Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe versnellingsbak

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Hanz »

Ja, nummer 53, onderdeel 701 711 166
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Jan anno NU »

Hanz schreef: 28 jul 2023, 15:09 Ja, nummer 53, onderdeel 701 711 166
Dat is dan deze
https://busschmiede.de/T4-Lagerbuchse-i ... 01-711-166
Bolletje 46 hebben ze daar ook.

Dankjewel Hanz
:toppie
T4 2,5 TDI 2002
koensch
Berichten: 723
Lid geworden op: 27 sep 2011, 23:46
Locatie: Amersfoort

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door koensch »

ik heb een hele poos gekeden mn versnellingsbak vervangen.

http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... sbak+gedoe

(shit.... is alweer 12 jaar geleden.... Busje is afgelopen Mei afgevoerd naar de eeuwige snelwegen bij een km stand van 670.000)
Transporter T4 2.5 TDI, April/2001, KWB/DC, 88pk/AJT/EWB, +650.000km
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door freek »

Toevallig vandaag de bolletjes en het lagerbusje vervangen. Dat was een hele forse klus (tdi syncro axl motor). Op internet staan veel posts van mensen die dat doen zonder onderdelen te verwijderen. Nou dat was echt kansloos. De bolletjes passen bijzonder krap om de asjes en in het lagerbusje. Uiteindelijk besloten de boel te demonteren. Dus de stalen steun voor het lagerbusje (3 inbusbouten), versnellingsbaksteuntje (3 bouten) en de schakelstang zelf (2 moeren). De inbusboutwn is nog een heel gedoe, je kan er heel slecht bij maar uiteindelijk gelukt.
Grote bolletje op de schakelstang geperst in de workmate. Vervolgens kunststof busje in de stalen steun geperst en vervolgens het kleine bolletje in het busje geperst (lekker veel vet gebruiken). En toen pas de schakelstang in het kleine bolletje. Eerst anders geprobeerd door het kleine bolletje op de schakelstang te persen maar dan lukte het niet meer om het bolletje in het busje te persen: bolletje bezweek....
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Hanz »

We dwalen nu wel een beetje af van het oorspronkelijke onderwerp van dit topic. Dus weer terug naar de blokkerende versnellingspook.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
freek
Berichten: 688
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door freek »

Ik poste mijn ervaring mocht het toch een bolletjesprobleem zijn :toppie
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
goldensax
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2020, 21:02

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door goldensax »

Vorige week auto naar First Transmission Schiedam gebracht. Ze hebben er een gereviseerde bak onder gezet. Mooi binnen week gedaan.
Hij schakelt beter. Lijkt wel of het toerental lager is nu en de vijf pas later moet inschakelen?
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4865
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Hanz »

Ander type bak met andere overbrengingsverhoudingen?
Maar wat was nu de oorzaak van de blokkerende pook?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Multivan Generation »

Precies, oplossing is duidelijk, maar de oorzaak is voor andere forumleden ook interessant, evenals een kostenindicatie qua werkloon en onderdelen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
goldensax
Berichten: 35
Lid geworden op: 30 jul 2020, 21:02

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door goldensax »

Hoi allen,

Kreeg niet echt duidelijkheid van de garage. Twee verhalen gehoord.
Het is een bedrijf waar je de auto brengt. Ik heb een diagnose laten doen. Je mag zelf niet de werkplaats op.
Paar maal gebeld.
De eerste keer kreeg ik te horen dat het in de bak zelf zat. Het schakelmechanisme in de vork in de bak.
Toen ik auto ophaalde vroeg ik nogmaals wat ze gedaan hadden. Toen zeiden ze als ze niets konden vinden ze de bak vervingen omdat dat meestal het probleem was.
Kosten waren 1000 euro.
Jaar garantie

Kreeg dit adres via een kennis met een autobedrijf die daar zijn bakken haalde. Hoorde ook van iemand anders dat dit professionele mensen zijn.

Maakt het nog wat uit dat er een ander type bak onder ligt?

Groetjes,

Willem
Eigenaar omgebouwde T4 camper
VOLKSWAGEN BESTEL 1,0 TDI 65 KW
Bouwjaar 16-09-1998
Vermogen 65 kW / 89 PK
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door powerpiep »

1000 euro incl. Gereviseerde bak is niet slecht, kun je zien of ze de bolletjes ook gewisseld hebben, daar kan je dan makkelijker bij namelijk.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33875
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Multivan Generation »

goldensax schreef: 10 aug 2023, 22:07
Maakt het nog wat uit dat er een ander type bak onder ligt?

Groetjes,

Willem
In principe niet, als je het vermogen hebt om de iets langere overbrengingen fatsoenlijk mee te rijden. Wellicht iets stiller, misschien iets zuiniger, misschien in tussenacceleraties iets trager.

Groeten Peter
Ps op mijn site. www.eldiape.com kun je in de download map een overzicht downloaden van de verschillende versnellingsbakken voor de T4 en hun overbrengings verhoudingen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 673
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Jan anno NU »

@goldensax
Heb je nog een roetkat onder je bus ?
Zo ja ,zou je kunnen overwegen om deze te verwijderen.
Dan komt je bus eerder op toeren , turbo komt eerder in ,
en kan je haar ook verder doorhalen in de versnellingen.

En mocht je een liefhebber zijn van het nieuwe rijden ?
Gewoon vergeten !

Op toeren rijden wil je oude T4.
😂
T4 2,5 TDI 2002
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door busbart »

@ Goldensax,
Persoonlijk zou ik het professionele mensen vinden als ze dezelfde code bak er terug onder gezet hadden, of minstens even met je overlegt of je het met de keus voor een andere bak eens was?

waarmee ik niet wil zeggen dat ze hun werk (misschien) niet goed doen?

voorbeeldje; als jij nu al een zware camper hebt, en je motor gaat lekker, maar heeft niet al te veel over, en hun zetten er een langere bak onder, dan zou het kunnen zijn dat de motor nu net te kort komt. zou jij dat lekker vinden?
Groet, Bart
Erik450
Berichten: 462
Lid geworden op: 24 apr 2017, 22:40
Locatie: Harfsen
Contacteer:

Re: Nieuwe versnellingsbak

Bericht door Erik450 »

Al die delen zijn nog verkrijgbaar hoor.
Ik heb pas alles vernieuwd, en hij schakelt weer als nieuw.
Ik zou ook snel naar een andere garage op zoek gaan, iemand die zegt dat metaal slijpsel goed is om de bak schoon te houden, die heeft het denk ik niet goed begrepen. Dit geeft naar mijn idee alleen maar meer slijtage aan de draaiende delen.
Schone verse olie is altijd het beste.
Als er metaal deeltjes in de olie zouden drijven dan zou ik zelfs nog een keer extra verversen, om er zoveel mogelijk vuil uit te krijgen.
En de bakmoer open krijgen, moet altijd lukken, door bijvoorbeeld voorzichtig de ruimte om de moer voorzichtig warm te stoken.
Er zijn trucjes genoeg voor. Soms lassen ze er zelfs een stuk metaal op, zodat je goed grip kunt krijgen, je moet dan wel een nieuwe moer kopen natuurlijk.
Groeten Erik-jan
Plaats reactie