Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 deinen tijdens "proefrit"

vragen over de T6
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

Hoi hoi,

Na lang wachten heeft ventje voor ons een T6 geïmporteerd uit duitsland om om te bouwen naar Camper.
Het is een T6 L2H1 uit juni 2019 204pk 4motion (wrs ex-lease) gebruikt als personen bus zaten 9 zitplaatsen in met 56k kilometers.
Veel details heb ik niet
Bijvoorbeeld ik weet niet of het onderstel verzwaard is of niet o.i.d. zag er optisch wel supernetjes uit (geen steenslag / onder de motorkap netjes / instaplijsten / stoelen netjes. weet ook niet of het een schoolbus was of een taxi (lijkt me niet met die km-stand).

Hij is vanuit de leasemaatschappij naar een dealer in DLD gegaan, die hebben hem aan Ventje verkocht, die heeft hem geïmporteerd en daarna helemaal nagekeken door hun garagist.

Vrijdag hebben we proefrit gemaakt terwijl de 6 stoelen er al uitgehaald waren het viel ons op dat hij hoog op de veren stond maar dat is op zich logisch als de bus geen stoelen/passagiers heeft en ook geen camper inbouw lijkt me.

Tijdens het proefrit vonden we dat hij best wel aan het deinen / dansen was vooral na dorpels of op oneffen wegen, in zoverre dat we er misselijk van werden. Vervolgens meteen ook met andere bussen gereden (niet precies dezelfde natuurlijk) en daar merkten we een veel stabielere rit (geen dansen/nadeinen)

Na veel lezen hier dit weekend denk ik dat wellicht de schokdempers op zijn en ga ik dat wel overleggen met hun. Nu heb ik paar vragen:

1) Is het raar dat ik denk dat de dempers op zijn, zou het ook iets anders kunnen zijn (vering? / belasting?)
2) Is het denkbaar dat ze al na 56k op zijn? dat zegt ook iets over het gedrag? (veel stoplichten / hard remmen / veel drempels) als de dempers nu al op zijn door het gebruik, zijn er dan ook andere risico's aan de bus door datzelfde gebruikt (rubbers/veren?)
3) Als er nieuwe dempers op gaan, wat zijn dan de beste?
4) Als we voor luchtvering willen gaan (voor auto-waterpas / meer comfort) maakt het dan uit welke dempers er nu op gaan?

Op zich hoeven we deze bus niet te nemen, maar hij is wel voor ons geïmporteerd en hebben op dit moment geen alternatief dus willen er wel graag uitkomen.

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door Pascal-141 »

Bijna onmogelijk dat de schokdempers na 56.000km versleten zijn. Die gaan makkelijk 3x zo lang mee bij normaal gebruik.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door SyncRoon »

Een lege bus aan het deinen klinkt wel heel raar. Dat zou eerder stuiteren moeten zijn.

Nadenken over type vering/dempers kan je doen, ik zou wachten tot de bus volledig klaar is en dan afstemmen op rijklaar reisgewicht of dagelijks gebruik, wat je voorkeur heeft.

Uitrusting af fabriek kan de dealer zo inzien. Ze zullen waarschijnlijk geen uitdraai meegeven. Bij VW classic parts kan je de data ook opvragen in een bundel. https://www.volkswagen-classic-parts.co ... sheet.html
Groet, Ronald
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

SyncRoon schreef: 26 jun 2023, 07:30 Een lege bus aan het deinen klinkt wel heel raar. Dat zou eerder stuiteren moeten zijn.

Nadenken over type vering/dempers kan je doen, ik zou wachten tot de bus volledig klaar is en dan afstemmen op rijklaar reisgewicht of dagelijks gebruik, wat je voorkeur heeft.

Uitrusting af fabriek kan de dealer zo inzien. Ze zullen waarschijnlijk geen uitdraai meegeven. Bij VW classic parts kan je de data ook opvragen in een bundel. https://www.volkswagen-classic-parts.co ... sheet.html
Ja, het probleem is dat wij nu nog Nee kunnen zeggen tegen deze bus. We willen graag "ja" zeggen maar dan wel het vertrouwen hebben dat het goed komt.. inderdaad een lege deinende bus is best vreemd. De persoon van Ventje is ook meegereden in een proefrit... herkende wel dat hij "iets meer" deinde maar vond het zelf niet storend.. Wij merkten significant verschil tussen deze en een andere lege bus.

Deinen was vooral na een drempel (nadeinen) over oneven weg (vent-weggetje bij industrie terrein) en ook bij schakelen (DSG) dat hij door de voorkant heenzakt)

Dus enorm veel geld uitgeven aan een inbouw zonder te weten of het "goed gaat komen" zien we niet zitten.
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

Pascal-141 schreef: 26 jun 2023, 06:55 Bijna onmogelijk dat de schokdempers na 56.000km versleten zijn. Die gaan makkelijk 3x zo lang mee bij normaal gebruik.
Ja, dat dachten we ook.. dus of de KM stand klopt niet.. of er was geen "normaal" gebruik.

56k in 4 jaar is relatief weinig voor een personen bus natuurlijk.

Stel:
Bus rijdt altijd met 7-9 volwassenen.. ritjes van 30km heen en terug voornamelijk door de stad (250 ritjes van 40km per dag x 4 jaar = 60k) met heel veel stoplichten en een agressieve rijstijl (hard remmen voor stoplicht / over drempels heenrammen)... Dan wel realistisch dat ze op zijn?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door Hanz »

edvdwal schreef: 26 jun 2023, 09:56 Stel:
Bus rijdt altijd met 7-9 volwassenen.. ritjes van 30km heen en terug voornamelijk door de stad (250 ritjes van 40km per dag x 4 jaar = 60k) met heel veel stoplichten en een agressieve rijstijl (hard remmen voor stoplicht / over drempels heenrammen)... Dan wel realistisch dat ze op zijn?
Dat sommetje mag je nog eens uitleggen 250 x 40 km per dag met veel stoplichten, dat is dus 1000 km per dag door de stad. Knappe chauffeur die dat haalt en je komt dan na 4 jaar op wel wat meer dan 60.000 km. Je bedoelt vast iets anders maar dit is wat ik lees.

Edit:
Nog eens gelezen, ik denk dat je bedoelt: 30 km heen en weer is 60 km. Dat 250 dagen per jaar = 15.000 km per jaar en in vier jaar dus 60.000 km.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door Angelo-anneveld »

Hanz schreef: 26 jun 2023, 10:45
edvdwal schreef: 26 jun 2023, 09:56 Stel:
Bus rijdt altijd met 7-9 volwassenen.. ritjes van 30km heen en terug voornamelijk door de stad (250 ritjes van 40km per dag x 4 jaar = 60k) met heel veel stoplichten en een agressieve rijstijl (hard remmen voor stoplicht / over drempels heenrammen)... Dan wel realistisch dat ze op zijn?
Dat sommetje mag je nog eens uitleggen 250 x 40 km per dag met veel stoplichten, dat is dus 1000 km per dag door de stad. Knappe chauffeur die dat haalt en je komt dan na 4 jaar op wel wat meer dan 60.000 km. Je bedoelt vast iets anders maar dit is wat ik lees.

Edit:
Nog eens gelezen, ik denk dat je bedoelt: 30 km heen en weer is 60 km. Dat 250 dagen per jaar = 15.000 km per jaar en in vier jaar dus 60.000 km.
M


De kilometerstand kan je rustig opvragen bij de dealer hier in NL. Die kan je zo vertellen wat ongeveer zijn stand dient te zijn..
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 341
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door hugopoley »

Wat betreft het deinen kan ik je niet heel veel antwoord opgeven alleen dat ik persoonlijk elke bus die origineel staat vind deinen. Zodra je ze verlaagd gaan ze pas lekker rijden. Maar dat is geheel mijn mening.

Wat betreft de luchtvering, die heb ik er onder en ik heb er Bilstein poten op zitten. Dat rijdt heel goed en qua comfort kan je deels zelfs bepalen, als je hem hoger zet rijdt hij comfortabeler, lager is iets stugger.
Ik denk alleen niet dat je eerst dempers met veer kan plaatsen om vervolgens in de toekomst er balgen op te laten plaatsen, maar dat zou je ven na moeten vragen. Als ik een advies mag geven waar je luchtvering het beste kan halen is dat bij Gijs Bonhof (Bonhof Car supplies) of bij TransporterHQ Europe (zitten in Den Haag). Die kunnen je zeer goed informeren wat wel of niet kan.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door Hanz »

Ik lees wel veel aannames maar weinig feiten. Het is een lease auto geweest maar je weet niet hoe hij gebruikt is. Het kan voor personenvervoer of taxi zijn maar dat weet je niet zeker. Bij je sommetje over versleten schokdempers ga je hier weer wel van uit. Je gaat dan ook uit van voornamelijk stadsverkeer en een ruige rijstijl maar dat weet je ook niet zeker.
Je denkt aan versleten schokdempers maar dat weet je niet zeker, de garagist van Ventje heeft hem nagekeken maar heeft blijkbaar niets geconstateerd aan de schokdempers.
Het enige dat je weet is dat de bus meer deint dan andere bussen waar je ook mee gereden hebt. Ik zou zeggen, laat nog eens een technische keuring doen bij een andere onafhankelijke garage of de ANWB waarbij ze met name de schokdempers beoordelen of proberen te vinden waardoor het deinen nog meer veroorzaakt kan worden. En als blijkt dat het inderdaad de schokdempers zijn dan is de oplossing heel simpel, nieuwe schokdempers en nog even met Ventje over de prijs onderhandelen. In ieder geval hoeft dat geen reden te zijn om af te zien van deze bus als hij verder goed en netjes is.
Laatst gewijzigd door Hanz op 26 jun 2023, 12:14, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door SyncRoon »

Ik heb via dealer(s) altijd op navraag actuele (laatst) bekende km standen en datum invoer ontvangen als ik een auto wilde kopen. Dit op buitenlandse voertuigen op chassisnummer (en verwijzing naar de advertentie) of vooraf gevraagd of ik ze kon bellen om dit na te zien als ik bij de wagen stond.

Je zal heel scherp moeten zijn in het vastleggen van je verwachtingen van Ventje en zijn garage op de eisen die jij aan het voertuig stelt. En dat gaat nu al een moeilijke worden want de bus nu 'vergelijken' met een afgebouwde bus en andere ophanging is koffiedik in het kwadraat. Ik zou in het geval van keuze voor zwaardere/andere ophanging nu helemaal niet nadenken over dat deinen.....maar uitzoeken of de bus eerlijk is en of het Ventje concept wel aan je verwachtingen voldoet ook. Reken voor ophanging upgrade ook maar gauw 2500 tot +5000 euro en als je nog verdere afstemming gaat zoeken in torsiestangen en rubbers tikt het nog even door.
Groet, Ronald
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

SyncRoon schreef: 26 jun 2023, 12:14 Ik heb via dealer(s) altijd op navraag actuele (laatst) bekende km standen en datum invoer ontvangen als ik een auto wilde kopen. Dit op buitenlandse voertuigen op chassisnummer (en verwijzing naar de advertentie) of vooraf gevraagd of ik ze kon bellen om dit na te zien als ik bij de wagen stond.

Je zal heel scherp moeten zijn in het vastleggen van je verwachtingen van Ventje en zijn garage op de eisen die jij aan het voertuig stelt. En dat gaat nu al een moeilijke worden want de bus nu 'vergelijken' met een afgebouwde bus en andere ophanging is koffiedik in het kwadraat. Ik zou in het geval van keuze voor zwaardere/andere ophanging nu helemaal niet nadenken over dat deinen.....maar uitzoeken of de bus eerlijk is en of het Ventje concept wel aan je verwachtingen voldoet ook. Reken voor ophanging upgrade ook maar gauw 2500 tot +5000 euro en als je nog verdere afstemming gaat zoeken in torsiestangen en rubbers tikt het nog even door.
Dank je.. Zeker de opmerking met betrekking tot de garagist en eisen.. Eerlijke bus is belangrijkst.

Overigens heb ik de bus ook vergeleken met andere lege bus die daar stond, op zelfde dag, zelfde weg.. etc..
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

Hanz schreef: 26 jun 2023, 12:13 Ik lees wel veel aannames maar weinig feiten. Het is een lease auto geweest maar je weet niet hoe hij gebruikt is. Het kan voor personenvervoer of taxi zijn maar dat weet je niet zeker. Bij je sommetje over versleten schokdempers ga je hier weer wel van uit. Je gaat dan ook uit van voornamelijk stadsverkeer en een ruige rijstijl maar dat weet je ook niet zeker.
Je denkt aan versleten schokdempers maar dat weet je niet zeker, de garagist van Ventje heeft hem nagekeken maar heeft blijkbaar niets geconstateerd aan de schokdempers.
Het enige dat je weet is dat de bus meer deint dan andere bussen waar je ook mee gereden hebt. Ik zou zeggen, laat nog eens een technische keuring doen bij een andere onafhankelijke garage of de ANWB waarbij ze met name de schokdempers beoordelen of proberen te vinden waardoor het deinen nog meer veroorzaakt kan worden. En als blijkt dat het inderdaad de schokdempers zijn dan is de oplossing heel simpel, nieuwe schokdempers en nog even met Ventje over de prijs onderhandelen. In ieder geval hoeft dat geen reden te zijn om af te zien van deze bus als hij verder goed en netjes is.
Dank je, ja, lijkt me verstandig!
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

Is inderdaad veel aannames...

Feiten:
* Bus ziet er netjes uit van binnen, buiten, stoelen, instaplijsten en onder de motorkap..
* De garagist vond het nodig om de remblokken rondom te vervangen (dus wrs veel mee geremd?)
* Hij deinst meer dan andere lege bussen die we dezelfde dag onder dezelfde omstandigheden hebben gereden

Ventje brengt hem vandaag/morgen naar de garagist voor 2nd oppinion.. dus ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door SyncRoon »

edvdwal schreef: 26 jun 2023, 19:14

Ventje brengt hem vandaag/morgen naar de garagist voor 2nd oppinion.. dus ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte.
Dat is een knap staaltje eigen vlees keuren dan, tot 2x toe...

Verschil tussen gebruikte wagens ga je altijd tegenkomen, maakt het niet perse slechter tussen de een of ander. Je kan ook gewoon een palletje laden om te kijken hoe die met gewicht erin rijd.

Volgens mij zijn de veren van de T5 wel een beetje progressief met de dunnere wikkelingen op de einden. Dus leeg kan die soepeler zijn en onbelast iets meer veerweg hebben. De veren uit mijn T5 waren volgens mij al behoorlijk ingezakt en lagen de eindwikkelingen redelijk vlak 'aan'.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door Multivan Generation »

Wij hebben een multivan lwb die ook erg leeg is.
Sinds hefdak er op ook wat licht in de neus. Deinen wil ik het niet noemen.

We gaan dat binnenkort oplossen door een Bilstein B14 comfort schroefset. Dat voelt net wat steviger qua demping aan en ook de stabiliteit neemt daarbij toe.

Dus ik zou die bus niet laten staan, mogelijkheden genoeg.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie