Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Van vast bed naar... anders

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Irizz
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 mar 2023, 09:46

Van vast bed naar... anders

Bericht door Irizz »

Hey allemaal,
Mijn naam is Iris. Ik heb 2 maanden geleden een t4 gekocht omdat ik nu toch eens wilde ervaren hoe het is om rond te reizen ipv op een vaste plaats te staan.

Nu heb ik net een weekje achter de rug, samen met mijn zoontje.

Helemaal geweldig, maar de indeling is niet fijn. Er zit een vast bed in. Handig, maar als je iets nodig hebt moet je de hele tijd onder het bed. Tevens staat de koelkast best in de weg. En met slecht weer is het ook niet handig. Hangen op bed is niet zo fijn.

Dus Ik wil gaan verbouwen. Alleen Ik heb nog nooit iets gebouwd hahaha

Ik wil graag een kastenwand en uitschuifbaar bed / bank zodat je ook met slechter weer binnen kan zitten en desse wil ik ook voor rdw zo maken dat ik meerdere zitplaatsen mag hebben. Zo kan Ik ook een vriendje van mijn zoontje meenemen. Ik heb nu 2 stoelen voor. Bijrijderstoel kan niet draaien. En ik wil een vaste koelkast tegen de wand.

Wat is jullie eerste advies?

Grietjes Iris
Bijlagen
IMG-20230318-WA0003.jpg
IMG-20230318-WA0006.jpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Van vast bed naar... anders

Bericht door SyncRoon »

Staat de bus als camper op kenteken? Hoeveel zitplaatsen heb je op het kenteken staan en begint je chassisnummer met WV1 of WV2. Heb je al gekeken of je originele bevestigingspunten van (verwijderde) banken hebt achterin?

Als het al camper is en je wil zitplaatsen bijkeuren dan heel simpel langsbank met hoofdsteunen. Oppassen dat je veel werk verzet en bij de RDW er achter komt dat ze het niet (volledig) kunnen beoordelen en af/herkeuring voor extra documentatie of terug naar de tekentafel/ongedaan maken.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Van vast bed naar... anders

Bericht door krekwakwol »

Hallo Iris, welkom hier.
(We hebben ook een voorstel topic)
viewforum.php?f=11

Je zou de topics T4 Camper en T4 projecten eens door kunnen zoeken, daar staan meerdere zelfbouw projecten in, ook bij de T5 topics staan interesante projecten waar je ideëen op kunt doen.
En houdt idd de RDW en Belastingdienst eisen in de gaten bij je verbouw, ook deze staan hier tussen de topics.
Heel veel succes met je project.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Van vast bed naar... anders

Bericht door Hanz »

Irizz schreef: 05 mei 2023, 09:49 Ik wil graag een kastenwand en uitschuifbaar bed / bank zodat je ook met slechter weer binnen kan zitten en desse wil ik ook voor rdw zo maken dat ik meerdere zitplaatsen mag hebben.
Zo kan Ik ook een vriendje van mijn zoontje meenemen.
Zelf iets maken kan je dan wel vergeten want dat krijg je nooit goedgekeurd bij de RDW als je deze zitplaatsen op kenteken wilt hebben. Een gecertificeerde bedbank in laten bouwen is dan een optie maar daar zijn wel kosten aan verbonden. Dit soort bedbanken met ingebouwde gordels zijn niet goedkoop.
Een andere mogelijkheid is om een langsbank te maken, dan is het wel mogelijk om de zitplaatsen op kenteken te krijgen maar of je daar dat vriendje zonder gordel op wilt laten zitten? Het is geen echt veilige oplossing.


Ik heb nu 2 stoelen voor. Bijrijderstoel kan niet draaien. En ik wil een vaste koelkast tegen de wand.
Als ik het goed begrijp voldoe je nu eigenlijk al niet aan de eisen voor kwarttarief want je hebt niet twee zitplaatsen in het camperdeel. En de voorstoelen tellen niet mee omdat de bijrijdersstoel niet kan draaien.
Wat is jullie eerste advies?
De beste optie is in mijn ogen: de hele boel eruit en een nieuw interieur in (laten) bouwen dat wel aan je wensen voldoet.
Grietjes Iris
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie