Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter afgekeurd

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Net terug van een pre roetmeting voor de APK, hij liep de meter uit, dat betekend meer dan 5 miljoen deeltjes, dus het wordt tijd voor een nieuwe roetfilter :groteogen
De APK loopt 28 april af, dus ik heb nog even tijd om te vervangen of uitschrijven bij de RDW, maar dat vind ik in deze tijd eigenlijk not done meer.
Geeft geen storingsmelding overigens.
Toch maar even informeren hier.
https://www.uitlaatdiscounter.nl/uitlaa ... r?id=17365
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door bemeall »

Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.

Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Hanz »

bemeall schreef: 14 mar 2023, 12:32 Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.

Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
Het lijkt mij dat de staat van je roetfilter meer afhangt van het gebruik van de auto en je rijstijl dan van het type motor. Dus of je iets hebt aan ervaringen van anderen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Ik weet niet hoe de vorige eigenaar de bus gebruikte, maar ik gebruik de bus eigenlijk niet voor korte ritjes en dus hij wordt altijd warm. Als het buiten kouder is dan 10 graden dan warm ik de motor altijd voor met de motor verwarmer.
Maar dit is de eerste keer met een deeltjesteller, dus misschien is hij al 10 jaar kapot.
En om er staat inmiddels ook al 340000 km op de teller, dus dan verbaast het me ook niet. Leuk is het natuurlijk niet :gif
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door eurocook »

Onze bus heeft op 15-2-23 een APK keuring gehad. Geen problemen. CCFCA308X1
Wel gebruik ik regelmatig Wyns Particulate filter en Wyns extreme injector cleaner.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Laatst gewijzigd door eurocook op 15 mar 2023, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Ik heb de monteur gevraagd over additieven, maar dat kan wel helpen bij verstopte roetfilters, maar hier kan wel een scheur of zoiets in zitten of te ruim in het huis en daar helpen additieven niet tegen. Helaas.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door bemeall »

Hanz schreef: 14 mar 2023, 15:28 Het lijkt mij dat de staat van je roetfilter meer afhangt van het gebruik van de auto en je rijstijl dan van het type motor. Dus of je iets hebt aan ervaringen van anderen?
Gebruik en rijstijl hebben natuurlijk invloed op het roetfilter. Maar als er van hetzelfde type veel of juist weinig problemen ervaren bij de test kan ik m’n kansen toch beter inschatten :knipoog

Overigens zag ik dat als je het roetfilter laat uitschrijven bij de RDW, over de fijnstoftoeslag op de MRB ook het kwarttarief geheven wordt. Dus per saldo is dat een verhoging van 8 of 9,- per maand. En vooralsnog blijft de EURO millieuclassificatie staan. Dus dan kun je je afvragen hoeveel een eventuele reparatie je waard is.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3631
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

bemeall schreef: 14 mar 2023, 19:20

Overigens zag ik dat als je het roetfilter laat uitschrijven bij de RDW, over de fijnstoftoeslag op de MRB ook het kwarttarief geheven wordt. Dus per saldo is dat een verhoging van 8 of 9,- per maand. En vooralsnog blijft de EURO millieuclassificatie staan. Dus dan kun je je afvragen hoeveel een eventuele reparatie je waard is.
Dat is niet helemaal correct, sommige milieu zones zijn met Euro 4 al verboden, BEHALVE als je een DPF op je kenteken hebt staan(en deze er dus ook werkelijk onder zit) dan mag je daar wel in.
En dat zou in de toekomst mogelijk vaker kunnen voorkomen, dat een DPF de doorslag kan geven.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door marrcel »

bemeall schreef: 14 mar 2023, 12:32 Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.

Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
Geen probleem bij onze 2012 CAAC
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door marrcel »

krekwakwol schreef: 14 mar 2023, 17:12 Ik heb de monteur gevraagd over additieven, maar dat kan wel helpen bij verstopte roetfilters, maar hier kan wel een scheur of zoiets in zitten of te ruim in het huis en daar helpen additieven niet tegen. Helaas.
Ik zag laatst iemand met een cameraatje door de sensor opening kijken of er echt iets stuk is.
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4773
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Hanz »

bemeall schreef: 14 mar 2023, 19:20
Hanz schreef: 14 mar 2023, 15:28 Het lijkt mij dat de staat van je roetfilter meer afhangt van het gebruik van de auto en je rijstijl dan van het type motor. Dus of je iets hebt aan ervaringen van anderen?
Gebruik en rijstijl hebben natuurlijk invloed op het roetfilter. Maar als er van hetzelfde type veel of juist weinig problemen ervaren bij de test kan ik m’n kansen toch beter inschatten :knipoog
En als je dan weet dat je kans maakt op afkeur, wat ga je dan doen? Alvast preventief vervangen of duimen dat hij toch door de keuring komt?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 468
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Remco_T5 »

bemeall schreef: 14 mar 2023, 12:32 Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.

Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
.
Jazeker, in januari zonder problemen door de APK gekomen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
edwardfotografie
Berichten: 248
Lid geworden op: 27 aug 2014, 20:11

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door edwardfotografie »

krekwakwol schreef: 14 mar 2023, 16:37Als het buiten kouder is dan 10 graden dan warm ik de motor altijd voor met de motor verwarmer.
Huh? Hoe doe je dat?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Multivan Generation »

edwardfotografie schreef: 15 mar 2023, 14:20
krekwakwol schreef: 14 mar 2023, 16:37Als het buiten kouder is dan 10 graden dan warm ik de motor altijd voor met de motor verwarmer.
Huh? Hoe doe je dat?
Met een ombouw-kit van zuheizer naar standkachel?
Of denk ik nu te simpel?

linkje
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Panadero »

bemeall schreef: 14 mar 2023, 12:32 Ai. Ik ben ook zeer benieuwd naar de deeltjes test, 'mag' deze maand ook nog voor APK.

Iemand al ervaring met de 2.0 TDI uit de T5 GP en de roetmeting?
Yep, onlangs gekeurd geen problemen. Misschien heeft wel geholpen dat we een paar dagen voor de meting op en neer zijn geweest naar Oostenrijk. En (waar het mocht) even lekker hebben doorgereden.
Hoorde overigens ergens dat GTL tanken nog een positief resultaat kan hebben op de meting?
T6.1 California Coast 4M
Plaats reactie