Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu afsluiten

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Huishoudaccu afsluiten

Bericht door ruudbrouw »

Beste mensen,

Ik heb niet veel ervaring met elektriciteit . In onze bus zit een huishoudaccu ( 100 amp) op deze accu zit verlichting usb stopcontacten enz aangesloten, nu wil ik als wij de bus niet gebruiken de accu afsluiten van de gebruikers. Ik heb al e.e.a opgezocht maar kom er niet echt uit. Op de ene site staat dat ik een hoofdstroomschakelaar op de pluskabel van de accu moet zetten op een andere staat dan weer een accumassaschakelaar op de min van de accu. Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door SyncRoon »

Ik heb liefst zelf de + afgesloten omdat bij een 'lekkende massa' er alsnog stroom getrokken wordt via een route die je wellicht niet wenst.
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door Beckontheroad »

--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door SyncRoon »

Zo'n massaschakelaar zet je best tussen de massa. Om een accu op de + te ontkoppelen gebruik je liever een volledig geïsoleerde schakelaar als deze; https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanbied ... 75a-detail (tenzij je vind dat de polen volledig veilig weggewerkt zitten zonder risico op kortsluiting)

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-ac ... schakelaar