Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

Ver weg van huis, en deze middag is een 1 zijde de hydraulische cilinder van het hefdak ontploft! Door de hitte…..

Waar te beginnen? Een paar vragen.

Hoe krijg ik het dak naar beneden, kan dat zonder de rest te beschadigen gewoon via het display?
Kan ik (als het dak beneden is) veilig rijden?
Is dit makkelijk te repareren?
En dan de bonusvraag: iemand een idee hoe dit in Puglia (Zuid-Italië) gerepareerd te krijgen?

Ik weet even niet hoe ea op orde te krijgen zo snel, vandaar even een bericht zonder dat er van te voren huiswerk is gedaan op dit forum. Excuses alvast.

Grote dank voor eventuele input en suggesties!
Bijlagen
IMG_0269.jpeg
IMG_0268.jpeg
IMG_0267.jpeg
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 628
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door Lutra »

Dat is schrikken! Of het nog naar beneden wil via het display zou je voorzichtig kunnen proberen. Anders via de noodprocedure door het display te verwijderen en met een schroevendraaier handmatig het dak laten zakken. Eenmaal naar beneden moet het dak worden vastgezet met de daarvoor bestemde spanbanden die je in de luifelrails vastzet.
Succes
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door Multivan Generation »

Zeker met de hand doen, en een paar doekjes bij de hand houden om de hydrauliek vloeistof bij de defecte cilinder een beetje af te deppen, en zorgen dat die vloeistof de tentstof niet raakt!

Anders krijg je rit vlekken die je er nog maar eens uit moet zien te krijgen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door SyncRoon »

Valt zo'n schade onder casco verzekering? En zo ja, heb je die en heb je deze dan al gecontacteerd want schade dien je binnen redelijke termijn te melden....Ook voor je er zelf aan begint.
Groet, Ronald
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door Angelo-anneveld »

ViTu schreef: 31 jul 2023, 20:19 Ver weg van huis, en deze middag is een 1 zijde de hydraulische cilinder van het hefdak ontploft! Door de hitte…..

Waar te beginnen? Een paar vragen.

Hoe krijg ik het dak naar beneden, kan dat zonder de rest te beschadigen gewoon via het display?
Kan ik (als het dak beneden is) veilig rijden?
Is dit makkelijk te repareren?
En dan de bonusvraag: iemand een idee hoe dit in Puglia (Zuid-Italië) gerepareerd te krijgen?

Ik weet even niet hoe ea op orde te krijgen zo snel, vandaar even een bericht zonder dat er van te voren huiswerk is gedaan op dit forum. Excuses alvast.

Grote dank voor eventuele input en suggesties!

Je dient hiervoor eigenlijk bijna je hele middel console in de hemel te demonteren. Dan kan je een handmatig openen waardoor het dak weer dicht valt.
Mocht je hulp op afstand nodig zijn stuur me dan maar een prive bericht met je 06
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3677
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door krekwakwol »

Ik heb in Italie onder Rome ook meerdere camper bedrijven gezien, en ook VW dealers, is het wat om daar ergens te informeren, misschien om een goed adres te vinden die je helpen kan.
Want er zal wel materiaal.nodig zijn voor reparatie.
Ik heb even 2 kaartjes bijgevoegd waar je in de regio VW garages hebt, dan is het natuurlijk nog de vraag of ze iets voor je kunnen betekenen.
Screenshot_20230731-231540_Google.jpg
Screenshot_20230731-231525_Google.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

Lutra schreef: 31 jul 2023, 20:34 Dat is schrikken! Of het nog naar beneden wil via het display zou je voorzichtig kunnen proberen. Anders via de noodprocedure door het display te verwijderen en met een schroevendraaier handmatig het dak laten zakken. Eenmaal naar beneden moet het dak worden vastgezet met de daarvoor bestemde spanbanden die je in de luifelrails vastzet.
Succes
Dankjewel, gaan we proberen zo!
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

Multivan Generation schreef: 31 jul 2023, 22:09 Zeker met de hand doen, en een paar doekjes bij de hand houden om de hydrauliek vloeistof bij de defecte cilinder een beetje af te deppen, en zorgen dat die vloeistof de tentstof niet raakt!

Anders krijg je rit vlekken die je er nog maar eens uit moet zien te krijgen..
Dankjewel! Die oliesmurrie zit door de ontploffing al overal op het tentdoek. Ongelofelijk hoe ver oliespetters overal zitten...

Inderdaad ga ik de handmatige optie proberen.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

SyncRoon schreef: 31 jul 2023, 22:14 Valt zo'n schade onder casco verzekering? En zo ja, heb je die en heb je deze dan al gecontacteerd want schade dien je binnen redelijke termijn te melden....Ook voor je er zelf aan begint.
Dank voor deze tip! Heel de ochtend met de verzekeraar aan de lijn gehangen. Ze willen er maar niet aan dat dit een ontploffing is (schade door ontploffing wordt verzekerd). De cilinder is toch echt wel ontploft! Dus uiteindelijk hen zo ver gekregen dat er een schade-expert komt kijken, bij het Campercentrum Nederland (als optie genoemd) om een rapport op te stellen waardoor en hoe de schade is ontstaan. Gaan ze aan de hand daarvan beslissen of (gevolg)schade (oa nieuw tentdoek?) wordt vergoed.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

Angelo-anneveld schreef: 31 jul 2023, 22:59
ViTu schreef: 31 jul 2023, 20:19 Ver weg van huis, en deze middag is een 1 zijde de hydraulische cilinder van het hefdak ontploft! Door de hitte…..

Waar te beginnen? Een paar vragen.

Hoe krijg ik het dak naar beneden, kan dat zonder de rest te beschadigen gewoon via het display?
Kan ik (als het dak beneden is) veilig rijden?
Is dit makkelijk te repareren?
En dan de bonusvraag: iemand een idee hoe dit in Puglia (Zuid-Italië) gerepareerd te krijgen?

Ik weet even niet hoe ea op orde te krijgen zo snel, vandaar even een bericht zonder dat er van te voren huiswerk is gedaan op dit forum. Excuses alvast.

Grote dank voor eventuele input en suggesties!

Je dient hiervoor eigenlijk bijna je hele middel console in de hemel te demonteren. Dan kan je een handmatig openen waardoor het dak weer dicht valt.
Mocht je hulp op afstand nodig zijn stuur me dan maar een prive bericht met je 06
Dank voor je hulp! Ik denk dat ik er wel uit ga komen, zo niet dan stuur ik je even een PB. Dankjewel!
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

krekwakwol schreef: 31 jul 2023, 23:11 Ik heb in Italie onder Rome ook meerdere camper bedrijven gezien, en ook VW dealers, is het wat om daar ergens te informeren, misschien om een goed adres te vinden die je helpen kan.
Want er zal wel materiaal.nodig zijn voor reparatie.
Ik heb even 2 kaartjes bijgevoegd waar je in de regio VW garages hebt, dan is het natuurlijk nog de vraag of ze iets voor je kunnen betekenen.

Screenshot_20230731-231540_Google.jpg
Screenshot_20230731-231525_Google.jpg
Dankje! Vanwege de schade-afhandel-regeling laat ik denk ik ea in NL afhandelen, dat was voorwaarde van de verzekeraar zodat ze daar een bij een dealer een schaderapport door schade-expert. Dan zou ik middels de pech-hulp-verzekering eventueel vervangend vervoer kunnen regelen naar NL.

Wel een aantal reparatiebedrijven gebeld hier, maar dat werkt allemaal toch even net anders hier met het verkrijgen van onderdelen, vakanties, en de juiste expertise ea te repareren.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

Allen bedankt voor de hulp en input!

Was even lichtelijke paniek gisteravond.

Oplossing wordt nu: dak handmatig laten zakken. In de hulpkist in de kofferruimte schijnen spanbanden te zitten speciaal voor het vastzetten van het dak met de banden in beide rails. Bijzettentje kopen en zo de reis vervolgen. In NL de schade afhandelen en laten repareren. Campercentrum gaat er nieuwe cilinders inzetten (vernieuwde versie, beter bestand tegen hoge druk) na thuiskomst in NL.

"Opgelost" :)
Bijlagen
IMG_0274.jpeg
Laatst gewijzigd door ViTu op 01 aug 2023, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door SyncRoon »

ViTu schreef: 01 aug 2023, 12:12
SyncRoon schreef: 31 jul 2023, 22:14 Valt zo'n schade onder casco verzekering? En zo ja, heb je die en heb je deze dan al gecontacteerd want schade dien je binnen redelijke termijn te melden....Ook voor je er zelf aan begint.
Ze willen er maar niet aan dat dit een ontploffing is (schade door ontploffing wordt verzekerd). De cilinder is toch echt wel ontploft! Dus uiteindelijk hen zo ver gekregen dat er een schade-expert komt kijken, bij het Campercentrum Nederland (als optie genoemd) om een rapport op te stellen waardoor en hoe de schade is ontstaan. Gaan ze aan de hand daarvan beslissen of (gevolg)schade (oa nieuw tentdoek?) wordt vergoed.
De ontploffing is een gevolg........ Het is schade door extreme inwerking van warmte/zon. Dus schade als gevolg van extreem weer / natuurgeweld (net als hagel met deuken tot gevolg of kapot waaien bij storm van luifel/hefdak)

Opletten dat ze je niet vastpinnen op verkeerde veronderstellingen (ik kan het ook mis hebben). Heb je verhaalbijstand in je verzekering pakket?
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
dries_m
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 nov 2022, 16:07

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door dries_m »

ViTu schreef: 01 aug 2023, 12:19 In de hulpkist in de kofferruimte schijnen spanbanden te zitten speciaal voor het vastzetten van het dak met de banden in beide rails.
hierover had ik nog een vraag: ik heb onlangs die zwarte hulpkist geopend en geen spanbanden, noch hendel gezien om het dak dicht te draaien. Kan dit op andere plaatsen zitten? Al even gezocht, maar niets gevonden. We hebben onze wagen op 3 jarige leeftijd gekocht, de vorige eigenaar weet van niets...

aan de topic starter: heel veel succes nog met je vakantie! dit is echt niet leuk, het lijkt er op dat california's geen erg warm weer verdragen.
ooit gelezen op dit forum dat de zwarte behuizing van de cilinder best met aluminium folie bekleed wordt wanneer je in de zon staat en het dak niet kan sluiten. Wij waren onlangs in kroatie, en daar heb ik het dak tijdens de dag steeds omlaag gehouden...
VW T6 California Ocean 2019
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

dries_m schreef: 02 aug 2023, 17:28
ViTu schreef: 01 aug 2023, 12:19 In de hulpkist in de kofferruimte schijnen spanbanden te zitten speciaal voor het vastzetten van het dak met de banden in beide rails.
hierover had ik nog een vraag: ik heb onlangs die zwarte hulpkist geopend en geen spanbanden, noch hendel gezien om het dak dicht te draaien. Kan dit op andere plaatsen zitten? Al even gezocht, maar niets gevonden. We hebben onze wagen op 3 jarige leeftijd gekocht, de vorige eigenaar weet van niets...

aan de topic starter: heel veel succes nog met je vakantie! dit is echt niet leuk, het lijkt er op dat california's geen erg warm weer verdragen.
ooit gelezen op dit forum dat de zwarte behuizing van de cilinder best met aluminium folie bekleed wordt wanneer je in de zon staat en het dak niet kan sluiten. Wij waren onlangs in kroatie, en daar heb ik het dak tijdens de dag steeds omlaag gehouden...
Je hebt inderdaad gelijk. Ik had bovensaande post gistermiddag gemaakt na contact met het Campercentrum, maar was toen niet in de gelegenheid te controleren. Gisteravond heb ik dezelfde conclusie als jij gehad: geen spanband te vinden. Wel wat lege gaten in de kist, maar na onderzoek hoort daar van origine geen spanband te zitten.

Rara? Ik zal Campercentrum van de week og en bellen met wat ze nu hebben bedoeld. Misschien heb ik het wel niet goed begrepen.

Of misschien in latere versies? Of in de T6 uitvoerig (toen ze er achter kwamen dat het toch wel nodig was na al die T5 ontploffingen :nuts) ?

Die hendel is geen hendel in de koffer, maar er zit achter het display in de cabine een mogelijkheid om ea handmatig te kunnen bedienen. Dan gaat de druk van het systeem en zkt het dak. Bij de T5. Ik heb een afbeelding bijgevoegd.
Bijlagen
IMG_0271.jpeg
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Plaats reactie