Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Onderhoud T5

vragen over de T5
Plaats reactie
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Onderhoud T5

Bericht door Boomerxl »

Hallo allemaal,

Wij hebben sinds kort een T5 Multivan :yes met heel wat kilometers op de teller. Van de vorige eigenaar begreep ik dat haar was verteld dat de stabilsatorstangen als eerste aan de beurt zouden zijn. Weten jullie of ik dat zelf kan controleren? Ik hoorde laatst wel een iets te harde bonk bij de voorwielen toen ik en een bocht maakte en tegelijk een drempel nam...

Wat zou zo een operatie moeten kosten?
Ik ben nieuw hier dus weet niet zeker of ik dit wel kan vragen maar ik zou ook graag tips krijgen waar ik in de buurt van het Westland de bus in onderhoud zou kunnen doen (goede ervaringen welkom!)?

Alvast dank en groet!
BoomerXL
Even voorstellen!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 859
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Onderhoud T5

Bericht door SyncRoon »

Blijkbaar bij de koop niet gecontroleerd wat er aan scheelde.... Fijn dat een verkopende partij gelijk kan vertellen dat er een kleine reparatie zit aan te komen maar er zelf niks mee gedaan hebben of er aan doen.... en daar dan op blindvaren?

Stabilisatorstang voor zit met koppelstangetjes aan je veerpoot. Daar zit spanning op en zal je met wringijzer moeten controleren of deze speling hebben op de gewrichtjes. De stabilisator stang kan breken of speling hebben op de rubbers.

Prijzen kan je zo vinden bij de onderdelenleveranciers online. Aan werk kan het meezitten maar kan ook tegenvallen. Ik heb de oude koppelstangetjes vanwege volledig verroeste schroefdraad los moeten zagen/ moer splijten op de veerpoot en stabilsatorstang. Dat koste meer aan zaagbladen voor de recipro zaag dan de koppelstangetjes kosten.
Groet, Ronald
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Onderhoud T5

Bericht door arjankraaijkamp »

Je kan ze zelf controleren zo als hier al genoem
Met één wringijzer kijken over er speling op zit dat gaat het makkelijkst als je hem opkrikt aan de voorkant
Het kon best dat je tijdens rijden dan bonkend geluid hoor door de speling

Voor garage zal ik in de buurt kijken en dan even op google kijken wat mensen er op zeggen en misschien wat rond vragen in jou kennissenkring
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3632
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Onderhoud T5

Bericht door krekwakwol »

Kan ook nog een kapot toplager op de voor veerpoot zijn, die kan ook een soort bonk of knal geven in of na de bocht in combinatiecmet een drempel of gat in de weg.
Weet ik.uit ervaring.
Dus idd eerst even goed uit.laten zoeken waar het weg komt, voordat je van alles gaat vervangen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: Onderhoud T5

Bericht door Boomerxl »

Dank voor de reacties! Ik was juist wel blij dat de vorige eigenaar dit had aangegeven. Maar idd ook wat naief geweest want niet alles grondig laten inspecteren. Redelijk op vertrouwen gedaan, het voelde goed (en we wilden misschien te graag hehe); I know.

ik denk dat ik een prima garagetje om de hoek heb gevonden. Niet al te groot en hoop goede reviews. Daar ga ik deze week even langs. Hoop dat er niet al te veel lijken uit de kast komen. Heb wel rekening gehouden met ‘start’kosten gelukkig.

Groet en prettig lang weekend!
BoomerXL
arjankraaijkamp
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 apr 2023, 21:00
Locatie: Heicop

Re: Onderhoud T5

Bericht door arjankraaijkamp »

Boomerxl schreef: 28 mei 2023, 17:53 Dank voor de reacties! Ik was juist wel blij dat de vorige eigenaar dit had aangegeven. Maar idd ook wat naief geweest want niet alles grondig laten inspecteren. Redelijk op vertrouwen gedaan, het voelde goed (en we wilden misschien te graag hehe); I know.

ik denk dat ik een prima garagetje om de hoek heb gevonden. Niet al te groot en hoop goede reviews. Daar ga ik deze week even langs. Hoop dat er niet al te veel lijken uit de kast komen. Heb wel rekening gehouden met ‘start’kosten gelukkig.

Groet en prettig lang weekend!
BoomerXL
Mooi zo een garage om de hoek en als je twijfelt over hun bevindingen kun je het altijd hier op het forum delen heb ik zelf al gemerkt 😁
Als je type fouten ziet mijn excuses ik heb dyslexie dus kan er niks aan doen en doe mijn best om het goed te doen
Plaats reactie