Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Trekracht weg

vragen over de T4
Plaats reactie
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Trekracht weg

Bericht door Vreeks »

Vandaag kwamen we met onze T4 2.4D Westfalia vanuit Friesland naar huis ( Zeeland ) de reis verliep perfect, mooi weer weinig verkeer.
Na zo een 250 km moesten we de snelweg af en moesten we stoppen voor een stoplicht, maar bij groen kwam ik bijna niet meer van mijn plaats en leverde de motor totaal geen trekkracht meer. Er was geen vluchtstrook en ben rustig aan weggekomen met de gevarenlichten aan.
Eenmaal op gang ging het prima en ik hoorde ook geen rare geluiden.
Ben dan ook goed thuis gekomen maar merkte onderweg wel dat de trekkracht weg was, ook was de motor temperatuur gedaald en leek het brandstof verbruik gestegen te zijn.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen te zoeken om dit probleem op te lossen.
Lucht en brandstof filter zijn vorig jaar 5000 KM geleden vervangen.
Alvast bedankt.
Gerard
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trekracht weg

Bericht door Multivan Generation »

Vreeks schreef: 09 apr 2023, 21:58 Ben dan ook goed thuis gekomen maar merkte onderweg wel dat de trekkracht weg was, ook was de motor temperatuur gedaald en leek het brandstof verbruik gestegen te zijn.
Heeft iemand een idee waar ik kan beginnen te zoeken om dit probleem op te lossen.
Brandstofpomp timing verlopen.
Dus daar zou ik het eerste naar kijken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Trekracht weg

Bericht door Vreeks »

Ga ik daar beginnen, bedankt.
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Trekracht weg

Bericht door Vreeks »

Gisteren pomp gecontroleerd, stond inderdaad iets van tijd. Pomp op tijd gezet en vandaag rondje mee gereden.
Hij rijd weer zoals het hoort volgens mij.
Vindt het wel vreemd dat de pomp zomaar verloopt, hoe zou dat kunnen, alles stond gewoon vast.
Iemand daar een idee over?
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Trekracht weg

Bericht door Timy »

Inhoudelijk geen idee. Maar even nieuwsgierig... het klinkt als een eenvoudig klusje zo. Is die check zelf goed te doen? Hoe heb je dat gedaan? Zou die van ons ook eens willen checken want hij lijkt wat trager te zijn ..
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Trekracht weg

Bericht door Multivan Generation »

Graag gedaan hoor.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Trekracht weg

Bericht door Pascal-141 »

Timy schreef: 11 apr 2023, 22:20 Inhoudelijk geen idee. Maar even nieuwsgierig... het klinkt als een eenvoudig klusje zo. Is die check zelf goed te doen? Hoe heb je dat gedaan? Zou die van ons ook eens willen checken want hij lijkt wat trager te zijn ..
Een 2.4d heeft een mechanische pomp , dus pomptiming controleer je door een meetklok achter in de pomp te monteren en zo te controleren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Trekracht weg

Bericht door Vreeks »

Je hebt er inderdaad wel een meetklokje en pomp adapter voor nodig.
Ik heb die eens aangeschaft bij HBM tools.
hbm-dieselpomp-timing-afstel-gereedschap-set
En natuurlijk een duidelijk werkplaats handboek waar de juiste procedure in staat.
Als je dat hebt is het goed te doen.
Vreeks
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 aug 2021, 20:41

Re: Trekracht weg

Bericht door Vreeks »

Toch nog niet geheel overtuigd dat de pomp timing het probleem was zomaar onderweg, nog wat verder gaan denken en zoeken.
Blijkt de brandstof tank beluchting bijna geheel dicht te zitten aan de uitgang.
Beluchtingsslang van bovenuit doorgeblazen en er kwam best wat troep uit.
Dit zou natuurlijk ook best het probleem geweest kunnen zijn.
Hopelijk kan ik nu weer met vertrouwen op pad.
Bedankt allemaal weer :T44EVER
Gebruikersavatar
Timy
Berichten: 443
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:09

Re: Trekracht weg

Bericht door Timy »

Vreeks schreef: 12 apr 2023, 12:35 Je hebt er inderdaad wel een meetklokje en pomp adapter voor nodig.
Ik heb die eens aangeschaft bij HBM tools.
hbm-dieselpomp-timing-afstel-gereedschap-set
En natuurlijk een duidelijk werkplaats handboek waar de juiste procedure in staat.
Als je dat hebt is het goed te doen.
Thanks voor de tip. Ik ga ns het boekje erop naslaan en beoordelen of ik dat zie zitten!
Plaats reactie