Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schuifdeur slot wil niet meer.

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Hallo,

Het slot van mijn schuifdeur wil niet meer. Sleutel aan de buitenkant wil niet ver genoeg draaien, en hetzelfde met de greep aan de binnenkant.
Ik heb de bekleding verwijdert en kan zo bij het slot.
Het probleem zit volgens mij in het rood omringde hendeltje in haakvorm. Dit hendeltje blokkeert de rest van het mechaniek. Als ik dit onderdeel zelf naar beneden duw werkt in in ieder geval de greep aan de binnenkant wel.
Hoe zou dit moeten werken? Mist er misschien ergens een veertje, of kan ik iets afstellen? Of is er iets afgebroken? Iemand een idee?
(Kinderslot is het niet, die heb ik wel ontdekt nu :lach )
Bijlagen
IMG_7731.jpeg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4809
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Hanz »

vergelijk je slot eens met de foto op deze pagina van T4-wiki
https://www.t4-wiki.de/wiki/Datei:Aufba ... rsicht.jpg

Er lijkt aan de rechterkant een veer te ontbreken bij jouw slot, vanaf het stangetje recht naar boven. Maar misschien staat die net niet op jouw foto.
Het kan ook zijn dat het vet op dat zwarte schuifplaatje (boven de rode cirkel) hard geworden is. Ik heb dat zelf ook gehad. Even schoon spuiten met WD40 en dan weer lekker invetten, dan loopt alles meteen weer soepeler.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Het gehele slot ziet er bij mij zo uit als hieronder. Ik heb vast een oudere versie.
Ik zal dat zwarte schuilplaatje eens schoonmaken morgen en weer invetten. Het kan sowieso geen kwaad!
Busje is alweer 28 jaar oud…
Bijlagen
IMG_7714.jpeg
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Ik denk dat ik snap wat er stuk is.
Het oranje omcirkelde plastic element ziet er op foto’s op internet anders uit, veel groter. Het lijkt bij mij ook afgebroken te zijn. Als ik het palletje, wat in dat plastic stuk hoort te zitten denk ik, naar beneden druk gaat de voorste haak/hendel ook mee en kan ie van het slot.
Dat wordt dus zoeken naar een nieuwe.
Het onderdeelnummer is 721 843 654/A wat niet in de buurt te vinden is.
Andere optie is om een versie B/C te zoeken en daar het plastic kapje van te hergebruiken.
Ik zal ook eens een oproepje doen in het V&A onderdeel.
Bijlagen
IMG_7736.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Multivan Generation »

Kun je dat kunststof witte knietje niet via de dealer meer bestellen?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Ik moet jammergenoeg dat zwarte kunststof stuk erachter hebben. Hoe kom ik er achter of je die ook los kan vinden?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Multivan Generation »

bijvoorbeeld via een online onderdelen catalogus, maar ik vrees dat een nieuw/andere binnenslot, de kortste klap is..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Heb inderdaad ook even op een onderdelen catalogus gezocht en het slot is 1 geheel.
Ik zie daar nieuwere versies staan, die niet een /A op het eind hebben maar een /E.
Dan zou ik een nieuwe en hopelijk verbeterde versie kunnen hebben. Iemand enig idee of dat zou dat passen? (Heeft ook een kinderslot).
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4809
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Hanz »

Ik had ook al mijn twijfels bij de A aan het eind van het nummer. Met E is het volgens mij een slot met centrale vergrendeling en kinderslot voor een rechter schuifdeur.
Zie ook deze webpagina https://volkswagen.7zap.com/en/rdw/tran ... 43-843000/
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Dat is theoretisch wel wat ik zoek. Met kinderslot en met centrale vergrendeling. Jammer dat niet helemaal eenduidig is of een letter hoger ook passend is op lagere versies.
Ik zie wel via t4 wiki dat er een verbetering met een extra veer is toegepast. Ik slaap er even een nachtje op maar ik denk dat ik dan maar voor de E ga. Die is ergens nog wel nieuw te krijgen.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4809
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Hanz »

T4-wiki zegt: Abgesehen von einer kleinen Änderung am Fernbetätigungsschloss um 1993 herum dürfte es bei allen Teilen des Schiebetürschlosses keine baujahrabhängigen Unterschiede geben.
Volgens mij betekent dit dat je een nieuwere versie in een oudere deur kunt gebruiken.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Net besteld! Ik hou jullie op de hoogte.
En dank voor het meedenken!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33803
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 17 jun 2023, 00:03 T4-wiki zegt: Abgesehen von einer kleinen Änderung am Fernbetätigungsschloss um 1993 herum dürfte es bei allen Teilen des Schiebetürschlosses keine baujahrabhängigen Unterschiede geben.
Volgens mij betekent dit dat je een nieuwere versie in een oudere deur kunt gebruiken.
Dürfte betekent hier in deze context.. zou zo kunnen zijn
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Multivan Generation schreef: 17 jun 2023, 11:02 Dürfte betekent hier in deze context.. zou zo kunnen zijn
We gaan het meemaken. Als het niet past ook wel goed om daar definitief een antwoord op te hebben. :bonk
Op zich zit ie met slechts 2 bouten vast als ik de t4 wiki zo bekijk, en ziet alles er op het oog hetzelfde uit. Maar geen garantie natuurlijk dat iets niet een paar mm langer of korter is.
Gebruikersavatar
Ali_Blabla
Berichten: 211
Lid geworden op: 15 mar 2013, 14:17
Locatie: Utrecht

Re: Schuifdeur slot wil niet meer.

Bericht door Ali_Blabla »

Nieuwe slot al snel binnen en net vervangen. Schuifdeur sluit en opent weer als een zonnetje!
Hieronder nog een foto van de 2 versies naast elkaar.
Links is /A, rechts is /E.
Grote verschil is toevoeging van de veer, en het plastic kapje wat bij mij niet goed werkt heeft een iets ander design.

Ik had gehoopt dat het een ander probleem ook op zou lossen: als ik de boel van het slot haal met de sleutel, slaat de CV op hol en blijft de CV van de schuifdeur open en dicht gaan. Linksvoor blijft op slot en als ik die van binnen van het slot haal gaat alles weer goed. CV loskoppelen in de schuifdeur lost het niet op. CV loskoppelen in de linkervoordeur wel.
Ik vermoed de kabelboom van de deur. Die ziet er ook niet zo goed meer uit.
Ik zie vervangende setjes, met aan de ene kant alle stekkers, en aan de andere kant volgens mij van die knelpunten. Is dit door iemand met weinig sleutelervaring, maar wel gezond verstand en wel handig te doen?
(Kabels in kwestie, via ander topic; https://www.gewie.eu/kfz/volkswagen/volkswagen-t4/ )
Bijlagen
IMG_7779.jpeg
Plaats reactie