Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen - met de Fischer T4

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Even een apart topicje gemaakt.
Dochterlief gaat Polarsteps gebruiken. Linkje - en andere zooi - zal ik hier posten. :toppie
Overmorgen beginnen we er aan! :sjaal

Linkje naar Polarsteps
Laatst gewijzigd door Muug op 07 jul 2023, 16:12, 3 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door J vd Pal »

Veel plezier!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door bvddobb »

Muug schreef: 06 jul 2023, 14:11 Dochterlief gaat Polarsteps gebruiken. Linkje - en andere zooi - zal ik hier posten.
:proost
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door krekwakwol »

Goede reis en veel.plezier.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Hanz »

Een mooie reis gewenst, we gaan het volgen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Dank je allemaal. Ik hoop dat de T4 doet wat ie moet. Mijn reisverzekering is deze keer alleszins in orde.

De wagen is bijna gepakt.
20230707_150443.jpg
20230707_150312.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Linkje naar polarsteps gepost.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Blue Moon »

Geniet van je trip :driveT4
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

:toppie

Last minute decision: we gaan de fietsen en het fietsenrek thuis laten. Ik ging daarnet nog maar gewoon tanken en bij het oprijden van de oprit van het tankstation zat het fietsenrek al tegen de grond :ie En aangezien we toch regelmatig de pistes willen berijden, en niet wetende in welke staat die zullen zijn, en aangezien we die fietsen eigenlijk eerder in noodgevallen gebruiken (bvb als de camping "ver" van een dorpscentrum ligt)... één en één is twee zeg maar. :nuts
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Ar-noob
Berichten: 40
Lid geworden op: 30 dec 2019, 17:53

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Ar-noob »

Goed besluit lijkt me. Wij nemen ook altijd onze fietsen mee maar besloten deze voor onze trip in Noorwegen ook thuis te laten. We hebben ze niet gemist.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

bvddobb schreef: 06 jul 2023, 20:13
Muug schreef: 06 jul 2023, 14:11 Dochterlief gaat Polarsteps gebruiken. Linkje - en andere zooi - zal ik hier posten.
:proost
De jeugd.... ze had je request geweigerd, maar volgt je nu, zodat jij ons toch kan volgen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Sinds gisterenavond 22u zijn we terug thuis. 1150km op 14u rijden, tempootje van zo'n 110 km/u (gpssnelheid). Veel regen, dat wel, heel D door. Die intervalregeling heeft me wel bezig gehouden! :bifun Misschien dat er wat mensen zijn die mijn teksten op Polarsteps meegevolgd hebben. Mijn ouders waren er alleszins héél blij mee. :kus Ik zal die teksten hier gradueel hernemen, en aanvullen met de mooiste foto's van mijn camera. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door bvddobb »

Wij hebben jullie gevolgd op Polarsteps! Leuk hoor! We zijn benieuwd naar jullie verslag hier.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Eerste dag, zaterdag 8 juli

En we vertrekken. Km-stand is 277.477 km.

Het is warm vandaag.

Heet zelfs, met meer dan 30 graden, in België, Nederland, Duitsland....letterlijk overal. Airco van de VW kan het trekken, maar hij staat bijna op het mininum. Het is 27-28 graden binnen.
Onze dochter Ayco houdt zich in stilte bezig terwijl ik de kms afhaspel. Al gauw ligt ze achterover te maffen, met een boek op haar schoot. Die oldtimer-hoofdsteun bewijst nu op de eerste dag zijn nut al!
0001-aycoslaapt.jpg
De auto kan moeiteloos 120-130 gps-kms maar het klinkt toch te luid. Wind, de banden, ik weet niet wat het is. Tja, de basis van deze campervan is een Transporter, geen Multivan. 110 km/u is beter. Motor draait dan zo'n 2800 toeren. THANK GOD voor die cruise control!!!!
Gisteren getankt dus we kunnen lekker doorrijden. :ikrij
Ring rond Brussel, we missen de afslag naar de A12! Nu al zitten slapen? Duh. 1km verder is er gelukkig al een afrit om te keren.
Geen files rond Antwerpen. Niks in NL, we zoeven door Duitsland. Eerste keer stoppen we om 11u15. Bokes eten op een parking bij een benzinestation. Oost-Europese vrachtwagenchauffeurs zijn met een kleine bbq bezig, lekker gezellig, maar toch wat rokerig. We lachen wat heen en weer en vertrekken, weg uit de rook.
Hier en daar wat wegenwerken: af en toe tien minuten in 2de rijden. Enkel Hamburg. Die tunnel onder de Elbe, die werken die al minstens 10 j bezig zijn. :nuts 1u20 verloren. "slechts".
Vlak voor DK getankt en Burger King gegeten. Het is al avond aan het worden. Ik stuur de camping een mailtje om te zeggen dat onze gps schat dat we iets voor 21u gaan arriveren. Normaal gezien sluit de receptie om 20u.
0002-burgerking.jpg
Zelfs in DK is het lekker warm! We smachten stilaan naar een koel Noorwegen. We hadden al een wekenlange hittegolf gehad in België, die trouwens een perfecte voorbereiding was van onze citytrip naar Rome, eind juni. Maar nu mag het wel wat frisser worden.
Om 21u stipt arriveren we op de Randers City camping. Receptie was nog open, tof! De jongedame schrijft ons in, wijst ons onze plaats. Na ons sluit ze meteen, dus ze hebben echt op ons gewacht, dankzij mijn mailtje vanuit de Burger King. Heel tof. De camping is heel, heel net en ordelijk. Met zelfs verwarmd buitenzwembad waarvan de gesegmenteerde koepel open of toe geschoven kan worden, al naargelang. Waw! Hele propere douches met mooie moderne thermostatische mengkraan. Douche maar zolang je wilt, er moeten geen kronen in een automaatje gedrukt worden. We gaan het in Noorwegen anders ervaren. Toch beetje vreemd dat douche en toilet in één hokje samen zitten. Dus als alle douches bezet zijn, kan er meteen niemand nog naar het toilet. :groteogen Het muggengaas dat door de vorige eigenaars gemaakt werd, komt vanavond handig van pas.
0003-randerscitycamping.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Zondag 9 juli
Om half acht wakker, weer heel mooi weer, snel naar wc en korte douche. Om half tien vertrokken naar Hirtshals. Half twaalf ginder.
Wat overhaast beslist om aan te schuiven voor hamburgers. We hadden beter onszelf wat meer tijd gegeven, de meute éérst laten aanschuiven en eten, rustig het menu bestudeerd, en dan pas een goede keuze gemaakt.
Buiten staan er verdomd veel mensen te staan en te liggen, rokend, drinkend, maffend. Wat bezielt de mensen toch om buiten in de wind en de uitlaatgassen op het koude stalen dek te gaan liggen slapen? Eik. :ie
Binnen is er wel érg veel rumoer. Letterlijk nergens is het rustig, behalve in het te dure restaurant. Tja.

Op TV''s binnen kan je de voortgang van de boot zien. Buiten toch effe controleren of die witte lijn er écht wel is.
0005-wittelijn.jpg
En jawel hoor, ze proberen ons niks voor te liegen, ze is er.
0004-zogboot.jpg
We hebben ons echt niet voorbereid: we zijn ons water vergeten, onze boeken vergeten, spelletjes vergeten. We hebben ook geen internet. Veel Noren kopen de tax free shop leeg: een complete karton cola, of bier, sigaretten, sterke drank. Waw! De Noorse nood moet hoog zijn.

Om half vijf stonden we in Larvik. Meteen mijn TomTom 550 motorfiets-gps ingeschakeld en een kronkelroute uitgestippeld naar het huis van de Kerstman. Die kronkelroutes, je moet dat meegemaakt hebben om het te geloven. Zó goed dat die zijn, het is haast niet voor te stellen. Deze motorfiets-gps gebruik ik altijd tijdens onze autoreizen, gewoonweg omdat die kronkelroutes zo verdomd goed zijn. De naam zegt het zelf: je kronkelt naar je bestemming, ipv daar asap naar toe te snellen. De kronkelroute was zoals al gezegd subliem: op en neer, door berg en dal, bijna heel alleen op de baan. Waar zijn al die andere toeristen??? Allemaal wellicht in colonne asap noordwaarts. Diverse moto's passeerden ons, dit baantje was dus duidelijk een goede keuze. :toppie En als bij toeval passeerden we het bevallig Høyjord staafkerkje, het meest zuidelijke van Noorwegen dacht ik, dat op dit uur helaas gesloten was. Hier wat meer info: https://en.wikipedia.org/wiki/H%C3%B8yjord_Stave_Church

Op internet had ik echter gezien dat die Kerstman-winkel al om 16u gesloten was, dus het had absoluut geen zin om nog verder te snellen. Aangezien we al gauw verstedelijkt gebied zouden betreden, was het beter om nu al een plekje voor de nacht te zoeken.
In een zijwegje van een heel steil binnendoorwegje, hebben we dan geparkeerd voor de nacht. Lekker weertje nog steeds, meubeltjes uit en lekker in het zonnetje avondmalen. :sjaal
0006-avondmaaleersteavond.jpg
Om de tijd te doven begonnen we aan een nieuw gezelschapspel: Het Wonderboek.
Laatst gewijzigd door Muug op 02 aug 2023, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Plaats reactie