Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ervaringen Panorama hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Ervaringen Panorama hefdak

Bericht door Mickel Moen »

In een ander draadje heb ik bericht over het vervangen van het hefdakdoek van ons SCA hefdak.

viewtopic.php?t=69625

Ik had een normaal doek besteld, maar tot onze verassing zat er een panorama uitvoering in de doos.
Gezien de meerprijs, zou ik hier zelf nooit voor gekozen hebben. Ik had zelfs zoiets van “Wat moet je ermee”

Wel, we zitten hier nu in Zweden op een prachtig plekje met aan twee kanten uitzicht op het water. Maar, ook hier is het warm.

Als de zon de hele dag op het doek van het hefdak staat, genereert dit doek nogal wat warmte. Bij weinig wind, wordt het ondanks het geheel openen van de ventilatie nog behoorlijk warm in de bus. Daarom het panoramadoek geopend. Ik ben verrast. Ondanks dat de zon nu rechtstreeks in de bus schijnt, is de doorluchting een stuk beter. Naar mijn idee is de temperatuur in de bus nu niet hoger dan daarbuiten. Hoeft de koeler ook minder zwaar te werken. We staan nu ook niet aan de paal, dus dat scheelt ook weer in stroomverbruik.

Kortom, ik ben er blij mee.

Afbeelding


Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ervaringen Panorama hefdak

Bericht door krekwakwol »

Goed te horen dat je "open dak" zo goed bevalt.
Maar wat voor koeler gebruik je dan Geert.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Ervaringen Panorama hefdak

Bericht door Mickel Moen »

Een 50liter Waeco compressor koelbox. Hoe warmer het binnen is, hoe vaker deze aanslaat en ik heb hem lekker koud staan.
De paneeltjes staan gericht op het westen. Bovendien staat er juist in het westen een boom voor. Ik compenseer hier het dagverbruik, maar niet het nachtverbruik. Voordeel is natuurlijk wel weer, dat het hier lang licht is. Gisteren hebben de paneeltjes 14,5 uur geleverd. Na drie nachten, morgen weer verder. Dan kan de dynamo weer stroom pompen in de bulkfase. Samen met de panelen denk ik dat de accu’s morgen wel weer vol komen.

Afbeelding
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Plaats reactie