Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter afgekeurd

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Multivan Generation »

deliyuregim83 schreef: 24 mei 2023, 16:59
1ste meting was 1.9mil dus afgekeurd op roetdeeltjes.

Na weekje hvo100 getankt en gereden. Was het 2de meting 1.3mil deeltjes. Dus weer afgekeurd.

Na 2de week, hvo100 en roetfilter gereinigd te hebben, had ik 1.6mil.
Moraal van dit verhaal?
Die reiniging heeft geen enkel zin gehad..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
deliyuregim83
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2021, 19:08

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door deliyuregim83 »

Idd extra 8€ per maand.. ach jaa daar maak ik me nou niet zorgen om hoor 😐

Hiermee wil ik zeggen dat hvo100 en reiniging echter geen nut heeft gehad bij mij.

Gelukkig kon ik nog de roetfilter afmelden bij de rdw, zo ver ik weet vanaf 2012 kan dat niet meer?
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door ray308 »

Multivan Generation schreef: 24 mei 2023, 17:31
Moraal van dit verhaal?
Die reiniging heeft geen enkel zin gehad..
Ik denk ook dat de hvo100 een schonere brandstof is die je motor schoner houdt. Maar zeker niet schoon maakt.
Dus als je motor al vervuilt is, gaat deze brandstof dat niet oplossen. (Let op, dit was een mening en geen wetenschap) ;-)
If you call me insane, I'll eat your other eye!
BarbaraT
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jun 2023, 21:40

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door BarbaraT »

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, tenminste als gebruiker. Als lezer maak ik al een paar jaar gebruik van jullie kennis en tips. Drie jaar geleden erfde ik van mijn man een VW Multivan 132 KW 4-motion DSG automaat uit 2011, een dijk van een auto. Bij onze aankoop in 2017 is er een nieuwe/gereviseerde motor in gegaan. Mijn man was zelf al begonnen met het ombouwen naar camper en ik heb het na zijn overlijden af laten maken. Afgelopen winter ben ik 6 maanden naar Spanje en Portugal geweest en eind april ben ik in 5 dagen teruggereden. De auto heeft dus het afgelopen jaar veel lange afstanden gereden (evenals het jaar ervoor). Er staan nu 260.000 km op de teller.

Ruim drie jaar geleden is het roetfilter vervangen voor een bedrag inclusief injectoren etc. van € 2400,-. Bij de APK begin juni werd de auto afgekeurd op roetuitstoot….. Na het plaatsen van dit roetfilter is er 35000 km mee gereden. Mijn (nieuwe) garage heeft gereinigd, hielp niet. Op advies van een vriend heb ik HVO100 getankt, dat hielp ook niet. Injectorencleaner in de tank, hielp ook niet. Inmiddels een hele tank leeg gereden met handmatig schakelen en hoog toerental en nog steeds afgekeurd. De metingen verliepen tussen 1,1 en 2 miljoen. Uiteindelijk roetfilter uit laten schrijven bij de RDW (nav van de berichten over de roetuitstoot op dit forum). Dat kost me € 10,- extra per maand maar ik schors hem ook wel voor een paar maanden dus per jaar valt dat mee. Zolang de wetgeving niet verandert laat ik het zo.

Mijn vraag aan jullie is dan ook: is het mogelijk dat dit nieuwe filter na 35.000 km zo slecht functioneert? De auto rijdt perfect en ik heb geen brandende lampjes. Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties.

Groet Barbara
Tsport
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Tsport »

Respect en medeleven. Misschien kun je eens op dit forum zoeken op jouw motortype CFCA en olie problemen.
Als jouw motor dit door de aluminium EGR veroorzaakte probleem nog niet heeft, dan kan dit probleem in de beginfase zijn.
Een garage die hier goed mee op de hoogte is kan je verder helpen. Als je je regio vermeld krijg je wel tips van forumleden
voor en betrouwbare garage.
Het aluminium geeft na enkele jaren harde oxiden of carbiden af, zeg maar schuurpapier in de motor.
De latere roestvrijstalen EGR doet dit niet. Dus preventief handelen: Onderzoek naar aanwezige schade en
liefst de roestvrijstalen EGR. Sterkte en succes.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door ray308 »

De roestvrijstalen EGR is type D geloof ik. Die zou het probleem niet hebben.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Walther47
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 mei 2020, 10:33

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Walther47 »

Hallo,
California 2.5TDI automaat uit 2006. Kmst 227.000.
Mijn roetfilter lijkt kapot en is aan vervanging toe. Nu wil ik niet direct een originele VW DPF. Dus ben ik op zoek naar een goede vervanger. Wie heeft er ervaring met een ander merk roetfilter? Ik zoek naar drie opties waaruit ik een goede keuze kan maken. Het binnenwerk zou het beste zijn van Silicium Carbide.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Ik heb een Bosal met Silitium Carbide binnenwerk bij Winparts gekocht.
Geen probleem meer bij de keuring en pasvorm is ook goed volgens de garage.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door arjankraaijkamp »

Ik heb vandaag de keuring gehad en het blijkt dat mijn bus geen roetdeeltjes meeting hoeft te krijgen maar ze hebben het wel gedaan om dat hun het ook niet wisten en ik ben er zonder problemen door gekomen
Mijn t5 2.5 tdi komt uit 2005 en heeft een katalysator
Misschien dat het door de katalysator komt dat ik geen meting hoefte maar wel apart dat de deeltjes meting wel goed was
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Volgens mij heeft je bus idd nog geen roetfilter, ik denk dat hij daar te oud voor is.
Wat staat er op de RDW OVI site bij je kenteken?

Maar wel schoon dan👍
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Hanz »

Van de RDW site: 'Vanaf 1 januari 2023 moeten de uitlaatgassen van dieselvoertuigen met een verplicht roetfilter tijdens de APK worden getest met een deeltjesteller.'
Een roetfilter is verplicht gesteld in 2011.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door arjankraaijkamp »

Hanz schreef: 25 aug 2023, 21:18 Van de RDW site: 'Vanaf 1 januari 2023 moeten de uitlaatgassen van dieselvoertuigen met een verplicht roetfilter tijdens de APK worden getest met een deeltjesteller.'
Een roetfilter is verplicht gesteld in 2011.
Vreemd dat ze dat dan bij de garage ook niet weten
krekwakwol schreef: 25 aug 2023, 21:10 Volgens mij heeft je bus idd nog geen roetfilter, ik denk dat hij daar te oud voor is.
Wat staat er op de RDW OVI site bij je kenteken?

Maar wel schoon dan👍
Daar staat nee maar dacht ook dat het komt dat ik een katalysator heb maar hij is inderdaad wel lekker schoon maar nog geen milieuzone al kom ik er al bijna nooit
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
ray308
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 mar 2023, 20:11

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door ray308 »

Mijn bus afgekeurd op het roetfilter van de week (een T5 GP uit 2013 met een CFCA motor en type D EGR)

Roetmeting ging door het dak, meer dan het apparaat aan kon. Kon van alles zijn zei de garage.

Thuis toch maar eens gaan zoeken, ik ben terecht gekomen bij een roetfilter bedrijf in Lisse. Die doen niks anders dan roetfilters reinigen en reviseren. die geeft aan;

Als je bus geen enkele melding geeft op je dashboard en bij het uitlezen er ook geen gekke waardes zijn te vinden. (een gekke waarde is bijvoorbeeld een volgelopen roetfilter, die dan dus gereinigd kan worden) Is je roetfilter gewoon inwendig gebroken / gescheurd.

Ze zagen 'm open, nieuw binnenwerk erin en lassen 'm weer dicht. No cure no pay principe. Je krijgt garantie op je APK keuring. Als het niet aan je roetfilter zelf ligt, hoef je dus niets af te tikken.

Zoek maar even op roetfilter vervangen Lisse.
If you call me insane, I'll eat your other eye!
Gebruikersavatar
Lorenzo
Berichten: 60
Lid geworden op: 28 apr 2016, 23:13

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Lorenzo »

Mijn roetfilter is op deze manier gereviseerd (niet in Lisse). Sindsdien elke 200km regenereren. En niet ongemerkt, maar met veel rook en stank en langdurig :gif :gif

Liefst zou ik er een originele VW filter onder zetten. Maar dan niet bij de dealer want ver weg en ik breng 'm liever bij mijn vaste garage.
Weet iemand of je zo'n origineel VW filter met OEM 7H0254700P nieuw kunt krijgen?
ooit: T3 JX Doka met huif
toen: T4 ACV Multivan met hefdak
nu: T5 Atlantis met hefdak
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Weet je ook van welk materiaal het filter element is wat er in gekomen is.
Er schijnt qua regenereren nogal verschil te zitten tussen cordoriet en silicium carbide.(heb ik van mijn garage gehoord, die er overigens geen voordeel bij de keuze had, want ik heb hem zelf aangeleverd)

Daarom heb ik voor de iets duurdere silicium carbide aftermarket roetfilter van Bosal gekozen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie