Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Heftig schudden 60-80KM

vragen over de T5
pwhooftman
Berichten: 340
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door pwhooftman »

"Inderdaad, ik rij 60KM/uur in de 6e versnelling dan rustig optrekken naar 80KM/uur en dan schudden als een malle.
Zelfde verhaal in de 5e versnelling, maar dan alleen bij optrekken van 50KM/uur naar 60KM/uur"

Achteraf gezien wees dit er al op dat het niet in de aandrijfassen zit, want als het daar wel in zit zou het trillen altijd bij dezelfde snelheid moeten optreden, ongeacht de versnelling. Dus zit het eerder dan de eindoverbrenging, dus in/aan de ingaande kant van de bak. Is er al eens getest met de voorwielen van de vloer, en dan optrekken (eventueel remmen om weerstad te simuleren)?
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Multiron »

pwhooftman schreef: 22 mar 2023, 23:01 "Inderdaad, ik rij 60KM/uur in de 6e versnelling dan rustig optrekken naar 80KM/uur en dan schudden als een malle.
Zelfde verhaal in de 5e versnelling, maar dan alleen bij optrekken van 50KM/uur naar 60KM/uur"

Achteraf gezien wees dit er al op dat het niet in de aandrijfassen zit, want als het daar wel in zit zou het trillen altijd bij dezelfde snelheid moeten optreden, ongeacht de versnelling. Dus zit het eerder dan de eindoverbrenging, dus in/aan de ingaande kant van de bak. Is er al eens getest met de voorwielen van de vloer, en dan optrekken (eventueel remmen om weerstad te simuleren)?
Dan zou ik het op een rollenbank proberen, daar kun je de echte situatie redelijk benaderen.
Nicolaas
Berichten: 114
Lid geworden op: 19 feb 2017, 13:14

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Nicolaas »

Wederom bedankt voor de reacties en het meedenken.

Aangezien het uitwisselen van de aandrijfassen & as-stompen (van verschillende merken) en het vervangen van de motorsteunen geen enkele verandering bracht had ik het idee dat het toch ergens anders aan moest liggen.

De lokale garage die ook veel ervaring heeft met T5's wist het ook niet meer, en adviseerde om naar een revisiebedrijf te gaan voor de automaat.

Toen contact opgenomen met JB Autoservice in Dieverbrug. Hij herkende deze symptomen als motor gerelateerd en dus niet de aandrijving.
Mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn:
- Lekkage tandempomp (brandstof/vacuum pomp)
- Lekkage brandplaatjes pompverstuivers
- Lekkage pompverstuiver

Aangezien het vervangen van de tandempomp het meest eenvoudige was ben ik daar maar mee begonnen. Een nieuw Pierburg tandempomp gemonteerd, en het euvel was verholpen!! :jumpklap
Vreemd maar waar, deze nieuwe Pierburg lekte enorm via het zwarte metalen afdekplaatje op de pomp. Hier een nieuwe pakking tussen gezet en toen was deze lek vrij.(toch vreemd voor een nieuwe pomp)

De tandempomp moet de brandstof met een druk van 20 bar naar de pompverstuivers persen. De pomp had waarschijnlijk interne lekkage waardoor de pompverstuivers niet genoeg brandstof kregen. Het trillen/schudden gebeurde bij lage toerentallen, wat dus ook een laag toerental van de tandempomp betekend (deze is aangedreven door de nokkenas)
Bij hoge toerentallen was er geen probleem, omdat de pomp dan meer toeren maakte en wel genoeg druk kon leveren voor de pompverstuivers.

Al met al een hele zoektocht die veel tijd (en geld) heeft gekost. Maar uiteindelijk is het wel opgelost

Zeker ook credits aan JB te D

Mvg Nico
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3666
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door krekwakwol »

:jumpklap
Fijn dat het opgelost is.

Daarom wordt vaker geadviseerd om contact op te nemen met JB autoservice, hier zit zoveel kennis van onze bussen.
En hij kan ook goed uitleggen wat het probleem is i.p.v. alleen maar verhelpen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Multivan Generation »

Bizarre oplossing, hier had ik nooit aan gedacht/op gekomen.
Mooi dat het opgelost is..

En hulde aan JB :yes

PS nu heb je meteen een goed en betrouwbaar adres gevonden :knipoog :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Hanz »

Nicolaas schreef: 24 mar 2023, 10:41 Al met al een hele zoektocht die veel tijd (en geld) heeft gekost. Maar uiteindelijk is het wel opgelost.
Het zal toch ook veel voldoening geven dat er een duidelijke oorzaak was die ook nog relatief simpel op te lossen was.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Snautzer »

Mooi dat het opgelost is.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Pascal-141 »

Mooi dat het opgelost is . Maar wat nu met die speling op de homokineten ? Ik denk dat er toch niet zoveel speling hoort op’te zitten ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Multiron
Berichten: 30
Lid geworden op: 13 jan 2023, 09:20

Re: Heftig schudden 60-80KM

Bericht door Multiron »

Eindelijk gevonden, gelukkig maar.

Mijn tandempomp lekte ook behoorlijk maar ik had dit probleem niet. Zou dit alleen bij de automaat met koppelomvormer problemen geven?
Plaats reactie