Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verlagingsveren

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

Heeft iemand ervaring met APM of Apex verlagingsveren?
Bij www.MJB-Motec.nl best aantrekkelijke prijzen.
Mijn Eibach 8539-120 is er al weer een van gebroken.
Net als eerder een van de sachs HD dempers.
Mijn California (max aslast 1490) is kennelijk te zwaar voor die dingen. Als ik iedere keer Eibachs, H&R of Bilstein moet kopen ben ik snel arm.
PS; mijn rijstijl is rustig en ik rij voor mijn werk lange afstanden. Duitsland, Denemarken,Frankrijk etc
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Verlagingsveren

Bericht door Erik450 »

Luchtvering achter een optie?

Heerlijk comfortabel, wel wat duurder denk ik, maar fijn bij grote afstanden, en altijd de zelfde rijhoogte.

Groeten Erik-Jan
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

Luchtvering, geen idee.
Wel reaktie gehad van de leverancier. Het gaat om een California en de conclusie is als volgt:

".....Dit omdat het niet geschikt is voor de california ondanks dat de toegelaten gewicht op de as gelijk is.
Dit komt door dat een california een andere gewichtsverdeling heeft op dezelfde as, daardoor heb je andere veren nodig....."
Ofwel wordt geadviseerd heavy duty veren te gebruiken. Maar deze bestaan natuurlijk weer niet in de verlaagde versie. Ik kan wel buigen voor een standje hoger, maar dan zijn mijn schokbrekers ook weer te kort.

Vraag is nu, hoe kan een Cali zo een andere gewichtsverdeling hebben. Hij is achter praktisch leeg. Er zit een watertankje en een gasfles. Een bedje en een heleboel lege ruimte. Ik snap het niet En hoe erg is het dan als je tegen beter weten toch verlagingsdempers monteert?
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2036
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Verlagingsveren

Bericht door chv »

Ik denk dat je een beetje onderschat hoeveel het gewicht van alleen al het plaatmateriaal (multiplex) is dat voor de Westfalia inrichting gebruikt is. Tel daar nog bij op de extra vloerplaat, de huishoudaccu, het dubbelglas en het bed. Dat is bijelkaar tussen 200 en 250 kilo meer lediggewicht dan een gewone bus dat bovendien vooral op de achterste helft rust.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2727
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Verlagingsveren

Bericht door Erdem50 »

Ik rijd ondertussen 8J en 120.000km met een set eibach verlagingsveren onder mijn ‘zware’ Cali zonder problemen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2028
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Verlagingsveren

Bericht door Mickel Moen »

Ik denk niet dat ik veel kan bijdragen in dit draadje, mijn kennis in deze materie is beperkt.

Bij de opsomming van Charles mis ik nog het hefdak. Naar mijn mening is de invloed van het hefdak op het zwaartepunt van de bus nogal fors. Dat merk je bij overhellen.

Ik heb mijn bus gekocht als dubbele cabine. Volgens mij is zo’n bus afgeveerd op onbeladen en beladen. Na ombouw naar camper heb je toch wel een ander type bus wat betreft gewicht en zwaartepunt. (Tip voor zelfbouwers: Houd rekening met verdeling van gewicht.)

Enige jaren geleden heb ik een complete voor- en achterveerset inclusief schokbrekers afkomstig van een California onder de bus laten zetten. Ik had deze wat jaren eerder overgenomen van een forumlid die luchtvering onder de California had laten monteren.

Ik ben zeer tevreden met die wissel.

Wat mij niet duidelijk is. Wat is het nut van verlagingsveren? Waarom niet bij de originele California-vering blijven?
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

Het nut.....vooral wegligging.
Voorheen had ik een standaardset van Monroe als ik het me goed herinner. De wagen reed toen alsof ik een boot bestuurde en bij hogere snelheden (151pk) werd het gewoon gevaarlijk.
Toen heb ik na hier en daar (en weetjewel) overleg te hebben gepleegd een verlaagde eibach pro set gemonteerd, in combinatie met sachs heavy duty dempers.
Dat was een wereld van verschil. Wat een wegligging en wat een rijplezier!
Komt bij dat ik in de lokale wasstraat pas en in meer parkeergarages dan voorheen.
Maar na enige tijd brak 1 van de schokbrekers achter in tweeën. Allebei de achterschokbrekers bij een lokale garage moeten vervangen op hun advies met Monroe heavy duties. Nu een tijdje later, is er weer een veer gebroken. En gisteren merkte ik dat mijn rechter achterwiel weer warm loopt. Beide remklauwen heb ik kortgeleden vervangen wegens warmlopen. Ik weet ook niet of daar een verband zou kunnen liggen met de vering. Ik spaar kosten nog moeite om alles in topconditie te houden, maar het is wel een worsteling.
Nogmaals, ik ben geen coureur of zo. Rij voornamelijk bijna leeg en heel rustig. Hou me in nederland gewoon aan de snelheden en rem netjes af voor drempels en rotondes. Op de autobaan in Duitsland meest 130 a 140 km/u niet meer.
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

Ik zag dat op deze website wel duidelijk wordt aangegeven dat de verlagingssets geschikt zijn voor een cali.
En wat zie ik....Eibach pro

https://www.sportfahrwerk-billiger.de/V ... =1&order=5
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Verlagingsveren

Bericht door Pascal-141 »

Ik had verlagingsveren speciaal voor de zwaardere campers , heb deze er 10 jaar onder gehad en nooit problemen mee gehad .
20180512_082514.jpg
Die veren had ik destijds gekocht bij "Transporter's R us " (UK) .
Ik heb jarenlang zo verlaagd rondgereden , zelfs met een aanhanger van +2Ton erachter .

Voor de schokdempers kan ik de Sachs HD aanraden (prijs/kwaliteit zowieso de beste keuze) . Ik heb destijds zowat alle merken getest en de Sachs HD waren toch de topper , op de 2e plaats kwam voor mij de Bilstein B6 . Monroe Van Magnum heb ik er ooit ook eens onder gehad : binnen de week er terug onderuit gegooid , wat een slappe rommel was dat ... De af fabriek Sachs schokdempers die ik nog liggen had en toen al jaren dienst gedaan hadden voelden nog betert aan dan die Monroe's .
2012-08-09 21.25.06.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 714
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Verlagingsveren

Bericht door websurfer »

Zo maar een gedachte
als je elke keer achter defecten oploopt en je verder normaal rijd is er dan mogelijk niet iets anders aan de hand
bv scheefstand van de as, velgen die een te grote of te kleine ET waarde hebben ? dat soort extra zwaar belastende items voor schokdempers/veren

Zeker gezien het feit dat andere ook met deze setup rijden en geen issues ondervinden zou ik daar aan gaan denken
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

websurfer schreef: 10 mei 2023, 11:09 Zo maar een gedachte
als je elke keer achter defecten oploopt en je verder normaal rijd is er dan mogelijk niet iets anders aan de hand
bv scheefstand van de as, velgen die een te grote of te kleine ET waarde hebben ? dat soort extra zwaar belastende items voor
Ik vind de gedachte uitstekend. Mij spelen ook vele factoren door het hoofd. De achteras scheef, geen idee. Ik heb destijds tijdens montage van de eibach pro set en Sachs HD dempers de wagen vierkant laten uitlijnen en de velgen verwisseld voor originele vw velgen met nieuwe michelin banden die technisch geschikt waren voor deze cali. Als ik op de foto de velgen zie van Pascal, dan zou hij meer problemen hebben met de ET waarde dan ik.
Ik heb de gehele historie van deze wagen in mappen en hij heeft nooit schade gehad.
Maar misschien moet ik eens ergens een analyse laten doen. Geen idee nog.
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

Pascal-141 schreef: 10 mei 2023, 11:07 Ik had verlagingsveren speciaal voor de zwaardere campers , heb deze er 10 jaar onder gehad en nooit problemen mee gehad .

20180512_082514.jpg

Die veren had ik destijds gekocht bij "Transporter's R us
Hint:
De website van Transporters R Us is overgenomen door Just Kampers , dus wanhoop niet! Kwaliteitsonderdelen en accessoires voor VW T4, T5 en T6s zijn verkrijgbaar tegen geweldige prijzen met snelle levering door JK.

Zojuist van internet geplukt
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3753
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verlagingsveren

Bericht door krekwakwol »

Je zou eens over kunnen stappen op dikkere stabilisatorstangen, om het weggedrag te verbeteren, ik heb nu stabilisatorstangen van een Multivan en wat een verschil dat al geeft, dan is mijn vering verder standaard transporter gebleven. Terwijl ik er een camperbusje van gemaakt heb.
Ik heb dan wel een T5, maar de werking van stabilisator stangen is bij een T4 het zelfde, het voorkomen van te veel overhangen in de bochten.
Denk er maar eens over na.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Zwartbusje
Berichten: 161
Lid geworden op: 15 mei 2016, 18:49
Locatie: Oudewater

Re: Verlagingsveren

Bericht door Zwartbusje »

Ja ook een tip. Ik ga er eens naar kijken
T4 klopt als een bus!
Zwarte VW California Freestyle 151pk 2003
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verlagingsveren

Bericht door Multivan Generation »

Scheve as kan niet, want onafhankelijke wielophanging met aparte draagarmen.
Ik zou eens kijken naar schijf waar de veer op rust, of die niet ingesleten is, en daar waar de veer de draagarm raakt goed invetten.

California heeft een zogenoemde 'Westy-lean' en dat komt door de kastenwand en de brandstoftank aan de bestuurderszijde.
Gewicht hefdak is links-rechts en voor-achter ongeveer 40-60 verdeeld schat ik.

Zie topic van Eric450 over stabilisatorstangen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie