Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Bretagne

Reisverhalen verslagen die de weetjeweller meegemaakt hebben. Foto verplicht en een leuk verhaal natuurlijk. Moet wel de moeite waard zijn, geen ritje naar de buurman enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Bretagne

Bericht door SyncRoon »

Op reis naar Bretange. Iets van 750 km en 8,5 uur over gereden met 3 stops. Lading in en op de bus lag rotsvast en eigenlijk rammelvrij ook. Windgeruis met lading op dak valt heel erg mee, ook bij 130 à 140 per uur. Sonder lading merk je namelijk dat het hefdak gaat resoneren in de wervelingen met dakrek. Dat is ook weg als de slaapspullen eronder klem liggen...

De reis was heerlijk met de ruimte in de bus. Als camper is het voor ons meer een reiswagen dan huisje boompje beestje. Simpel om ons te brengen waar we wezen willen.
Bijlagen
20230815_172347.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bretagne

Bericht door SyncRoon »

Als we een camping boeken letten we altijd op of we een staanplaats kunnen kiezen. Niet te dicht bij toiletten, niet naast speeltuin, liefst niet onder een boom, niet bij de recycle containers, wel met schaduw in de namiddag.

Ook hier weer bijna gelukt. Bus koelt dan goed af en tegen de avond is het lekker onder het hefdak. Slapen ging mij goed af. Ik slaap nog op een spijkerplank bovenop een tank crosscountry.... de vrouw kan niet tegen volledig dichte bedplank dus deze maar in de lengte onder mijn kant gelegd. 180cm isbte kort voor mij.... luchtbed is 190cm en ligt stikje vrij aan voeteneind en dat werkt voor mij ook. De composiet slaapplank is degelijk gaat heel goed.
Bijlagen
20230816_104641.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bretagne

Bericht door SyncRoon »

Onze zelfgemaakte gordijntjes werken ook goed. Verduisterend antraciet van de action en met sluitingmagneetjes van supermagnete.de die je met lipjes door de stof bevestigd. Mooi? Wel snel, goedkoop en makkelijk. Deze hebben we voor de zijramen en achterklep.
Bijlagen
20230816_105704.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Bretagne

Bericht door Muug »

Mooie oplossing! :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Bretagne

Bericht door SyncRoon »

Ondertussen ook weer terug en uitgepakt. Alles is goed bevallen en ondertussen zicht op de nodige verbeteringen.

De bustent kan je met pees of buis aansluiten op je bus. Ik gebruikte de buis/stok en met elastiek/koord tegen het hefdak aan gespannen, dan blijft het ook bij regen droog. De binenntent zit dan net voor achterzijde en deels schuifdeur maar je kan er goed langs. Nadeel vind ik dat bij onze tent de 'deur' naar de voorzijde gericht was terwijl we doorgaans aan de achterzijde (klep) 'leven'. Dat was dus via de zij/achterwand van de bustent of omlopen.... Deze zgan (1x opgezet) tent hadden we lokaal overgenomen voor minder dan minder met de nadelen voor lief nemend.

Voor achteraan hebben we een kleptentje, eenvoudige versie, maar deze behalve proefpassen niet gebruikt. Omdat de meeste over de klep hangen hebben wij gekozen voor een obelink kleptent (Figueres) die onder de klep hangt ivm de ladder op de klep. Pasvorm niet om over naar huis te schrijven maar voldoet als afscherming en het blijft droog eronder. Ik denk dat we deze niet veel zullen gebruiken.

Voor belading kampeergear gebruik ik euroboxen. Dat werkt goed, alles overzichtelijk en op zijn plek. Ik heb een houten beuken werkblad op maat gemaakt als deksel wat fijn is als snijplank. Ik had mijn oude 3 pits kookstel in een lage eurobox ingebouwd maar helaas werkt dat niet zoals ik verwachte. De branders hebben een slecht brandpatroon, krijg het niet goed. Helemaal gedemonteerd en schoongeblazen/borsteld maar enkel 1 pit brand strak blauw als het hoort. 2e brand redelijk maar met oranje tippen, 3e brand als een wapperende waakvlam volledig oranje likkebaardend... Met de cadac erbij is 3 pitten ook niet nodig en ik zoek mij dan ook een stabiel kookstel erbij. Ik had een 12kg propaanfles mee met regelaar en dubbele (snel)aansluiting en lange slangen, dat werkt wel fijn dat je cadac en kookstel gelijktijdig kan gebruiken.

Gordijnen werken geweldig. Magneetjes plakken goed en houden de gordijnen goed op zijn plek. Ook hangend aan de achterklep als die open staat. Vanwege het privacyglas (zijruiten kiravans en achterklep glaslookdiscounter) valt de witte verduisterende laag ook niet op van buitenaf. De stoffen antraciet zijde is de zichtzijde binnenkant. Met de magneetjes sluiten de gordijnen zo goed aan dat je ook geen lekkend licht naar buiten hebt. Cabine heb ik 'standaard' isolatiematten voor. Overdag helpt dat ook heel goed tegen de warmte. Nadeel zijn de plakplekken van de zuignappen.

Hefdak is goed bevallen. De 182x118cm x 15mm celpanel antislip extra sterk van Tomsold (5,4kg/m²) als slaapplank is beresterk en geeft geen krimp zover met ca. 175kg personeel erop. De zwarte afwerking is netjes genoeg om niet te hoeven bekleden, kan wel maar ieder zijn keuze. Randen heb ik afgewerkt met alu hoekprofiel en volledig (vullend in honingraat, 1½ koker) verlijmd. De slaapplank heeft 2x 300Nm gasveer om omhoog te zetten. Voor het slapen hebben we de SeaToSummit campermat, deze past precies in het hefdak ook. Comfort is ok, ik zet er een beetje druk op met luchtpompje en bij inklappen dak trek ik het matrasje vacuum dan passen het dekbed en de raamisolatie er ook goed tussen. Hefdak zelf gaat heel goed. Staat ook mooi strak en de hulpveren achteraan schelen 200% in stabiliteit/strakheid. Niet enkel vanwege het dakrek maar de extra gasveren zetten het hefscharnier mooi strak en stabiel. Bij sluiten ook geen probleem of meer kracht nodig. het FSL/CMC hefdak heeft 3 openingen met gaas. Dat geeft meer dan voldoende verluchting en trek als de schuifdeur open staat. We hadden geen last van muggen aan de kust. Snachts sliepen we met 1 opening open, voorzijde en straatkant lieten we vanwege privacy dan dicht. Doek is ook goed verduisterend. Maar bij volle verlichting aan binnen in de bus of hefdak zie je wel silhouet doorschijnen. Gedimd niet meer en warm licht ook stuk minder. Slapen ging goed, ik merk wel dat ik veel tegen het tentdoek aan lig. Als ik draai komt het voor dat mijn knieën het hefdak raken. Met de slaapplank van 182cm hebben we ongeveer een doorgang/opening van 43 cm. Dat is voldoende om erin te klimmen via de (gedraaide) voorstoel. Aan mijn zijde heb ik dan klein vulplankje zodat ik iets meer lengte heb voor mijn kussen. De opening blijft dan ca. 70x40 cm. 1 nacht regen gehad, weinig wind en dan ook niks binnewaaiend via open raam en geen lekkages bespeurd.

Na 2000km in ieder geval heel tevreden met de banden. Rijden stil, dempen vering goed zonder te zwalken en bij de regenachtige dag ook goed grip op nat wegdek. Verschil tussen volledig beladen en kampeerspullen op de camping eruit was wel goed te merken. Dat scheelt zo paar honderd kilo en geen biertafel en tent op je dak scheelt ook i topgewicht en rijgedrag. Op de franse wegen toch wel behoorlijk in toeren gereden en op de snelweg de hellingen op in 4e want in 5e of 6 zit je gewoon te laag in toeren. Rustig cruisen gaat gerust hoor maar ik rij liever met het verkeer mee. Verbruik zo'n 1:7,8 tot 1:7 afhankelijk de correctie op de bandenmaat.

Diverse leuke wandelingen gemaakt, oa. delen van GR34, diverse ritten door de omgeving, o.a. van kapel naar kapel en mij kunnen beperken tot 1 brocante zaak. Met enkele taartenschalen, nieuwe leren werklaarzen en wegpoetsen van wat stinkend lijkvocht van dooie rat oid zijn we met verlies van een paar euro in ruil weer verder getrokken.
Bijlagen
20230823_211050.jpg
20230823_144346.jpg
20230821_145200.jpg
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Bretagne

Bericht door Blue Moon »

Bedankt voor de vele weetjes, smaakt naar meer reisverhalen en foto's. <;-)
Plaats reactie