Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste met een hefdak?

Vragen over de I.D. Buzz
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjanzevenaar
Berichten: 496
Lid geworden op: 03 mar 2012, 19:43

Eerste met een hefdak?

Bericht door arjanzevenaar »

De eerste die ik zie met een hefdak.

Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Eerste met een hefdak?

Bericht door krekwakwol »

Zelfs met het dak omhoog is hij gestroomlijnd.
Ziet er goed uit en makkelijk om te bouwen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Eerste met een hefdak?

Bericht door eindgebruiker »

Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eerste met een hefdak?

Bericht door Hanz »

Wat ik nog steeds niet begrijp, dan heb je een moderne elektrische camper, helemaal 'state of the art' en dan maak je daar een interieur in met van die onhandige klapdeurtjes. Bed plat en er kan geen deur meer open. Waarom geen schuifdeuren, rolluikjes en lades. Sinds de eerste California's van Westfalia lijken de camperbouwers weinig geleerd te hebben wat handig en onhandig is in zo'n beperkt interieur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Eerste met een hefdak?

Bericht door Mickel Moen »

Helemaal met je eens.

Ook bij de zelfbouwers zie ik dat toch nog veel. Blijkbaar geeft dat inmiddels meer dan een halve eeuw oude Westfalia concept vertrouwen.

Een conservatieve benadering onder het mom van, als het er al zo lang is, zal het wel goed zijn.

Niet mijn idee en keus.

Maar een elektrisch busje met hefdak is natuurlijk wel leuk.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eerste met een hefdak?

Bericht door Multivan Generation »

Ik heb het filmpje gezien en op mezelf in laten werken en heb er zo mijn ideeën over. Die heb ik hieronder tussen jullie berichtjes in getikt om het leesbaar te houden.
Hanz schreef: 30 apr 2023, 12:57 Wat ik nog steeds niet begrijp, dan heb je een moderne elektrische camper, helemaal 'state of the art' en dan maak je daar een interieur in met van die onhandige klapdeurtjes.

Even pas op de plaats, het is geen state of the art camper, het is een hele leuke basisauto waarbij een eerste serieuzere poging is gedaan om er wat meer camper functionaliteit aan toe te voegen als een achterkeuken. Hier zit ook nog een hefdak in, maar hier kun je ook niet in slapen. De uitbouw concepten voor deze basisauto staan nog in de kinderschoenen.
Dat jij klapdeurtjes onhandig vindt is een opvatting. Jij bent daar door een jaren 80 ontwerp in jouw T4 tegenaan gelopen en dan is dat zo? Er zijn ook andere afwegingen om toch voor deurtjes te kiezen. Optisch ziet het er fraaier uit, strakker. De deurtjes kun je eventueel ook uitklikken en als tafelpaneel gebruiken. Dat deden wij in onze weekendbox toen in de T4 ook.




Bed plat en er kan geen deur meer open.
Dat is bij een korte wielbasis zeker zo, maar voor een lange wielbasis hoeft dat niet zo te zijn.

Waarom geen schuifdeuren, rolluikjes en lades.
Schuifdeuren kunnen klapperen (T5 California), rolluikjes idem dito, plus kunnen scheuren en verkleuren en op den duur zwaar gaan. Lades zou kunnen voor het praktische, maar die kunnen dan toch ook niet open als er een bed voor staat?

Sinds de eerste California's van Westfalia lijken de camperbouwers weinig geleerd te hebben wat handig en onhandig is in zo'n beperkt interieur.
Er zijn genoeg andere oplossingen mogelijk maar wellicht is dat niet waar het merendeel van de klanten naar op zoek is.
Mickel Moen schreef: 30 apr 2023, 14:30 Helemaal met je eens.

Ook bij de zelfbouwers zie ik dat toch nog veel. Blijkbaar geeft dat inmiddels meer dan een halve eeuw oude Westfalia concept vertrouwen.

Dat denk ik ook. Plus een keuken aan die lange zijde, zonder schuifdeur onderbreking biedt meer mogelijkheden qua strak design.

Een conservatieve benadering onder het mom van, als het er al zo lang is, zal het wel goed zijn.

Dat kun je vinden, maar in een beperkte ruimte is het schuiven op de millimeter soms. Dat weet je als zelfbouwer ook.

Niet mijn idee en keus.

Jij hebt iets gebouwd naar jouw eigen wensen en inzichten. Iemand anders koopt een kant en klaar product met garantie en tweakt dat product iets om aan de eigen behoeftes tegemoet te komen.

Maar een elektrisch busje met hefdak is natuurlijk wel leuk.

Zeker mee eens, de komende langere wielbasis zal ook meer mogelijkheden bieden om wat meer creativiteit te kunnen tonen. Want er komt dan ook gewoon meer ruimte ter beschikking.
Waar ik zelf denk dat er nog meer inovatie zou kunnen plaatsvinden, is in het basismateriaal voor het interieur, de kook concepten, flexibelere koel oplossingen en de zelfvoorzienendheid zonder dat men per se aan de paal moet bij een camping of andere service verlener. Maar soms is dat een paradoxaal verband met de hang naar meer luxe en comfort en het extra gewicht wat deze wensen op de weegschaal brengen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Eerste met een hefdak?

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 01 mei 2023, 12:00 Ik heb het filmpje gezien en op mezelf in laten werken en heb er zo mijn ideeën over. Die heb ik hieronder tussen jullie berichtjes in getikt om het leesbaar te houden.
Hanz schreef: 30 apr 2023, 12:57 Wat ik nog steeds niet begrijp, dan heb je een moderne elektrische camper, helemaal 'state of the art' en dan maak je daar een interieur in met van die onhandige klapdeurtjes.

Even pas op de plaats, het is geen state of the art camper, het is een hele leuke basisauto waarbij een eerste serieuzere poging is gedaan om er wat meer camper functionaliteit aan toe te voegen als een achterkeuken. Hier zit ook nog een hefdak in, maar hier kun je ook niet in slapen. De uitbouw concepten voor deze basisauto staan nog in de kinderschoenen.
Dat jij klapdeurtjes onhandig vindt is een opvatting. Jij bent daar door een jaren 80 ontwerp in jouw T4 tegenaan gelopen en dan is dat zo? Er zijn ook andere afwegingen om toch voor deurtjes te kiezen. Optisch ziet het er fraaier uit, strakker. De deurtjes kun je eventueel ook uitklikken en als tafelpaneel gebruiken. Dat deden wij in onze weekendbox toen in de T4 ook.

Met 'state of the art' bedoelde ik de auto en niet het campergedeelte. Was misschien niet duidelijk geformuleerd maar blijkt wel uit de rest van mijn verhaal. Het camperdeel is inderdaad nogal basic.
Misschien dat er mensen zijn die klapdeurtjes wel handig vinden maar als je zo'n beperkte ruimte hebt (je hebt het zelf ook over schuiven op de millimeter) dan vind ik het niet handig om deuren die ruimte in te laten komen, waar iemand zit, of waar een tafel staat. Vandaar mijn voorkeur voor schuifdeuren of rolluiken. En ook klapdeurtjes kunnen klapperen en schuifdeurtjes kunnen stil zijn, dat is een kwestie van de juiste materialen en constructie.



Bed plat en er kan geen deur meer open.
Dat is bij een korte wielbasis zeker zo, maar voor een lange wielbasis hoeft dat niet zo te zijn.

Waarom geen schuifdeuren, rolluikjes en lades.
Schuifdeuren kunnen klapperen (T5 California), rolluikjes idem dito, plus kunnen scheuren en verkleuren en op den duur zwaar gaan. Lades zou kunnen voor het praktische, maar die kunnen dan toch ook niet open als er een bed voor staat?

Dat lades ook niet open kunnen met een bed ervoor is helemaal waar. Het voordeel van lades is dat je niet met je hoofd in een kastje hoeft te duiken om iets te pakken omdat je de inhoud naar je toe trekt en meteen een goed zicht hebt op de inhoud.

Sinds de eerste California's van Westfalia lijken de camperbouwers weinig geleerd te hebben wat handig en onhandig is in zo'n beperkt interieur.
Er zijn genoeg andere oplossingen mogelijk maar wellicht is dat niet waar het merendeel van de klanten naar op zoek is.

Waar ik zelf denk dat er nog meer inovatie zou kunnen plaatsvinden, is in het basismateriaal voor het interieur, de kook concepten, flexibelere koel oplossingen en de zelfvoorzienendheid zonder dat men per se aan de paal moet bij een camping of andere service verlener. Maar soms is dat een paradoxaal verband met de hang naar meer luxe en comfort en het extra gewicht wat deze wensen op de weegschaal brengen.

Daar kan ik het helemaal mee eens zijn maar desondanks blijf ik het jammer vinden dat er qua indeling en praktische uitwerking zo weinig echt vernieuwends is. Het zou toch mooi zijn als een camperbouwer ons verrast met een concept waarvan we zeggen: Waarom heeft niemand dat eerder bedacht?

Groeten Peter
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie