Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T6 deinen tijdens "proefrit"

vragen over de T6
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10817
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door Pascal-141 »

edvdwal schreef: 26 jun 2023, 19:14 Is inderdaad veel aannames...

Feiten:
* Bus ziet er netjes uit van binnen, buiten, stoelen, instaplijsten en onder de motorkap..
* De garagist vond het nodig om de remblokken rondom te vervangen (dus wrs veel mee geremd?)
* Hij deinst meer dan andere lege bussen die we dezelfde dag onder dezelfde omstandigheden hebben gereden

Mijn T6.1 heeft nu +/- 55.000km en de remblokken vooraan zijn ook bijna aan hun eind , die ga ik komende week vervangen . Dus qua kilometers zouden de versleten remblokken wel kunnen kloppen .

Mijn T6.1 is meestal ook leeg (tijdens woon/werk verkeer) ,maar die deint niet maar is eerder hard van vering. Ook op drempels helemaal niks deining ,maar echt heel strakke vering. Mijn T6.1 is eigenlijk even hard qua vering als mijn T4 die stevig verlaagd was .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

SyncRoon schreef: 26 jun 2023, 20:21
edvdwal schreef: 26 jun 2023, 19:14

Ventje brengt hem vandaag/morgen naar de garagist voor 2nd oppinion.. dus ben benieuwd, ik hou jullie op de hoogte.
Dat is een knap staaltje eigen vlees keuren dan, tot 2x toe...

Verschil tussen gebruikte wagens ga je altijd tegenkomen, maakt het niet perse slechter tussen de een of ander. Je kan ook gewoon een palletje laden om te kijken hoe die met gewicht erin rijd.

Volgens mij zijn de veren van de T5 wel een beetje progressief met de dunnere wikkelingen op de einden. Dus leeg kan die soepeler zijn en onbelast iets meer veerweg hebben. De veren uit mijn T5 waren volgens mij al behoorlijk ingezakt en lagen de eindwikkelingen redelijk vlak 'aan'.
Vandaag is hij bij de garage geweest.. de garagist zei dat hij wel verschil voelde en herkende wat wij zeiden, maar dat dat door de 4motion komt (zwaarder onderstel ofzo? en ook erg hoog op de wielen).. wat zou kunnen helpen is hulpveren achter monteren (dat gaan ze dan ook doen) en dan kunnen we opnieuw proefrijden...

De dempers konden het niet zijn, dat garandeerde hij, en die gaan ook veel langer mee.
Laatst gewijzigd door edvdwal op 27 jun 2023, 17:59, 2 keer totaal gewijzigd.
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

Multivan Generation schreef: 26 jun 2023, 22:45 Wij hebben een multivan lwb die ook erg leeg is.
Sinds hefdak er op ook wat licht in de neus. Deinen wil ik het niet noemen.

We gaan dat binnenkort oplossen door een Bilstein B14 comfort schroefset. Dat voelt net wat steviger qua demping aan en ook de stabiliteit neemt daarbij toe.

Dus ik zou die bus niet laten staan, mogelijkheden genoeg.

Groeten Peter
Dank je!

interessant.
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

edvdwal schreef: 27 jun 2023, 17:56 Vandaag is hij bij de garage geweest.. de garagist zei dat hij wel verschil voelde en herkende wat wij zeiden, maar dat dat door de 4motion komt (zwaarder onderstel ofzo? en ook erg hoog op de wielen).. wat zou kunnen helpen is hulpveren achter monteren (dat gaan ze dan ook doen) en dan kunnen we opnieuw proefrijden...

De dempers konden het niet zijn, dat garandeerde hij, en die gaan ook veel langer mee.
Bedacht dat we eigenlijk de "hulpveren" niet willen laten installeren voor de volgende proefrit.. Misschien toch laten keuren.. of met b14 en dan proefrit?

vaag verhaal dat dempers niet versleten kunnen zijn maar hulpveren wel helpen..
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door krekwakwol »

Zomaar een hersenspinsel.
Zijn er misschien andere veren onder gekomen, om het "comfort" te verbeteren, of door onwetendheid.
Volgens mij kunnen er verschillende kleurcodes op de veren zitten die de sterkte aangeven. Dus moet ook wel te zien zijn of de goede veren er onder zitten.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
hugopoley
Berichten: 341
Lid geworden op: 18 okt 2018, 14:54
Locatie: Zeeland

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door hugopoley »

Gewoon verlagen met een goede kwaliteit schroefset of airride, dan rijdt vele malen beter
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door SyncRoon »

edvdwal schreef: 27 jun 2023, 23:32
Bedacht dat we eigenlijk de "hulpveren" niet willen laten installeren voor de volgende proefrit.. Misschien toch laten keuren.. of met b14 en dan proefrit?

vaag verhaal dat dempers niet versleten kunnen zijn maar hulpveren wel helpen..
Bij een lege bus maken hulpveren de boel wel harder.... mijn expert met hulpveren stuitert leeg. de T5 met big liftkit van transporterHQ stuitert ook leeg, met ca. 250 kg op achteras al stuk minder.....

Zet een palletje lading erin en rij dan eens proef. Ventje moet toch weten wat zijn inbouw ongeveer gaat wegen.
Groet, Ronald
edvdwal
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 jun 2023, 20:08

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door edvdwal »

Besloten af te zien van deze bus... en op zoek naar een ander te gaan.. Bedankt voor al jullie informatie!
Op zich hadden we het aanbod om er B14 onder te laten plaatsen voor een scherpe prijs.. maar we merkten dat het gevoel gewoon weg was.
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: T6 deinen tijdens "proefrit"

Bericht door MGA1600 »

Onze T6 deint niet, maar is wel gevoelig voor de juiste bandenspanning. Te slap dan stuurt hij zoekerig (je hebt het gevoel dat je steeds moet bijsturen) maar te hard dan rammelt alles in de bus. Uiteindelijk, na veel geëxperimenteer kwamen we tot de conclusie dat de op de sticker in de deursponning geadviseerde spanning wel een aardig compromis is.
Plaats reactie