Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 als Camper

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: T5 als Camper

Bericht door propje »

Kosten maar dat scheelt maar iets van €800
En ik heb veel tijd.
Werk maar 12 uur.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 als Camper

Bericht door Hanz »

Volgens hun website is het verschil tussen ingebouwd en los geleverd maar € 350,- Voor dat bedrag zou ik het er in laten zetten en niet zelf gaan rommelen. Ik vraag me overigens wel af wat de maximale bedmaat is dat in dit jumbo dak past. Buitenmaten 240 x 130 cm. Afgaande op de foto blijft daar blijft binnen hooguit 220 x 110 van over en dan moet je ook nog een opening hebben om er in te klimmen. En ook de hoogte zou binnen wel eens tegen kunnen vallen, vooral aan de kant waar je erin wilt klimmen. Het zou mooi zijn als iemand hier ervaring mee heeft want op de website van Atrion staat nauwelijks informatie.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: T5 als Camper

Bericht door propje »

Wie zegt dat ik rommel.? :gekte
€350 is niet veel geld dus dat betekent iets van 4 uur werk als je weet wat je doet.
Denk niet dat ik erzelf mee ga rijden misschien wel als daily driver.
Maar een keer camper bouwen lijkt me leerzaam.
En bevalt het bouw ik er misschien wel meer.
Denk dat de basis zal bestaan uit schakel 2.0tdi 140 pk.
Liefst lwb.
Dan hou je nog beetje ruimte over anders is het allemaal wel krapjes vermoed ik.
Bel Atrion morgen misschien wel ff.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 als Camper

Bericht door SyncRoon »

propje schreef: 30 jul 2023, 15:58 Wie zegt dat ik rommel.? :gekte
€350 is niet veel geld dus dat betekent iets van 4 uur werk als je weet wat je doet.
Denk niet dat ik erzelf mee ga rijden misschien wel als daily driver.
Maar een keer camper bouwen lijkt me leerzaam.
En bevalt het bouw ik er misschien wel meer.
Denk dat de basis zal bestaan uit schakel 2.0tdi 140 pk.
Liefst lwb.
Dan hou je nog beetje ruimte over anders is het allemaal wel krapjes vermoed ik.
Bel Atrion morgen misschien wel ff.
#1 gat zagen en inbouwen zit echt wel meer werk in dan 4 uurtjes.... De efficiëntie haal je pas als je een aantal bussen tegelijkertijd kan ombouwen en met meer dan 1 paar handen. Gaat je zeker de eerste paar keer niet lukken. En dan de rest nog aan afwerking.

#2 als je weet wat je doet is wel een understatement gezien je zoektocht naar informatie. Daar ga je nog wel wat tegenkomen op je pad.

#3 Niet rijden maar wel daily driver? Bedoel je niet mee camperen maar wel goedkoop rijden......

#4 Leerzaam is het zeker, kost een goede cent ook. En heel je proces is ook ter leering en vermaeck voor ons natuurlijk.

#5 Bouwen omdat het bevalt..... je kan een hobby hebben maar zodra je voor derden gaat bouwen wordt het toch wel bedrijfsmatig en dat vraagt wel meer aan geregel, regeltjes en verantwoordelijkheden. Heb je idee of er een markt voor is? Het is nogal een opgaaf om aan de hedendaagse verwachtingscultuur te voldoen. De meeste aanbieders hebben niet voor niets concepten bedacht en bouwen geen bij elkaar geraapt zooitje (zoals ikzelf)

#6 Goede basis is meer dan enkel motor..... ook slecht aangeschreven motoren kunnen gewoon na upgrade gewoon voldoen. Maar een bus van 10 jaar oud vercamperen bij 200K is niet marktconform naar mijn mening. Lage km en veilige motor heeft wel voorkeur maar daar is de prijs dan ook naar.

#7 LWB heeft zeker voordeel met slaaphefdak. Met mijn KWB is gatmaat tot B-stijl krap 180 cm. Dat wordt lastig in/uitklimmen en heb je een bedplank van ca. 150 cm met inlegstuk van 30cm. Ga je door de dakdrager bij de B-stijl wordt RDW ook vak apart.

#8 Informatie komt bij leveranciers naar mijn ervaring niet uit de verf als je belt. Je zal echt een aantal (vele) bussen moeten bekijken en beoordelen op functie en afwerking. Werelden van verschil wat zich ook vertaalt in kosten. Ik heb in mij T3 tijd vooral op Vanfest bij de duizenden bussen inspiratie opgedaan, vooral wat ik niet zoek.......
Groet, Ronald
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: T5 als Camper

Bericht door propje »

Vindt 4x4 leuker op vakantie maar erg kostbaar.
En voorlopig ga ik nog zo op vakantie.
Net wat leuker als met camper.
Afbeelding

Ben ook veel aan het rekenen maar de droom om er goed geld aan te verdienen begint steeds meer te verdampen.
Wil eerst zo proberen voordat ik me officieel inschrijf bij kvk.
Heb helaas geen machinale hout werkplaats meer tot m.n beschikking.
Anders was het allemaal wat makkelijker bouwen als thuis met je Festo invalzaagje.
Voordeel als ik een type heb gevonden is het telkens hetzelfde grapje uitvoeren.
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: T5 als Camper

Bericht door propje »

Oja nog een vraag.
Wit is prima je ziet tegenwoordig veel campers de onderste helft in fraaie en minder fraaie kleuren gespoten moet dit aan gepast worden op kenteken?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 als Camper

Bericht door Hanz »

propje schreef: 30 jul 2023, 20:29 Ben ook veel aan het rekenen maar de droom om er goed geld aan te verdienen begint steeds meer te verdampen.
Wil eerst zo proberen voordat ik me officieel inschrijf bij kvk.
Heb helaas geen machinale hout werkplaats meer tot m.n beschikking.
Anders was het allemaal wat makkelijker bouwen als thuis met je Festo invalzaagje.
Voordeel als ik een type heb gevonden is het telkens hetzelfde grapje uitvoeren.
Ik denk dat je het commercieel bouwen van campers toch onderschat. Dat is echt wel meer dan wat houtbewerken. De basisauto moet technisch en qua roest goed zijn en als je dat zelf niet kan dan zijn de eerste kosten al gemaakt voor je begonnen bent. Je kan natuurlijk de klant een auto laten aanleveren maar dan verwacht hij waarschijnlijk wel dat de inbouw binnen een vastgestelde termijn gereed is en dat moet je wel waar kunnen maken. Dan heb je nog te maken met isolatie en installaties voor gas, water en elektra, standkachel, koelkast en dergelijke. Inbouwen van hefdak en afwerken/stofferen. Inbouwen van goedgekeurde slaapbank en het nodige gedoe daarover met de RDW. En er zijn heel wat concurrenten op de markt dus je moet wel met een onderscheidend ontwerp komen of bijzondere kwaliteit leveren.
Lees bij de projecten op dit forum eens wat zelfbouwprojecten na om te ontdekken wat er allemaal bij komt kijken en ga bij een aantal camper(in-)bouwers kijken en bedenk of jij dat ook zou kunnen leveren. En lees je eens goed in op de websites van RDW en Belastingdienst aan welke eisen je moet voldoen.
Dat alles neemt niet weg dat het natuurlijk hardstikke leuk en leerzaam kan zijn om een keer te doen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 als Camper

Bericht door Hanz »

propje schreef: 30 jul 2023, 20:55 Oja nog een vraag.
Wit is prima je ziet tegenwoordig veel campers de onderste helft in fraaie en minder fraaie kleuren gespoten moet dit aan gepast worden op kenteken?
Dat zou het eerste kunnen zijn dat je op de website van RDW opzoekt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T5 als Camper

Bericht door SyncRoon »

https://www.rdw.nl/particulier/voertuig ... -aanpassen

We hadden vroeger een two-tone landcruiser die als groen op kenteken stond. (onderste helft en dak) Vanwege het witte middenstuk toch vaak commentaar gehad aan de grens dat het niet klopte......

Afbeelding

tegenwoordig wordt two-tone wel geregistreerd volgens mij. Ik kwam dat wel tegen bij diverse ombouwen. Geef mij maar een ander vaatje om uit te tappen.....

RDW kleur aanpassen is zo te zien administratieve handeling en GRATIS :yes
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: T5 als Camper

Bericht door Hanz »

Standaard wordt de overheersende kleur geregistreerd. Dus een blauwe bus met een witte bies of een wit dak is blauw. Maar bij een two-tone kunnen twee kleuren geregistreerd worden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 477
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: T5 als Camper

Bericht door Remco_T5 »

Hanz schreef: 30 jul 2023, 21:44
propje schreef: 30 jul 2023, 20:55 Oja nog een vraag.
Wit is prima je ziet tegenwoordig veel campers de onderste helft in fraaie en minder fraaie kleuren gespoten moet dit aan gepast worden op kenteken?
Dat zou het eerste kunnen zijn dat je op de website van RDW opzoekt.
.
Dit is gelukkig gratis bij de RDW te wijzigen.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
propje
Berichten: 295
Lid geworden op: 17 feb 2007, 19:25

Re: T5 als Camper

Bericht door propje »

Dank je had niet zo snel gedacht dat de rdw die info ook voorziet.
Ooit voor m.n T4 een formulier ingevuld om laadvermogen omlaag te brengen bij de rdw.
Was goedkoper als E achter m.n rijbewijs te halen.
En de fout om met een sleurhut op vakantie te gaan ligt alweer ver achter ons.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 als Camper

Bericht door Multivan Generation »

propje schreef: 30 jul 2023, 15:58 Dan hou je nog beetje ruimte over anders is het allemaal wel krapjes vermoed ik.
Bel Atrion morgen misschien wel ff.
Wat zei Attrion en wat konden ze je wijzer maken?
Kan ook handig zijn voor anderen die voor dezelfde keuze staan?

Levertijd?
In kleur van de auto of niet? Meerkosten daarvoor?
Prijs voor het geheel?

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 225
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: T5 als Camper

Bericht door Dropmans »

propje schreef: 30 jul 2023, 20:29 Vindt 4x4 leuker op vakantie maar erg kostbaar.
En voorlopig ga ik nog zo op vakantie.
Net wat leuker als met camper.
Afbeelding

Ben jij dezelfde propje als op een zeker tweewieler forum?
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Plaats reactie