Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

vragen over de T5
Plaats reactie
WivanKo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2013, 11:58

Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

Bericht door WivanKo »

Hallo Weejewellers, wij hebben alweer 14 jaar een T5 California 4 motion uit 2005 en volgen de bevindingen hier met veel belangstelling. De sluithulp achterklep heeft kuren, dan doet hij het wel en dan weer niet. Nieuwe geplaatst maar probleem bleef. Electrische sluithulp verwijderd en vervangen voor vast oog. Maar nu blijkt de display waar storing/alarmen doorkomen niet te werken. Ook niet fijn. Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe opgelost ???
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

Bericht door Angelo-anneveld »

WivanKo schreef: 23 mei 2023, 11:03 Hallo Weejewellers, wij hebben alweer 14 jaar een T5 California 4 motion uit 2005 en volgen de bevindingen hier met veel belangstelling. De sluithulp achterklep heeft kuren, dan doet hij het wel en dan weer niet. Nieuwe geplaatst maar probleem bleef. Electrische sluithulp verwijderd en vervangen voor vast oog. Maar nu blijkt de display waar storing/alarmen doorkomen niet te werken. Ook niet fijn. Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe opgelost ???
Het is een beetje onduidelijk.. welke display werkt niet meer? Die in je dakhemel zit ?
WivanKo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2013, 11:58

Re: Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

Bericht door WivanKo »

De display in het dashbord, tussen de snelheidsmeter en de toerelteller. Als je door het stuur kijkt.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 303
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

Bericht door Deskman »

Hoe je die melding kunt wegkrijgen weet ik niet. Volgens mij kun je bij oude bussen bar weinig voorkeuren zelf instellen.

Ik weet wel dat de sluithulp wordt getriggerd door een microswitch in het slotgedeelte van de deur. Die schakelaartjes zijn bijzonder gevoelig voor vocht. Ik heb na het vervangen van het slot geen problemen meer gehad.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33767
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

Bericht door Multivan Generation »

WivanKo schreef: 23 mei 2023, 11:03 Hallo Weejewellers, wij hebben alweer 14 jaar een T5 California 4 motion uit 2005 en volgen de bevindingen hier met veel belangstelling. De sluithulp achterklep heeft kuren, dan doet hij het wel en dan weer niet. Nieuwe geplaatst maar probleem bleef. Electrische sluithulp verwijderd en vervangen voor vast oog. Maar nu blijkt de display waar storing/alarmen doorkomen niet te werken. Ook niet fijn. Heeft iemand hier ook ervaring mee en hoe opgelost ???
Ik denk dat je die sluithulp uit moet programmeren en de stuurmodule hiervan moet verwijderen.
Ik weet zo niet, of dit door de BCM geregeld wordt, of dat het een aparte stuurmodule betreft.
Waarschijnlijk geeft je display nu aan, dat de achterklep wit is, dus geeft hem open aan.

Afstelling van de microswitch in het slot, daarvan kan ik me voorstellen dat het kritisch komt, zeker als de slotvanger net even wat dieper of minder diep zit. Ik denk dat als je wat speelt met de diepte afstelling van de slotvanger, dus iets meer naar de voorzijde van de auto, of naar de achterzijde van de auto, dat je daarmee ook al een eindje komt.

groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
WivanKo
Berichten: 6
Lid geworden op: 17 jun 2013, 11:58

Re: Sluithulp acherklep vervangen voor vast oog.

Bericht door WivanKo »

Peter, je bedoeld de sluithulp in de vloer van de bus. Ik zelf denk ook namelijk dat het probleem wel eens in achterklep module kan zitten. Hebben daar n.l. last gehad van condensvorming. Misschien microswitches geoxideerd? Om dat laatste te vervangen is nogal wat werk bij een California met stoeltjes in de achterklep.
Plaats reactie