Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu afsluiten

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudbrouw
Berichten: 309
Lid geworden op: 30 dec 2008, 18:30

Huishoudaccu afsluiten

Bericht door ruudbrouw »

Beste mensen,

Ik heb niet veel ervaring met elektriciteit . In onze bus zit een huishoudaccu ( 100 amp) op deze accu zit verlichting usb stopcontacten enz aangesloten, nu wil ik als wij de bus niet gebruiken de accu afsluiten van de gebruikers. Ik heb al e.e.a opgezocht maar kom er niet echt uit. Op de ene site staat dat ik een hoofdstroomschakelaar op de pluskabel van de accu moet zetten op een andere staat dan weer een accumassaschakelaar op de min van de accu. Wat is wijsheid?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door SyncRoon »

Ik heb liefst zelf de + afgesloten omdat bij een 'lekkende massa' er alsnog stroom getrokken wordt via een route die je wellicht niet wenst.
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door Beckontheroad »

--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door SyncRoon »

Zo'n massaschakelaar zet je best tussen de massa. Om een accu op de + te ontkoppelen gebruik je liever een volledig geïsoleerde schakelaar als deze; https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanbied ... 75a-detail (tenzij je vind dat de polen volledig veilig weggewerkt zitten zonder risico op kortsluiting)

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/accu-ac ... schakelaar

Kies een goede schakelaar, ik heb meerdere (goedkope) eenvoudige massaschakelaars versleten die niet de vermelde hoge stromen aan konden. Dat lag aan de kwaliteit van de gebruikte materialen voor de schakeling.
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door Beckontheroad »

Wat is t verschil tussen onderbreken van de + of -?
Zodra er geen gesloten circuit meer is, kan er geen stroom meer lopen, dus ook geen lekstroom.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door SyncRoon »

Meestal zit bij motorwerktuigen de schakelaar op de massa. Dan is alles eraf.

Voor je 2e accu zal het wellicht niet zo veel verschil maken of je de + of - schakelt maar voor mijn gemoedsrust is het de plus en na de schakelaar je zekeringen/aansluitblok voor de accessoires. Zolang je maar geen extra kabels aansluit tussen accu en de schakelaar zodat er lekstroom kan optreden via een onbekend circuit.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Huishoudaccu afsluiten

Bericht door Remco_T5 »

Het maakt absoluut geen verschil alleen is het zaak de aders goed af te werken als je de plus ondebreekt zoals eerder opgmerkt. Met de min is dat risico kleiner,
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Plaats reactie