van de waarde....
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot

Bericht door krekwakwol »

RDW komt volgens mij pas in beeld als je motorvermogen met meer dan een bepaalt percentage stijgt.
Hoeveel weet ik zo niet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Motor kapot

Bericht door Snautzer »

Nee serie nummer van je motor telt ook.

En 20%
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 677
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: Motor kapot

Bericht door Olaf »

Serie nummer is alleen belangrijk voor de rdw bij ombouw naar ander type motor, dus mer meer pk's of cilinders. Word anders nooit naar gekeken.

Is er al een diagnose gesteld wat er daadwerkelijk met het motor blok aan de hand is ?

Groeten, Olaf
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Motor kapot

Bericht door Hella »

Snautzer schreef: 11 mar 2023, 18:11 Kijk wat ik al eerder schreef je hebt revisie en revisie. Als je Raf en Pascal normen aanneemt voor revisie zou ik die 3k plus direct doen. Ik krijg altijd een beetje kriebel bij een revisie blok.
Wat en door wie? En waar precies krijg je garantie op.
En neem ook dit in overweging. Als er een nieuw blok in gaat zal de rdw een oordeel hebben. En zeker weten dat dat wat doet met de waarde van je bus in negatieve zin.
Laat je orginele blok herstellen zou mijn advies zijn. Je moet echt goed je best doen een acv totaal te slopen.

En kwa sentiment. Dat begrijp ik maar al te goed.
De opmerking mbt het motorblok geldt alleen in NL als inderdaad er een blok wordt ingehangen met 20% meer vermogen of een andere brandstof.
In Belgie moet ELKE wijziging aan het (originele) motorblok worden goedgekeurd. Zelfs het motornummer.
Gebruikersavatar
Kokky
Berichten: 6
Lid geworden op: 11 mar 2023, 13:20

Re: Motor kapot

Bericht door Kokky »

Hallo T4 broers en zussen,

Ons huisje op wielen heeft een ongewenst bezoek van stalen deeltjes in de verbrandingskamers gehad. Nog niet helemaal duidelijk waarvan. Zou van de turbo vandaan kunnen zijn of van de zuigerveren/olieschrapers. De turbo, krukas en zuigers zitten nog op hun plek maar de gedemonteerde kop liet oude inslagen zien. Het enorme geratel waar ik maar 20 meter heel langzaam mee heb gereden is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door het verspringen van de distri. Had olie lekkage vanuit de bovenste linker keerring omdat er speling in de nokkenas zat aan die kant. Ben met 2 liter olie toch 5000 km gaan rijden want er was geen verontrustend geluid of mankement behalve de lekkage.De 2 maanden geleden vervangen distributie set heeft een spanner met twee indicatoren erop. Een van de twee afgebroken stalen indicator punten lagen los in de afdekkap van de linker distributie kamer. Nu zit ik in dubio... Of een nieuwe kop met alles erop en eraan plaatsen en de zuigers laten zitten omdat ze al reeds eerder deze schade hadden.. Maar de auto heeft altijd een vibratie gehad sinds ik hem 15 jaar terug kocht met 150.000 km op de teller. Hij vrat ook krukaspoelies. De rubbers gingen kapot door de hevige schommeling denk ik. Iedereen zei me dat de krukas geen slinger kan hebben maar toch lijkt het daar op. Dus een ander ACV blok lijkt me ook een optie. Waar zou ik die kunnen vinden?

Ik zal dit bericht nog 4 keer in andere discussies plaatsen omdat ik het nog niet persoonlijk kan plaatsen na 5 andere posts..

Hoop dat je ook verder komt rrrmwessels. Succes
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Motor kapot

Bericht door websurfer »

Volgens mij is het niet de bedoeling dat je om 5 berichten te maken de discussie van andere kaapt
dit is niet de manier !!! en komt erg onvriendelijk over !!!

start je eigen discussie en reageer daar dan evt op !
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motor kapot

Bericht door krekwakwol »

Hallo Kokkie, welkom hier, je zou ook bij "even voorstellen" een eigen berichtje kunnen plaatsen, liefst met foto's.
Niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd.
Daarna kun je ook je eigen probleem topics kunnen plaatsen in de juiste categorie, dan heb je ook meer kans op reacties op je bericht.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie