Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Noorwegen - met de Fischer T4

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Maandag 24/7
Rustig dagje vandaag.

In Gjendesheim twee uur langs het meer gewandeld. De tijd van het gratis parkeren. :-) Wat geen ramp is, want het is echt een heel mooi wandelpaadje langs het meer. En vergeet "vlak", het is bij momenten als het ware "horizontaal klauteren"!
DSCF0619.jpg
Maar toch is het een beetje zonde dat we hier niet meer doen, want je kan hier een boot nemen naar oa. het andere eind van het meer, diep in het Jotumheimen Park, van waar een heel pak wandelingen starten. Of je kan de Besseggen-wandeling doen, een behoorlijk moeilijke wandeling die een enorm coole reputatie geniet : https://www.visitnorway.nl/bestemmingen ... besseggen/

Nadien zijn we naar Lom gereden, een tourist trapje zeg maar: koffietje met taartje, wat afgeprijsde outdoorkleren gekocht, staafkerk van buiten bewonderd, op camping Bøverdalen een goed plekje uitgekozen. En dan de lekkerste zalm ter wereld gegeten. Door Els zelf klaargemaakt, dus ik dacht wel te weten hoe het ging smaken, maar deze verse Noorse zalm was zo boordevol smaak, abnormaal, alsof ze er duizend kruiden over gestrooid had. Nergens anders hebben we ooit zulke rijke zalm geproefd!!!
Het ene moment zon, het andere regen, de hele dag door.
Kmstand vandaag 281095
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Dinsdag 25/7
Gisterenavond was er regen, 's nacht ook en toen de wekker vanmorgen ging nog steeds. We hebben ons niet gehaast om te vertrekken zal ik maar zeggen. Toen alles dan uiteindelijk toch opgegeten, opgeruimd en opgevuld geraakt was, gingen we een kijkje nemen aan het Sommerskisenter (Juvashytta) aan het eind van de Raubergstulsvegen. Ja, ginds boven was het hoog en koud genoeg om regen te transformeren tot sneeuw!
DSCF0629-2.jpg
De skipiste was open en een enkeling gleed langzaam door de mist naar beneden. Een moedige jonge papa vertrok met de stoeltjeslift net naar boven met zijn kleine kleuter. Dat kind kon duidelijk al goed skiën! Hoezo koud, en regen, en stugge wind en vies weer??? :bonk
DSCF0633.jpg
Jep, dat kleine stipje dat naar boven gaat zijn die papa met kleuter.

Na wat bibberfoto's van vooral mist snellen we terug naar de wagen en rolden naar beneden, de "warme" regen tegemoet.

Wat verder op de 55 - zuidwaarts rijdend - sloegen we links af, richting Leirdalshutte. Dat is echt nog eens een plaats waar je je omringd voelt door de bergen. De wolken hingen hier wat hoger. Je zag nog niet echt de toppen, eerder de indrukwekkend grote "voeten" van bergen die duidelijk erg hoog zijn. Ook waren er behoorlijk veel bordjes die naar wandelroutes verwezen. Zeker weten dat je hier urenlang mooie wandelingen kan maken zonder dat je meteen met touw en steigijzers aan de slag moet. Bij goed weer. En als je weet hoe ver, hoe lang en hoe moeilijk.
DSCF0647.JPG
Laatst gewijzigd door Muug op 16 aug 2023, 14:14, 4 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

DSCF0652.JPG
DSCF0656.JPG
DSCF0643.JPG
Nou, na wat warme chocolademelk en een stukje chocoladetaart zoeken we de 55 weer op.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

De volgende afslag op het menu is naar rechts, de 25km lange weg naar de Nørstedalseter. Meteen heb je door dat dit géén wegje voor toeristen is. Het is maar één vak breed, er zijn nauwelijks passeerpunten, en na enkele kms gaat het asfalt over in onverhard.
DSCF0660.JPG
Nog wat kms later wordt het nog smaller en het midden staat vol onkruid. Het wegje ligt erg knus tegen de bergwand aan. Zo knus zelfs dat je hier en daar behoorlijk dicht langs de naakte rotsen scheert. Enkel traag rijden is mogelijk, want de vele blinde bochtjes en de diepe afgrond naast je laten geen foutenmarge toe. Het gaat tegelijk behoorlijk steil omhoog. Vangrails zijn er ook niet. Het hele eind komen we niemand tegen. We stoppen hier en daar midden op de weg om foto's te nemen van de prachtige vallei.
DSCF0673-2.jpg
Het is hier ontstellend mooi, heel erg rijke begroeiing ook, vele watervallen die heel diep vallen, twee beekjes die we kruisen krijgen tijdens stormweer duidelijk véél meer water te verwerken, getuige de vele rotsblokken in de ruwe bedding. Boven aangekomen is er niemand in de zomerboerderij. We rijden nog 2km verder naar de vanzelfsprekend aanwezige stuwdam.
DSCF0681.jpg
Een uur later staan we lekker voldaan van dit kleine avontuur op een camping in Skjolden. Een mooiere afsluitingpiste van deze reis konden we ons niet bedenken! Dank je Bart! Zondag pas nemen we de boot terug, we hebben dus nog enkele dagen voor de boeg.

Kmstand 281280
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Woensdag 26/7

Wat een mooi weertje was het woensdag! Weinig tot geen wind, veel zon, het was echt zomers warm. De kinderen sprongen vol goesting in het water, de ouders zittend langszij. Echt heel fijn om eens warme stralen op je lijf te voelen.
We zijn vanaf Skjolden binnendoor naar Urnes gereden waar de oudste staafkerk van Noorwegen staat. 900 jaar, je kan het je niet voorstellen. Onze gids was een Fransoos, vreemd vonden we dat. En eigenijk wist hij er ook niet echt veel van. Teleurstellend. Maar het kerkje dat in de loop der eeuwen enkele keren her- en verbouwd is, is wel de moeite! De weg er naartoe, langs onder het Lustrafjord, en dus niet over de ook mooie 55, was heel erg fijn. Want érg rustig.
DSCF0690.jpg
Het is dan ook een wegje dat enkel door lokale mensen wordt gebruikt. 99% van de toeristen rijdt gewoon de 55 af en neemt dan het veertje en wandelt dan gewoon nog 500m tot het kerkje. Maar het erg smalle wegje is zeker de moeite. Er zijn veel heel rustige stopplaatsen vlakbij het rimpelloze fjordwater. Plus er zijn drie onverlichte, ruw uitgehakte tunnels. Eentje zelfs 900m als ik me niet vergis. Verdomd dat is lang en zwart! Als fietser is dit ongetwijfeld nog een groter avontuur!
DSCF0691.jpg
DSCF0727.jpg
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

.....
Gereden gereden gereden. Pas om 15u gestopt voor iets te lunchen.
.......
Een heel pak tunnels gedaan, de ene kort de andere lang (11km). De langste, de Laersdaltunnel van 24,5km, hebben we omzeild door over de berg te rijden. Héél erg mooi. Dikke aanrader. Het is een prachtige klim omhoog doorheen het Hørnadalen, met de mooie Sluppen watervallen onderweg, waar je met wat brugjes enkele keren over de vallen kan.
DSCF0734.jpg
Verderop een ZEER mooi kaal bergplateau, Aurlandsfjellet genaamd. Veel stopplaatsen, veel fotomogelijkheden. De afdaling door het Kvammadalen naar het pittoreske Aurlandsvangen is echter geen lachertje. Het is sowieso nauw, maar an sich is dat geen probleem. Er zijn gewoon erg veel tegenliggers, dus je zit letterlijk van wegverbreding naar wegverbreding te kruipen. Plus was er nog eens een takelwagen aan het werk. De kers op de taart kwam echter op het laatst toen we nét het dorp inreden: er stond een bus klaar om naar boven te rijden!! Ik wil me de ellende die dat gaat geven niet voorstellen.... Door al dat gedoe hebben we helaas niet kunnen stoppen aan het viewpoint boven aan de enorm impressionante Aurlandsfjorden.
polarsteps065.jpg
...
Toen we de wegwijzer naar Fläm passeerden, kregen we even zin om rechtsomkeer te maken, om dat treintje tóch nog eens te proberen. Maar de herinnering aan de ontzetting die we tien jaar geleden voelden, toen we de duizenden mensen zagen die de parking, het station en het perron overspoelden was te levendig.
....
Wildkamperen kan je overal, zeggen ze, maar hoe toeristischer de regio hoe meer verbodsbordjes! En echt, met een handvol wagens op een klein plaatsje staan vind ik nog erger dan op een drukke camping staan. Dus pas om 19u een slaapplek gevonden op de Tvinde camping.
polarsteps066.jpg
Beetje vreemd dat die uitbater zulk een enorme souvenirswinkel had, maar tien minuten later snappen we het al. Hier stoppen om de haverklap bussen bomvol toeristen die naar de waterval stappen, selfies nemen, kampeerders fotograferen, een souvenir kopen en weer opstappen en weggevoerd worden. De eerste bus bevat een lading Indiërs, zo lijkt het. De tweede een lading mensen-met-hoofddoeken.
Lekker geslapen, dat wel, zo'n waterval smoort zo goed als alle geluiden. :toppie

Kmstand 281475
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Muug »

Zo.

En daarmee zijn we klaar voor een citytrip naar Bergen. We zetten de wagen enkele dagen en nachten op de Middtun camping, vanwege de goede verbinding met het centrum. Wil je er gaan staan, probeer er dan al tegen twaalven te zijn, zodat je wat keuze hebt. De uitbater is heel sympathiek en ordelijk. We vonden de prijs heel aangenaam, zo'n 1030 NOK voor drie nachten, electriciteit inclusief, voornamelijk voor onze stroom- en gasvretende ijskast.

Een citytrip is natuurlijk geen road trip, dus het heeft niet veel nut om hier foto's van Bergen city te plaatsen, denk ik zo.

Zondag hebben we dan de boot van Bergen naar Hirtshals genomen, en ik kan zeggen dat dat een geweldige aanrader is, omdat je je niet naar Kristiansand moet haasten. Doe jezelf trouwens een plezier en neem de lunch op de boot. Kostte 78 voor drie, en het is all-you-can-eat zeg maar. Je hebt 2,5u tijd om te aperitieven en talloze gangen te eten. Gevolgd door diverse desserts, kazen en bieren. Allemaal inbegrepen. Je zit zo vol dat je zelfs 's avonds nog geen honger hebt, lol. Plus de rust! We waren maar met tien mensen, drie tafels in het restaurant! Zalig :yes
DSCF0957-2.jpg
Hop, en daarmee zit het er op. :kus
Laatst gewijzigd door Muug op 17 aug 2023, 08:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door bvddobb »

Muug schreef: 14 aug 2023, 21:39 Als derde en laatste deel daalt de weg vanaf de Ausjøhutte gestaag omlaag, om dan met een crazy orgelpunt te eindigen: een heel ruw uitgehakte en totaal onverlichte tunnel die binnen in de berg 270° draait en zakt alvorens weer uit de berg te komen, in een totaal andere fjord.
Dat schreeuwt om een filmpje dat we nog ergens hadden: :ikrij :zwaai



Muug schreef: 16 aug 2023, 14:08 [...] de 25km lange weg naar de Nørstedalseter. Meteen heb je door dat dit géén wegje voor toeristen is. Het is maar één vak breed, er zijn nauwelijks passeerpunten, en na enkele kms gaat het asfalt over in onverhard. [...] Een mooiere afsluitingpiste van deze reis konden we ons niet bedenken! Dank je Bart!
En Marga! De meeste foto’s en filmpjes die jullie hadden gezien in onze reisverslagen zijn van haar hand, en zij kent Noorwegen het best. :toppie
Mooi reisverslag, hoor! Zo veel bekende plekken en weggetjes, heerlijk. :proost
Volgende trip misschien ook maar weer eens die kant op...
Laatst gewijzigd door bvddobb op 16 aug 2023, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Noorwegen - met de Fischer T4

Bericht door Blue Moon »

Hey Muug, mooi tripke dat jullie daar afgelegd hebben en ja, het weer dat kan je niet bestellen...
Daar is een Noors gezegde dat zegt: "Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær". Er bestaat geen slecht weer, enkel slechte kleding (uitrusting).
Plaats reactie