Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

EURO norm AXG

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

EURO norm AXG

Bericht door brugseb »

Hallo,
we hebben weer een discussie met onze vrienden van DIV (B), ditmaal over de EURO norm of milieucode op het kentekenbewijs.
Daar staat nu EURO 1 op; het gaat om een T4 uit 2001 met AXG motor. Op de COC, waarvan ik kopie kreeg via VW Duitsland, staat geen milieunorm ingevuld. Evenmin op de NL papieren, het betreft hier namelijk een import vanuit NL naar B.

Als men niks vindt op de documenten, lijkt het logisch dat er N/A zou staan (net als bij mijn 2,4D uit '92). Als men de logica van de datum eerste inschrijving zou volgen, wordt dat EURO 3.

Ik wil dit graag laten aanpassen... Heeft iemand een T4 met AGX van na 01/01/2001? Met vermelding van EURO norm? Dan zou ik dat graag weten (en evt. kopie van het document).

Alvast dank om even mee te denken!
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 535
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: EURO norm AXG

Bericht door Muug »

Ik geef je weinig hoop....
Zelf hebben we eens een BMW 525 benzine gehad van 1999. Volgens het kentekenbewijs was het euro1, maar het motorblok was écht wel een euro2. Want vanaf 2000 was dezelfde wagen met dezelfde motor euro2! Wat bleek, BMW had medio jaren 90 die euro2-waardige motor wel de tests voor euro1 laten doorlopen maar niet de euro2-tests. Pas later dus werd dat recht gezet.
Lang verhaal kort: bij de keuring volgde men het kentekenbewijs. Extra info van BMW werd genegeerd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: EURO norm AXG

Bericht door raf_construct »

Bart,

Hoe denk je dit te laten rechtzetten ? Het inschrijvingsbewijs waar die euronorm op wordt vermeld, daar staat nergens je motorcode op vermeld, enkel je vermogen (soms zelfs dat niet). Dus ook al kom je met een kopie van iemand met een AXG die wél euro 3 heeft, ik zie niet in hoe je die brave jongens op andere gedachten gaat brengen.
Mijn AXL had overigens euro 3, vermeld op het inschrijvingsbewijs.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3681
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: EURO norm AXG

Bericht door krekwakwol »

Heb je ook al bij Pon geinformeerd, omdat het een nederlandse export betreft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: EURO norm AXG

Bericht door brugseb »

Heb je ook al bij Pon geinformeerd, omdat het een nederlandse export betreft.
Helaas is het nog wat ingewikkelder, want origineel NL import vanuit Duitsland.Wellicht daarom geen milieunorm op de NL documenten...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1159
Lid geworden op: 20 nov 2014, 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: EURO norm AXG

Bericht door brugseb »

raf_construct schreef: 08 apr 2023, 14:56 Bart,

Hoe denk je dit te laten rechtzetten ? Het inschrijvingsbewijs waar die euronorm op wordt vermeld, daar staat nergens je motorcode op vermeld, enkel je vermogen (soms zelfs dat niet). Dus ook al kom je met een kopie van iemand met een AXG die wél euro 3 heeft, ik zie niet in hoe je die brave jongens op andere gedachten gaat brengen.
Mijn AXL had overigens euro 3, vermeld op het inschrijvingsbewijs.
Raf, staat inderdaad enkel motorinhoud en vermogen vermeld; waar het mij om gaat is dat ze zomaar een EURO1 toekennen zonder dat er iets op enig document staat. En dat de eerste inschrijving (en ook datum COC) van nà 01/01/2001 is, en het volgens de Europese wetgeving een EURO3 zou moeten zijn. Maar ja, in België moeten ze altijd iets anders doen natuurlijk...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie