Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welk type 2e accu af-fabriek?

vragen over de T5
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

In mijn T5 zit af-fabriek een 2e accu onder de bestuurdersstoel. Op dit moment staat daar een AGM accu.

Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door eurocook »

AGM Varta 7P0 915 105A
12V 75Ah 420A

Groet Eurocook
:T54LIFE
Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door SyncRoon »

destrijdbijl schreef: 17 mar 2023, 17:07 Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
waar zie jij de relevantie tussen het laden en 'af fabriek accu' ? Ik heb 2st. 95ah varta accu's erin onder bestuurder en bijrijder. Dat werkt ook al 15 jaar zo icm de 180A dynamo
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

Een laadapparaat heeft bijvoorbeeld verschillende "programma's" voor beide accu-typen. Hoe de (180A) dynamo + elektronica ermee omgaat weet ik niet precies maar ik kan me voorstellen dat het verstandig is om er een origineel type in te hebben.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4695
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door Hanz »

destrijdbijl schreef: 17 mar 2023, 17:07 Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Bij een normale loodaccu (dus geen AGM of gel) wordt tijdens het laden knalgas gevormd dat explosief is. Dit soort accu's moet daarom altijd in een geventileerde ruimte staan. Dus niet geschikt onder een stoel in de auto.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

Klopt, er zijn tegenwoordig gelukkig veel "gesealde/onderhoudsvrije" accu's te koop welke geschikt zijn voor inbouw.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door SyncRoon »

Hanz schreef: 17 mar 2023, 21:12

Bij een normale loodaccu (dus geen AGM of gel) wordt tijdens het laden knalgas gevormd dat explosief is. Dit soort accu's moet daarom altijd in een geventileerde ruimte staan. Dus niet geschikt onder een stoel in de auto.
Of je sluit je slangetje naar buiten toe aan dat je gas netjes afvoert. origineel VW bij mijn T5.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door SyncRoon »

destrijdbijl schreef: 17 mar 2023, 21:17 Klopt, er zijn tegenwoordig gelukkig veel "gesealde/onderhoudsvrije" accu's te koop welke geschikt zijn voor inbouw.
en dat is de varta dus niet en daarom heeft VW dat gas-afvoerslangetje onder de stoel door de vloer heen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door Mickel Moen »

destrijdbijl schreef: 17 mar 2023, 17:07 In mijn T5 zit af-fabriek een 2e accu onder de bestuurdersstoel. Op dit moment staat daar een AGM accu.

Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Buiten slangetjes e.d. door de vloer. :ie

Wat de relevantie betreft. Ik sorteer al vast maar wat voor, want de eigenlijke vraag is mij niet duidelijk.

Het is zeker goed om te weten, wat voor type accu er in de bus ligt.

Maar………

Het verhaal, dat AGM altijd op een hogere spanning dan andere loodzuuraccu’s geladen moet worden, zit voor mij in de categorie “broodje aap”.

Een AGM MOET niet, maar KAN op een hogere spanning geladen worden. Het voordeel daarvan is dat deze eerder vol is. Maar gewoon laden met de spanning van de dynamo 14,4V is uitstekend.

Daarentegen KAN een AGM flink ontladen worden, tot wel 40%, maar heeft als voorwaarde, dat deze weer zo snel mogelijk vol geladen MOET worden.

Dat KAN, geeft dus aan, dat een AGM diep ontladen KAN worden, zonder meteen kapot te gaan.

Bevorderlijk voor de levensduur is het niet.

Ik houd zelf aan, Max tot 75% SOC ontladen en zo snel mogelijk weer naar 100%.

Dus als er nu een AGM in staat. Mooi laten zitten, met inachtneming van bovenstaande.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

Dank voor je heldere reactie. Ik had verwacht dat de laadkarakteristieken voor de 2e accu allicht specifiek voor een originele (AGM begrijp ik) accu zou zijn. Dit blijkt dus niet zo te zijn.

Weer wat wijzer :-) en ga een verse AGM bestellen.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

Het verhaal, dat AGM altijd op een hogere spanning dan andere loodzuuraccu’s geladen moet worden, zit voor mij in de categorie “broodje aap”.
Dit zal voornamelijk van toepassing zijn bij het laden met een lader. Het zal toch niet voor niets zijn dat veel fabrikanten specifieke laadprogramma's bedenken. Het gaat dan met name om het volledig "vol" krijgen van de accu, en niet zo zeer de tijd dat het in beslag neemt lijkt mij.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3585
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door krekwakwol »

Mickel Moen schreef: 17 mar 2023, 23:45
destrijdbijl schreef: 17 mar 2023, 17:07 In mijn T5 zit af-fabriek een 2e accu onder de bestuurdersstoel. Op dit moment staat daar een AGM accu.

Weet iemand welk type (agm of lood) er af-fabriek geleverd werd? Dit lijkt mij relevant ivm het laden van deze 2e accu.
Buiten slangetjes e.d. door de vloer. :ie

Wat de relevantie betreft. Ik sorteer al vast maar wat voor, want de eigenlijke vraag is mij niet duidelijk.

Het is zeker goed om te weten, wat voor type accu er in de bus ligt.

Maar………

Het verhaal, dat AGM altijd op een hogere spanning dan andere loodzuuraccu’s geladen moet worden, zit voor mij in de categorie “broodje aap”.

Een AGM MOET niet, maar KAN op een hogere spanning geladen worden. Het voordeel daarvan is dat deze eerder vol is. Maar gewoon laden met de spanning van de dynamo 14,4V is uitstekend.

Daarentegen KAN een AGM flink ontladen worden, tot wel 40%, maar heeft als voorwaarde, dat deze weer zo snel mogelijk vol geladen MOET worden.

Dat KAN, geeft dus aan, dat een AGM diep ontladen KAN worden, zonder meteen kapot te gaan.

Bevorderlijk voor de levensduur is het niet.

Ik houd zelf aan, Max tot 75% SOC ontladen en zo snel mogelijk weer naar 100%.

Dus als er nu een AGM in staat. Mooi laten zitten, met inachtneming van bovenstaande.
Om Geert zijn advies nog even te bevestigen, plaats ik nog even een reactie van de Victron dealer Blue Power, die ze mij gestuurd hebben naar aanleiding van een vraag die ik gesteld heb over het laden van AGM accu's via de zonnepanelen.
Screenshot_20230318-095302_WhatsApp.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

Mmmm, interessant.
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2020
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door Mickel Moen »

We hebben het hier over consumenten loodzuuraccu’s.

Zeker er zijn zeer speciale accu’s en ook zeer specifieke toepassingen, die voor een optimaal gebruik specifieke eisen stellen aan het laden. Daar heb je dan ook speciale laders voor. Daar hebben we het niet over.

Een doorsnee AGM kan gewoon op de reguliere spanning van een dynamo van 14,4V geladen worden.

Moderne acculaders hebben naast deze laadspanning van 14,4V die je voor iedere loodzuuraccu gebruiken kunt ook een stand van 14,7V die specifiek voor AGM gebruik bedoeld is. Met name als de accu diep ontladen is, heeft dit de voorkeur, omdat de accu dan eerder vol is. Hetzelfde geldt voor solarladers.

Waar je echter wel op moet letten bij AGM, is dat na ontladen de accu weer spoedig geladen wordt. Te lang gedeeltelijk ontladen laten staan, zal de levensduur aanzienlijk bekorten.

Dit gevaar doet zich bijvoorbeeld voor als je een campertje hebt, een flink beroep doet op de accu, vervolgens een rit doet waarbij geladen wordt op de dynamo. Is deze rit te kort, wordt de accu niet volledig geladen. Gebeurt dit regelmatig omdat je wel iedere dag rijdt, maar niet lang genoeg, dan loop je de kans dat de accu geen lang leven beschoren is.

Dan is het aan te raden, regelmatig aan de paal te gaan en de accu een nacht met een acculader weer even helemaal vol te laden. Dat kan dan eventueel met 14,7V. Hetzelfde geldt voor solarladers, maar dan overdag natuurlijk.

Is de koppeling tussen startaccu (dynamo) en hh- accu bidirectioneel moet dit juist weer niet, omdat dan de startaccu ook die spanning van 14,7V voor zijn kiezen krijgt. Tenzij de startaccu ook een AGM is.
Heb je een bidirectioneel relais zoals een Cyrix, dan is het aan te bevelen, om een schakelaar in de massa aan te brengen, zodat je het relais manueel kunt ontkoppelen, indien je met 14,7V wilt laden.

Het is verder altijd aan te bevelen, dat je de hh-accu op een of andere manier kunt monitoren. Het mooiste en makkelijkst is dit met een goede accumonitor als de BMV van Victron.

Voor meer zie mijn blog, link hieronder.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Welk type 2e accu af-fabriek?

Bericht door destrijdbijl »

Helder verhaal. Victron BMV ligt al klaar :-)
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Plaats reactie