Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Roetfilter afgekeurd

vragen over de T5
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door atilla »

Wel rekening houd n met verwijderen.
Dat kan tot een bepaalde bouwjaar.
https://www.roetfilter-verwijderen.com/ ... rwijderen/
En ook gevolge van problemen in milleuzones
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
Titus
Berichten: 116
Lid geworden op: 07 nov 2014, 09:09

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Titus »

Bij ons is de emisieklasse, en daarmee samenhangend de milieuzones, NIET veranderd.

Er zijn meerdere criteria maar kort-door-de-bocht komt het er op neer dat alle personenauto's die voor 2017 zijn toegelaten door de eigenaar (met digid) omgezet kunnen worden.
Dat zal voor de meeste busjes hier op het forum gelden lijkt me.

Het betreft alleen een verandering in registratie.
Iets wat er op papier niet in zit wordt ook niet gekeurd.
Het filter zelf mag er gewoon onder blijven. En dat wil ik ook.
Impressie van ons T5-campertje 'Wad-Heerlijk': https://goo.gl/photos/9X9B2zApM8rKuerN9
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Titus schreef: 05 apr 2023, 09:54 Onze T5 uit augustus 2009 met daarin 62 kW (1896 cm3) motor werd ook afgekeurd op fijnstof.
De roetmeting (die tot 1-1-2023 gedaan werd zonder de fijnstofmeting) was prima.
Ik was te lang niet op dit forum geweest :bonk

De garage wilde wel van alles veranderen maar kon niet toezeggen dat het probleem dan verholpen zou zijn.
Nieuw roetfilter zou rond de 3000.- ex btw en ex montage gaan kosten...
De garage legde me uit dat er destijds in 2009 geen fijnstofmetingen werden gedaan en dat men nu niet weet wat de normaal waarden voor deze motor zijn. En ze daarom niet echt weten of er wel een fout/storing is. De nieuwe normen/metingen zouden misschien onhaalbaar zijn voor deze motor.

We hebben met tegenzin het roetfilter afgemeld bij de rdw, wat 65.- kost.
We moeten daardoor ongeveer 100.- extra belasting per jaar gaan betalen.
Onze emissieklasse (4) blijft bestaan.

De gegevens die je bij de rdw met kentekencheck https://www.rdw.nl/ kan inzien worden direct veranderd na betaling.
Maak even een screenshot van het tabblad 'motor & milieu' voordat je gaat uitschrijven. Dan kan je het later nog eens vergelijken.
Dat had ik me niet gerealiseerd. Wel zie ik nu in vergelijking met het kentekenbewijs dat onze bus nu geen geregistreerde 'milieuklasse EG-goedkeuring' meer heeft.
Bij zo'n bedrag had ik hem ook uitgeschreven, er zijn grenzen.
Maar ik heb zelf voor 432 euro een nieuwe silicium carbide roetfilter gekocht, de grossier van de garage kon hem niet leveren, maar de garage heeft hem wel voor mij geplaatst. Er moest nog 1 drukverschil sensor vervangen worden, dus voor 600 euro incl montage en bijschrijven in de software was ik klaar en heb ik weer een "schone" bus, zoals hij nieuw afgeleverd is.

Ik begrijp niet hoe zoiets dan 3000 euro excl. btw en de- en montage moet kosten. Dan denkt een garage mijn ziens niet met de klant mee, door even verder te kijken.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
atilla
Berichten: 195
Lid geworden op: 04 aug 2016, 12:01
Locatie: Nieuw Vennep

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door atilla »

krekwakwol schreef: 05 apr 2023, 15:41
Titus schreef: 05 apr 2023, 09:54 Onze T5 uit augustus 2009 met daarin 62 kW (1896 cm3) motor werd ook afgekeurd op fijnstof.
De roetmeting (die tot 1-1-2023 gedaan werd zonder de fijnstofmeting) was prima.
Ik was te lang niet op dit forum geweest :bonk

De garage wilde wel van alles veranderen maar kon niet toezeggen dat het probleem dan verholpen zou zijn.
Nieuw roetfilter zou rond de 3000.- ex btw en ex montage gaan kosten...
De garage legde me uit dat er destijds in 2009 geen fijnstofmetingen werden gedaan en dat men nu niet weet wat de normaal waarden voor deze motor zijn. En ze daarom niet echt weten of er wel een fout/storing is. De nieuwe normen/metingen zouden misschien onhaalbaar zijn voor deze motor.

We hebben met tegenzin het roetfilter afgemeld bij de rdw, wat 65.- kost.
We moeten daardoor ongeveer 100.- extra belasting per jaar gaan betalen.
Onze emissieklasse (4) blijft bestaan.

De gegevens die je bij de rdw met kentekencheck https://www.rdw.nl/ kan inzien worden direct veranderd na betaling.
Maak even een screenshot van het tabblad 'motor & milieu' voordat je gaat uitschrijven. Dan kan je het later nog eens vergelijken.
Dat had ik me niet gerealiseerd. Wel zie ik nu in vergelijking met het kentekenbewijs dat onze bus nu geen geregistreerde 'milieuklasse EG-goedkeuring' meer heeft.
Bij zo'n bedrag had ik hem ook uitgeschreven, er zijn grenzen.
Maar ik heb zelf voor 432 euro een nieuwe silicium carbide roetfilter gekocht, de grossier van de garage kon hem niet leveren, maar de garage heeft hem wel voor mij geplaatst. Er moest nog 1 drukverschil sensor vervangen worden, dus voor 600 euro incl montage en bijschrijven in de software was ik klaar en heb ik weer een "schone" bus, zoals hij nieuw afgeleverd is.

Ik begrijp niet hoe zoiets dan 3000 euro excl. btw en de- en montage moet kosten. Dan denkt een garage mijn ziens niet met de klant mee, door even verder te kijken.
Zoals je verteld zou ook mijn keuze zijn geef graag meer details het liefst merk en waar je vandaan heb gekocht. Eventueel ook de garage naam waar en hoe? Alle Roetfilter "experts" zegt iets anders dus juiste informatie ver te zoeken. Een zegt alleen binnewerk wisselen is oplossing , andere zegt nee alleen nieuwe orginale onderdeel de oplossing (1500-2500€), andere zegt doorspoelen reinigen is genoeg.....
ij ons is de emisieklasse, en daarmee samenhangend de milieuzones, NIET veranderd.

Er zijn meerdere criteria maar kort-door-de-bocht komt het er op neer dat alle personenauto's die voor 2017 zijn toegelaten door de eigenaar (met digid) omgezet kunnen worden.
Dat zal voor de meeste busjes hier op het forum gelden lijkt me.

Het betreft alleen een verandering in registratie.
Iets wat er op papier niet in zit wordt ook niet gekeurd.
Het filter zelf mag er gewoon onder blijven. En dat wil ik ook.
Ik denk eventueel ook uitschrijven een goede optie zijn. Ik had nooit zo manier bedacht dus alleen op papier via rdw aanpassen fysiek niks veranderen maar lijkt me slimme manier.Enige over deze optie mijn camper gaat naar emmissie klass 5 van 4. Het lijk voor nu milleu zones nog geen probleem. Mogelijk binnenkort (?2035>) dat gaat ook veranderen naar 5 en hoger. Dan heb ik echt een probleem. Dan kan je ook denken pas na weer inschrijven met een werkend Roetfilter maar is dat uberhaubt mogelijk? :sjaal
T5 1.9TDI 105pk 2004 (22-04-2017) Prego viewtopic.php?f=13&t=56270
T5GP 2.0TDI 102PK 2011 (04-04-2019) PregoW2 viewtopic.php?f=13&t=62224
Youtube:http://bit.ly/2lU77yy
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Ik heb deze gekocht, een Bosal.
https://www.winparts.nl/uitlaatsysteem/ ... 05612.html
en bij de garage hier in de regio laten monteren (tussen groningen en drachten)
Ze zijn geen roetflterexpert, maar een serieuze universele garage.

Volgens mij is nadien weer inschrijven wel mogelijk, want dat heb ik 3 jaar geleden ook gedaan , toen ik er achter kwam dat er een roetfilter af fabriek onder zat, ik heb toen wel een CVO bij Pon aangevraagd, maar misschien als je een screenshot maakt van de RDW voertuig informatie waar hij wel op staat, is het dan niet nodig.

Die van mij bleek achteraf ook uitgeschreven w.s. toen hij leeg gehaald is, maar dat was mij niet bekend, daar kwam ik nu dus bij de nieuwe APK meting achter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Ludus
Berichten: 46
Lid geworden op: 20 sep 2019, 14:10

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Ludus »

Van alles wat er dit jaar kapot ging aan onze 2008 2.5 Diesel bus... De roet test heeft ie wel gehaald. Kreeg hem wel terug met een brandend roetfilter lampje. Voor de test hebben ze hem voor een ander euvel, namelijk een er uitgeblazen oliefilterdeksel als test behoorlijk lang stationair laten draaien.
Dus een vol filter heeft blijkbaar ook geen invloed? Of... als het vol zit gaat er juist niks meer door... Ik zie het volgend jaar wel weer.

groet, Ruud.
Langbeest
Berichten: 198
Lid geworden op: 07 mar 2018, 16:15

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Langbeest »

Zo..... fluitend door de APK ..... :yes
T5GP 2.0 2015
bon.jpg
Laatst gewijzigd door Langbeest op 03 mei 2023, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
deliyuregim83
Berichten: 32
Lid geworden op: 22 mei 2021, 19:08

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door deliyuregim83 »

bemeall schreef: 24 mar 2023, 17:50 Hier vandaag met mijn 2.0 TDI zonder problemen door de APK met deeltjestest gekomen.

Rijd redelijk wat kortere stukken en heb begrepen dat een vorige eigenaar al eens de EGR heeft laten uitschrijven, dus had er toch schrik voor.

Moet altijd wel een stukje rijden naar de garage dus de motor was warm bij de test. Maar of dat nou zoveel verschil maakt durf ik ook niet te zeggen.

Aha 🥴 dit zocht ik, moest vorige week naar apk, net voor de deur is mijn veel voorkomende aandrijfas (rechts) kapot gegaan. Heb meteen (ook de kleine aansrijfas in de versnellingsbak zit, besteld)

Maar goed.. ik heb het zelfde probleem, mijn egr is uitgeschreven en was al bang voor dat het afgekeurd zou worden? Maar als ik nu dit lees 🫣🥹😮‍💨 kan ik hopen dat het toch goed komt door de apk? Maar ga toch voor zekerheid een cleaner in de tank bijvoegen om mijn uitstoot te verlagen 🤔
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door deejoe »

Mijn bus 2011 140pk met 3ton op de teller is afgekeurd :(
Maar het meest vervelende is nog dat er geen roetfilter meer te krijgen is.
Als je een origineel VW onderdeel wilt hebben. Eerst mogelijke levering volgende maand aldus Pon.
Ben je mooi klaar mee. Om nog maar niet te spreken over de kosten.
Maar goed we wachten maar af.
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Gebruikersavatar
Jos M
Berichten: 589
Lid geworden op: 23 okt 2011, 16:41
Locatie: West-Friesland

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Jos M »

De mijne van 2011 uitgeschreven ivb te hoge uitstoot, staat nog steeds als emisse 5 vermeld
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

deejoe schreef: 02 mei 2023, 15:49 Mijn bus 2011 140pk met 3ton op de teller is afgekeurd :(
Maar het meest vervelende is nog dat er geen roetfilter meer te krijgen is.
Als je een origineel VW onderdeel wilt hebben. Eerst mogelijke levering volgende maand aldus Pon.
Ben je mooi klaar mee. Om nog maar niet te spreken over de kosten.
Maar goed we wachten maar af.
Heb je ook al naar aftermarket gezocht, ik heb er nu een Bosal onder, valt ruim binnen de marge nu 149k, mag 1000k zijn.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33714
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 02 mei 2023, 20:05
deejoe schreef: 02 mei 2023, 15:49 Mijn bus 2011 140pk met 3ton op de teller is afgekeurd :(
Maar het meest vervelende is nog dat er geen roetfilter meer te krijgen is.
Als je een origineel VW onderdeel wilt hebben. Eerst mogelijke levering volgende maand aldus Pon.
Ben je mooi klaar mee. Om nog maar niet te spreken over de kosten.
Maar goed we wachten maar af.
Heb je ook al naar aftermarket gezocht, ik heb er nu een Bosal onder, valt ruim binnen de marge nu 149k, mag 1000k zijn.
Jij hebt een 2,5 TDI en Deejoe een 2,0 TDI :zwaai In die roetfilters zitten verschillen :knipoog
Maar de tip om aftermarket te zoeken is natuurlijk wel een welkome aanvulling :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3586
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door krekwakwol »

Ik weet dat hij een andere motor heeft, maar het ging ook niet om het zelfde roetfilter, maar om verder te kijken naar mogelijkheden en je niet blind te staren wat de dealer aangeeft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2701
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door Erdem50 »

Wij hebben ondertussen al diverse roetfilters vervangen bij de T5GP 2.0tdi modellen. Originele gemonteerd maar ook after market van verschillende merken. Na vervanging komen ze allemaal door de deeltjestest heen. De originele scoren wel beter maar het prijsverschil is natuurlijk best groot.
T4 California Generation 2.5TDI 202pk/409nm
Bij nood 215pk/423nm 😉
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
deejoe
Berichten: 340
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:23
Locatie: Oosterhout

Re: Roetfilter afgekeurd

Bericht door deejoe »

Erdem50 schreef: 03 mei 2023, 07:54 Wij hebben ondertussen al diverse roetfilters vervangen bij de T5GP 2.0tdi modellen. Originele gemonteerd maar ook after market van verschillende merken. Na vervanging komen ze allemaal door de deeltjestest heen. De originele scoren wel beter maar het prijsverschil is natuurlijk best groot.
Met after market, loop ik dan niet het risico op andere problemen?
En welk merk zou je dan eventueel aanraden?
VW T4 Westfalia Biker 1996 2.4D (oud)
VW T4 1998 2.5 TDI(oud)
VW T4 2000 2.5 TDI
VW T3 1985 (te koop)
VW T5 2011 2.0 TDI
Plaats reactie