Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zelf elektra plaatsen

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 512
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door moosev »

CamperBob schreef: 11 jun 2023, 20:23
Jan anno NU schreef: 11 jun 2023, 18:44 De aardlek beveiliging zal wel werken.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Dus het is eigenlijk beter om een andere aardlekschakelaar erin te zetten? Van 10A bijvoorbeeld?

Ik vind al dit puzzelen zo leuk hè. Heb dit nog nooit eerder gedaan en vind het gaaf dat het allemaal werkt. Maar dit soort tips op maat mis ik wel als ik alleen de stappenplannen op internet volg :)
Kijk ook eens naar het verschil tussen een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat. Je hebt er nu een aardlekschakelaar in zitten.
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door CamperBob »

moosev schreef: 12 jun 2023, 07:51
CamperBob schreef: 11 jun 2023, 20:23
Jan anno NU schreef: 11 jun 2023, 18:44 De aardlek beveiliging zal wel werken.
Maar die 25 ampere is overkill.
Vaak tref je 6 ! Of 10 ampere maximaal op je stroompaal van een camping
Wat luxere campings 16 ampere.
Dus bij overbelasting van jou ( verwarming in voor of na seizoen )gaat nog net zo goed de beveiliging op de paal er uit ,en mag je actie ondernemen richting de beheerder van de camping om weer stroom te krijgen.
Dus het is eigenlijk beter om een andere aardlekschakelaar erin te zetten? Van 10A bijvoorbeeld?

Ik vind al dit puzzelen zo leuk hè. Heb dit nog nooit eerder gedaan en vind het gaaf dat het allemaal werkt. Maar dit soort tips op maat mis ik wel als ik alleen de stappenplannen op internet volg :)
Kijk ook eens naar het verschil tussen een aardlekschakelaar en een aardlekautomaat. Je hebt er nu een aardlekschakelaar in zitten.
Was een aardlekautomaat beter geweest? Als ik toch ga vervangen…
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door CamperBob »

Mickel Moen schreef: 11 jun 2023, 22:51 Over PWM versus MPPT.

Als de accu’s vol zijn, zijn de accu’s vol. Dan doen de panelen niets meer en maakt het dus ook niet uit.

Echter…….

Het volgende heb ik van mijn blog gekopieerd:
Bedankt voor je heldere uitleg :) Na de zomervakantie zal ik hem omwisselen. Voorlopig is het toch heerlijk zomers weer en verwacht ik geen problemen.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door SyncRoon »

CamperBob schreef: 12 jun 2023, 20:52

Was een aardlekautomaat beter geweest? Als ik toch ga vervangen…
Je aardlekschakelaar beveiligd enkel op lekstroom. Ik weet niet wat je op 25A wil installeren in je bus, maar doorgaans is de bedoeling dat je achter de aardlekschakelaar meerdere zekeringen(automaten) plaatst met lagere waarden. In slechtste geval bij niet werkende campingpaal afzekering kan teveel aan verbruikers in je bus alsnog tot brandgevaar leiden. Ik heb al wel eens zo'n 6A paaltje afgebrand op Hoenderloo :ie

Een aardlekautomaat is dan 2 in 1, lekstroom en beperking stroomsterkte.

een 6A automaat = 230V x 6A = 1.380watt

een 10A automaat = 230V x 10A = 2.300watt

Meting differentiaalstroom 0.03 is veiliger.

https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... A~~~10%20A
Groet, Ronald
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door CamperBob »

SyncRoon schreef: 12 jun 2023, 21:50
CamperBob schreef: 12 jun 2023, 20:52

Was een aardlekautomaat beter geweest? Als ik toch ga vervangen…
Je aardlekschakelaar beveiligd enkel op lekstroom. Ik weet niet wat je op 25A wil installeren in je bus, maar doorgaans is de bedoeling dat je achter de aardlekschakelaar meerdere zekeringen(automaten) plaatst met lagere waarden. In slechtste geval bij niet werkende campingpaal afzekering kan teveel aan verbruikers in je bus alsnog tot brandgevaar leiden. Ik heb al wel eens zo'n 6A paaltje afgebrand op Hoenderloo :ie

Een aardlekautomaat is dan 2 in 1, lekstroom en beperking stroomsterkte.

een 6A automaat = 230V x 6A = 1.380watt

een 10A automaat = 230V x 10A = 2.300watt

Meting differentiaalstroom 0.03 is veiliger.

https://www.conrad.nl/nl/search.html?se ... A~~~10%20A
Duidelijk, dank je! Dit was zo’n onderdeel wat ik, zonder zelf te berekenen, uit het stappenplan van Vrolijk op reis heb gekopieerd. Niet erg, leer ik alleen maar van :)
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 663
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door Jan anno NU »

Als je een 6 ampere paaltje weet af te branden dan was dat paaltje niet goed afgezekerd.

En eerder in dit topic heb ik al een linkje gegeven voor een aardlek automaat , effe terug lezen.
T4 2,5 TDI 2002
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Zelf elektra plaatsen

Bericht door CamperBob »

Jan anno NU schreef: 13 jun 2023, 09:55 Als je een 6 ampere paaltje weet af te branden dan was dat paaltje niet goed afgezekerd.

En eerder in dit topic heb ik al een linkje gegeven voor een aardlek automaat , effe terug lezen.
Die zag ik ja :) Dank je wel.
Plaats reactie