Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

vragen over de T4
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Dag Bas (e.a.),

Eerst het goede nieuws.. Heb de injectoren laten reinigen en ze zijn weer goed gelukkig.
De cylinderkop (vermoedelijk een AAF) is afgeperst, goed bevonden en gereviseerd voor LPG. Gisteren is alles weer op/ingebouwd en hij draait rustig en goed.

Maar..de overbrenging dan wel spanrol van de distributieriem loopt nu aan, waarschijnlijk omdat deze meer 'naar buiten' geduwd wordt dan bij de oude kop. Ik vermoed dat dit het verschil is tussen de AAF en ACU cylinderkop, zou iemand dat weten? Ik hoop dat ik de garage goed napraat..

Is dit op te lossen? De garage heeft genoeg ervaring, maar natuurlijk niet specifiek met T4 benzine..

Bedankt! Ik hoop nog een keer weg te kunnen met t busje :(
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door krekwakwol »

Zou het op te lossen zijn met een distributie riem die iets korter, dan wel langer is, zodat de spanrol weer in de oude positie komt?
Lijkt mij de meest eenvoudige oplossing, mocht er zo'n riem zijn. Misschien van een ACU motor?

En mocht een andere riem de oplossing zijn, even het nummer op de distributie kap vermelden om volgende keer niet weer het zelfde probleem te hebben.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door Bas_Caravelle »

Er bestaat een 122 tands en 124 tands riem.

Heb je wel de juiste?

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Dank! De garage heeft iets ver/bijgebogen waardoor hij nu wel goed loopt.
Ik zal vragen hoeveel tanden de riem heeft.

Volgende uitdaging; 1 van de koelvinnen draait niet meer mee. Geen idee of dit een oorzaak kon zijn van het heet worden.

Heb op T4 wiki gekeken, ik begrijp dat er meerdere modellen koelvinnen zijn. Helaas staan er geen typenummers bij, dus ik zal ze op het zicht moeten vergelijken.
Aangezien de grill al eens is vervangen, zit er wellicht een diesel-variant in.

Tips hoe ik aan de juiste ventilator kom behalve goed kijken? We willen eigenlijk nog 2 weken Frankrijk doen, maar dan wel met 2 werkende ventilatoren..
De rekening van de garage is helaas de helft van de buswaarde :(

PS Injectoren gereinigd, benzinetank van binnen bekeken, maar loopt nog niet op benzine. Lijkt toch een drukprobleem
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door odorf »

NielsS schreef: 09 aug 2023, 18:11 Volgende uitdaging; 1 van de koelvinnen draait niet meer mee. Geen idee of dit een oorzaak kon zijn van het heet worden.
Mogelijk is een van de plaatzekeringen onder de motorkap gesneuveld.
Deze zitten in kleine zwarte plastic doosjes (grofweg 2x4cm groot) ze zitten boven de accu of aan de voorrand van de motorruimte.
Tenminste bij mijn diesel ... :nuts

Succes! :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Hierbij weer een update.

De distributieriem heeft 124 tanden en draait na wat buigwerk weer goed.

Heb een tweedehands ventilator gekocht en deze erin gezet, wel de lamellen (diesel) eruit gedrukt. De oude motor heb ik nog en probeer ik te reviseren..zit muurvast. Ik ben zover dat ik het geheel los heb tot aan de koolborstels. Ik kan echter niet bij de lagers komen omdat er nog een ring vastzit (circa 6 cm doorsnede). Weet iemand hoe je het laatste deel loskrijgt?
Er is ook een veertje weg waardoor 1 van de 4 koolborstels geen contact maakt. Dat wordt zoeken op afmetingen..

De bus loopt nog steeds niet op benzine; ik ben vrij zeker dat het de ECU is na alle genomen stappen. Kan ik dat juist hebben?
Nu is de keuze: revisie huidige ECU (aan het kijken in Duitsland), ECU klonen of tweedehands. Tweedehands vind ik zelf geen optie, want die kan er ook snel weer mee ophouden.

Het gaat om de 023906024B (uit mn hoofd) met 5WP4147.
Graag jullie ideeen weer :peace
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door Bas_Caravelle »

He Niels,

Tijdens starten op benzine.. ruik je dan brandstof?
Bougies nat? Lijkt de motor te willen aanslaan, of in het geheel niet.

Rekeneenheid is voorzien van een potentiometer die regelmatig dd geest geeft… en zelf is te vervangen…

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Hoi Bas,

De bus rijdt perfect op lpg.. Op benzine gebeurt er niks behalve dat de startmotor draait, geen gesputter of iets dergelijks.
Brandstofpomp geeft wel benzine richting de injectorrail. Bougies niet bekeken, maar deze controle leek me genoeg.

Bedankt, ik ga nog even lezen over zelf vervangen. Dus dat is niet hetzelfde als de MAP sensor? Zo leer je elke keer weer bij.

Groeten uit Frankrijk, morgen terug..op tijd lpg tanken anders staan we stil :)
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 275
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door Bas_Caravelle »

IMG_4243.jpeg
IMG_4244.jpeg
De bosch is de vervanging van de andere. Wel zelf eerst kijken in je rekeneenheid, dan vergelijken en googlen.

LPG maakt volgens mij geen gebruik van die regeling, dus je conclusie is niet geheel juist. Er wordt op lpg enkel voeding doorgegeven en signaal voor startblokering. Dat werkt allemaal correct.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Hoi,

Instructies gevolgd, Bosch-versie besteld en net ingebouwd. Ik was hoopvol, maar helaas geen enkel verschil :huilen . Slaat niet aan op benzine.
Na (nood)starten op LPG en overschakelen, valt de motor stil.

Ik plan weer een bezoekje bij Ismet om te kijken of ze daar nog ideeen hebben.
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door Hella »

Dus de benzine komt niet door vanuit de tank naar de verstuivers.
Kan het zijn dat ergens in het leidingensysteem een verstopping zit (mechanisch defect ipv een elektronisch defect)?
Dat kun je controleren door starthulpspray in het luchtfilter te spuiten. Dan moet de motor (kort) aanslaan.
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Hierbij weer een update. Er komt benzine bij de benzinerail en de ontsteking werkt ook op benzine. Het lijkt er dus op dat de injectoren geen signaal krijgen.
Volgende stap is een controle van de LPG-computer en even bij Ismet langs.. we houden hoop
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 763
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door limburger »

NielsS schreef: 07 jan 2024, 11:35 Hierbij weer een update. Er komt benzine bij de benzinerail en de ontsteking werkt ook op benzine. Het lijkt er dus op dat de injectoren geen signaal krijgen.
Volgende stap is een controle van de LPG-computer en even bij Ismet langs.. we houden hoop
dat zou dus aan de gas installatie kunnen liggen, als alles goed werkt zou die op benzine moeten starten en bij een bepaalde temperatuur overschakelen op gas. dan zorgt de gas installatie ervoor dat er geen benzine meer wordt ingespoten. en daar zou het misschien fout kunnen gaan, de gasinstallatie geeft niet vrij op benzine... bij mij gebeurt dit op de injectors (de benzine pomp blijft gewoon draaien), als mijn bus op gas rijdt krijg ik ook een foutmelding van de benzine injectoren als ik de bus uitlees.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door Multivan Generation »

Misschien de kabelboom van de injectors eens vervangen of contact met forumlid Oskar of hij er anders eentje wil maken voor je.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
NielsS
Berichten: 31
Lid geworden op: 02 apr 2011, 10:39
Locatie: Amsterdam-West

Re: Slecht aanslaan Benzine 2.5 ACU

Bericht door NielsS »

Bedankt voor de suggesties! Had ze uiteraard eerder al gelezen en nogmaals wat zaken laten uitsluiten. De verdenking zit inderdaad bij de kabelboom en/of een kabelbreuk. Is er een verschil tussen injector-kabelboom en de 'hoofd-kabelboom' of is dat hetzelfde; de kabels van de injectoren zitten in de kabelboom..?

Er is veel aangepast (geknoeid?) om LPG aan te sluiten, ik krijg ook het advies om een geheel nieuwe kabelboom te maken..daar moet ik nog induiken, nog nooit gedaan. Het is ook APK-afkeur (moet op ' hoofdbrandstof draaien') dus het begint wel tijd te worden..
Ik ga Oskar een bericht sturen!
VW T4 California Coach 1994
Benzine/LPG 2.5 ACU 81 Kw / 110 PK
Km-stand 250.000
Plaats reactie