Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1490
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door bvddobb »

dries_m schreef: 02 aug 2023, 17:28 hierover had ik nog een vraag: ik heb onlangs die zwarte hulpkist geopend en geen spanbanden, noch hendel gezien om het dak dicht te draaien. Kan dit op andere plaatsen zitten? Al even gezocht, maar niets gevonden.
Bij ons is het gewoon een los plastic zakje met daarin een soort tie wraps. Los. Liggen nu bij ons achterin de bestekbak. Kan even niet bij de auto, anders kon ik een fotootje maken, dan weet je waar je naar zoekt.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door eurocook »

Hoi Dries
Hierbij een foto van het spanbanden hefdak systeem.

Groet Eurocook
:T54LIFE
IMG_2949.jpeg
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
dries_m
Berichten: 41
Lid geworden op: 27 nov 2022, 16:07

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door dries_m »

Top! Eindelijk eens een zicht op wat ik al die tijd al zocht.
Zal ik toch eens ergens online moeten kopen, want niet te vinden in de auto.

Dank!
VW T6 California Ocean 2019
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

eurocook schreef: 02 aug 2023, 19:51 Hoi Dries
Hierbij een foto van het spanbanden hefdak systeem.

Groet Eurocook
:T54LIFE IMG_2949.jpeg
Nog nooit gezien :( dank voor het delen.

Zit dit van origine bij alle T5 California uitvoeringen? En waar was dit setje bij jou te vinden?

Dank!

Ps:

Ik kom het artikelnummer dat op de gesp staat wel tegen met dit doel:
https://vwcaliforniaclub.com/shop/produ ... able-strap

Zie ook dat dat nummer daar weer wordt genoemd en dat het artikel ook niet bij alle uitvoeringen zit. Indicator is dat zwarte ding onder de tafel in het interieur.

Dus dan denk ik dat de band daarvoor bedoeld is. Ook vanwege de vorm van de gesp.

Dan zijn de beugels in jouw afbeelding waarschijnlijk voor in de rails buiten om daar dan een eigen spanband door te halen om het dak vast te zetten tegen opwaaien.

Wat denken jullie?
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door eurocook »

De 4 plastic onderdelen en de klittenband zijn voor het vastzetten van het hefdak tijdens het rijden (max 80 km) de andere band is voor het vastzetten van de binnentafel.
Alles zat bij de informatievoorziening van de California. Met dank aan Scharphof Campers.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Laatst gewijzigd door eurocook op 03 aug 2023, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

eurocook schreef: 03 aug 2023, 09:10 De 4 plastic onderdelen en de klittenband zijn voor het vastzetten van het hefdak tijdens het rijden (max 80 km) de andere band is voor het vastzetten van de binnentafel.
Alles zat bij de informatiemaatschappij van de California. Met dank aan Scharphof Campers.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Dank! Helder!

Hier nog voor wie wil zien hoe ea gemonteerd wordt. En het plaatje van VW + artikelnr, voor de nabestellers :)

https://www.poptopshop.nl/a-27662012/t5 ... escription

https://www.campervantastic.com/product ... reak-down/
Bijlagen
Screenshot 2023-08-03 at 09.35.36.png
452875100.png
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2030
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door chv »

Dit is toch wel weer een voorbeeld van ons forum in optima forma zeg.
Hulde voor alle meedenkers en sterkte voor ViTu!
:werkaanT4

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door Beckontheroad »

ViTu schreef: 03 aug 2023, 09:39
eurocook schreef: 03 aug 2023, 09:10 De 4 plastic onderdelen en de klittenband zijn voor het vastzetten van het hefdak tijdens het rijden (max 80 km) de andere band is voor het vastzetten van de binnentafel.
Alles zat bij de informatiemaatschappij van de California. Met dank aan Scharphof Campers.

Groet Eurocook
:T54LIFE
Dank! Helder!

Hier nog voor wie wil zien hoe ea gemonteerd wordt. En het plaatje van VW + artikelnr, voor de nabestellers :)

https://www.poptopshop.nl/a-27662012/t5 ... escription

https://www.campervantastic.com/product ... reak-down/

Dank voor de plaatjes, had de set en wist dat t voor t dak was maar niet hoe..
kan ze nu weer terug in de bus leggen ;)

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

Oh nee….

We zijn er nog niet. Vandaag het dak laten zakken. Gelukkig geen haast te hoeven vertrekken uit Puglia.

We hebben het dak laten zaken met via het display, de olie was al helemaal uit de cilinder weggelopen, dus achten de kans op verdere rommel klein.

Echter is nu de ene zijde (de werkende) in de vergrendeling geschoten. De kapotte zijde niet. Die hangt nu op de vergrendeling, het lijkt erop dat nadat het dak dicht is (normaliter) ea in de vergrendeling wordt getrokken.

Nu dat aan 1 zijde niet gaat zit het dak aan die zijde niet gesloten dicht. En staat dus wat open. Het display geeft een error en het dak is niet meer te bedienen. Error 1000.

Wat te doen? Zijn er nog oplossingen om ea dicht te laten vallen?

Kan überhaupt de goede zijde nog wel open nu het systeem eigenlijk stuk is?

Wat te doen en hoe?
Bijlagen
IMG_0359.jpeg
IMG_0360.jpeg
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door SyncRoon »

Heb je via het display het dak laten zakken of manueel via de noodprocedure? De kapotte cilinder gedemonteerd of zeker dat de onderdelen het sluiten niet belemmeren? Beetje helpen drukken werkt het dak niet verder naar beneden?

In ieder geval zou ik niet rijden met die spleet, ook al heb je wellicht een spanbandje erover. Plak dan die spleet/naad tussen spoiler en hefdak af met ductape en rij niet te hard.
Groet, Ronald
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

SyncRoon schreef: 04 aug 2023, 22:17 Heb je via het display het dak laten zakken of manueel via de noodprocedure? De kapotte cilinder gedemonteerd of zeker dat de onderdelen het sluiten niet belemmeren? Beetje helpen drukken werkt het dak niet verder naar beneden?

In ieder geval zou ik niet rijden met die spleet, ook al heb je wellicht een spanbandje erover. Plak dan die spleet/naad tussen spoiler en hefdak af met ductape en rij niet te hard.
Inderdaad via het display. In weet ook niet wat de noodprocedure zou doen, ik denk dat dan een beide zijden het dak niet in de vergrendeling schiet en wat omhoog staat? Dat kan haast immers niet anders.

Vandaar dat ik me ook wel zorgen maak hoe überhaupt het vergrendelde deel nog los te krijgen nu het hele systeem plat ligt en je nergens meer bij kunt….

Ik zit er zelf aan te denken het nokje af te zagen en ea af te spannen met spanband. Dan rijden komende 2400km ten minste enigszins fatsoenlijk (dwz op snelheid).

Iemand nog andere ideeen, alvast heel vriendelijk bedankt!
Bijlagen
IMG_0359.jpeg
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door SyncRoon »

Als ik filmpje bekijk;



kan het zijn dat de cilinder in dichtstand de stang dan terug trekt in de vergrendeling. Dat betekend ook dat je die stang nu met losse cilinder manueel naar voren zou moeten kunnen trekken. Dat die dan niet in de vergrendeling valt maakt niet uit, daarvoor zijn dan die spanbandjes (die je niet hebt) maar wellicht kan je bij een bouwmarkt oogbouten halen met passende moer voor in je multirail en dan spanband daardoor?

Andere kant idem. Zit nu vast maar als je de noodprocedure gebruikt is als het goed is je hydrauliek systeem drukloos en wordt het friemelen om het los te krijgen. Als je de vergrendeling gelost krijgt zou je het dak misschien nog manueel omhoog kunnen drukken.

GEEN nokjes afzagen......
Groet, Ronald
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door Angelo-anneveld »

Waar raakt hij dat kunstof kapje?
Die zit vast met 4 veeltand bouten. Haal anders een veel tand bij een bouwmarkt en demonteer het kunstof gedeelte. Ligt er natuurlijk wel aan hoe ver je het dak nog omhoog kunt duwen
Angelo-anneveld
Berichten: 846
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door Angelo-anneveld »

Ik weet niet hoeveel druk er nog op kan staan maar aan je foto’s te zien weinig

Je moet proberen de stang van de rode pijl of je die nog naar voren kan trekken zeg maar! Pijl moet andersom
Bijlagen
IMG_4258.jpeg
ViTu
Berichten: 120
Lid geworden op: 06 feb 2021, 10:48

Re: Hydraulische cilinder hefdak ontploft: waar te beginnen?

Bericht door ViTu »

SyncRoon schreef: 04 aug 2023, 23:23 Als ik filmpje bekijk;



kan het zijn dat de cilinder in dichtstand de stang dan terug trekt in de vergrendeling. Dat betekend ook dat je die stang nu met losse cilinder manueel naar voren zou moeten kunnen trekken. Dat die dan niet in de vergrendeling valt maakt niet uit, daarvoor zijn dan die spanbandjes (die je niet hebt) maar wellicht kan je bij een bouwmarkt oogbouten halen met passende moer voor in je multirail en dan spanband daardoor?

Andere kant idem. Zit nu vast maar als je de noodprocedure gebruikt is als het goed is je hydrauliek systeem drukloos en wordt het friemelen om het los te krijgen. Als je de vergrendeling gelost krijgt zou je het dak misschien nog manueel omhoog kunnen drukken.

GEEN nokjes afzagen......
Dankje! Ik ga het allemaal rustig proberen vandaag. Het probleem is wel dat 1 zijde in het slot zit en de andere zijde daardoor maar beperkt bereikbaar (bij wat omhoogduwen, maar kan dus helaas niet heel veel, ca 20cm).

Ea losfriemelen gaat eigenlijk niet omdat ik er niet bij kan, hmmm, een gat in het dak maken is ook niet alles. Haha. Ik ziet het nog even niet voor me hoe het te lossen zonder schade.

Spanbanden en ogen voor in de rail heb ik gelukkig al :)
Laatst gewijzigd door ViTu op 05 aug 2023, 08:19, 2 keer totaal gewijzigd.
T5 California Comfortline 2.5 TDI 174pk
Plaats reactie