Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

achterbanken t4

vragen over de T4
Plaats reactie
tuncay
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

achterbanken t4

Bericht door tuncay »

hallo,de achterbanken van mijn t4 willen niet klappen terwijl er wel een hendeltje op zit.
zijn die dingen wel te klappen zoja naar welke kant klappen ze?
ik heb het hendeltje ,veer en scharnier ingespoten met wd40 maar zit geen beweging in te krijgen.
is er misschien een filmpje hoe zo'n mechanisme werkt ?

alvast bedankt groetjes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: achterbanken t4

Bericht door Hanz »

Er bestaan nogal wat soorten banken en opstellingen, dus bij dit soort vragen is het handig om even te vermelden wat voor soort interieur het betreft en liefst ook met een paar foto's erbij van het interieur en het hendeltje.
Heb je er geen instructieboekje bij waar dit in staat?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
tuncay
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: achterbanken t4

Bericht door tuncay »

İk heb geen boekje en heb ook geen idee hoe het interieur heet.ik maak vandaag wel even een foto .
tuncay
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: achterbanken t4

Bericht door tuncay »

Afbeelding[/img]
Hanz schreef: 22 mar 2023, 10:52 Er bestaan nogal wat soorten banken en opstellingen, dus bij dit soort vragen is het handig om even te vermelden wat voor soort interieur het betreft en liefst ook met een paar foto's erbij van het interieur en het hendeltje.
Heb je er geen instructieboekje bij waar dit in staat?
Bijlagen
IMG_20230322_153729.jpg
IMG_20230322_153744.jpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: achterbanken t4

Bericht door SyncRoon »

Dat lijkt mij niet origineel maar een erin geknutseld bankje? Hoe zit het bankje op het frame en het frame aan de bodem?

Werking lijkt mij dat de hendel omhoog moet (kleine veertje trekt hem terug omlaag) en dat de leuning naar voren klapt (spiraal veer geeft spanning met de klok mee naar voren)

Als dat niet lukt is het goed uitdokteren wat er mis kan zijn. Zit er aan de andere kant ook een vergrendeling (vast)? Is er wat krom of vast gezet om te voorkomen dat de leuning versteld kan worden?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: achterbanken t4

Bericht door Hanz »

SyncRoon schreef: 22 mar 2023, 15:21 Werking lijkt mij dat de hendel omhoog moet (kleine veertje trekt hem terug omlaag) en dat de leuning naar voren klapt (spiraal veer geeft spanning met de klok mee naar voren)
+1 Hendel laat rugleuning naar voren klappen. Is het scharnier aan de andere kant wel gangbaar? Of zit daar ook roest tussen?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: achterbanken t4

Bericht door SyncRoon »

Je moet misschien even jutteren met de leuning om de spanning van de vergrendeling af te halen. (leuning naar achteren drukken zodat de spanning op de vergrendeling los komt en dan de hendel proberen te bedienen of los kloppen.....)
Groet, Ronald
tuncay
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: achterbanken t4

Bericht door tuncay »

volgens mij gaat het niet lukken.het zit muurvast en aan de andere kant zit geen scharnier.ik laat het even zo ,kijk wel even wanneer ik meer tijd heb.misschien de bekleding even loshalen en kijken wat er allemaal achter zit.laat het nog wel weten.
groetjes
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: achterbanken t4

Bericht door Hanz »

Alleen aan één kant een scharnier is wel erg onwaarschijnlijk. Of is de rugleuning in twee delen en zit het tweede scharnier in het midden? Op de foto lijkt het één rugleuning over de hele breedte van de bank.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
tuncay
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 jan 2023, 19:05

Re: achterbanken t4

Bericht door tuncay »

Hanz schreef: 29 mar 2023, 12:28 Alleen aan één kant een scharnier is wel erg onwaarschijnlijk. Of is de rugleuning in twee delen en zit het tweede scharnier in het midden? Op de foto lijkt het één rugleuning over de hele breedte van de bank.
de leuning is 1 deel en heeft maar 1 scharnier.ik heb ook bij andere transporters gekeken en die van mij lijkt er niet eens op.volgens mij is het een bank van een totaal ander merk busje.misschien zijn ze wel van een ford transit , heb geen idee. maar het is niet een heel groot probleem je kunt er tenminste op zitten.ik had graag gewild dat het werkte.
bedankt voor uw reactie ,groetjes
Plaats reactie