Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Brave_Sir_Robin »

Goedenavond,

Sinds een paar weken in het bezit van een mooie T5 Multivan uit 2004. Slaaphefdak erop gezet bij Atrion zodat de kinderen ook een plekje hebben.

Onze vakantie naar Oostenrijk was allang geboekt en deze aankoop ging plots vrij snel, waardoor het opeens mogelijk was om met de camper die kant op te rijden. Het idee was om in drie etappes naar Oostenrijk te rijden en dus twee overnachtingen in de camper te hebben, alvorens we daar op het bungalowpark zouden vertoeven.

Helaas ging het tegen het einde van de eerste etappe niet meer zo lekker. Na zo'n 2,5 uur rijden begon de motor flink vermogen in te leveren. Plankgas geven, maar op sommige punten haalde hij op de lange autobahn heuvels nog maar 40 km/u. Erg onprettig en gevaarlijk.

De dag van de 2e etappe besteedt aan garages langsgaan en verzekering bellen, maar werden van kastje naar de muur gestuurd. Eind van de dag besloten dat ik de camper zo goed en kwaad als het ging zou terugrijden naar huis en omruilen voor onze personenwagen. Terugreis ging gelukkig vrij aardig, eenmaal hetzelfde probleem gehad maar na een korte pauze vervolgens heerlijk naar huis getuft.

Na wat zoeken en navragen lijkt het aardig op dit probleem wat ik op een ander forum tegenkwam: https://volkswagenforum.com/forum/volks ... blem-3189/

Gaat over de turbo en de wastegate. Ik heb zelf de ballen verstand van motoren dus geen idee wat dat inhoudt. :lach

Voor de volledigheid, het gaat om een Multivan Highline 2.5 TDI, 307.000 km, automaat.

Ben dus eigenlijk vooral op zoek naar een handige niet-te-dure sleutelaar of garage die me met kennis van dit soort zaken kan helpen. In de omgeving van Deventer. Van mijn huidige (dure) universele garage verwacht ik vooral veel uitproberen omdat ze de expertise missen.
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Mac »

Je hebt :mail
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door krekwakwol »

Hallo,

Had je dit bericht nog gelezen die ik bij je voorsteltopic had geplaatst?

"Deventer, dan zou je eens contact op kunnen nemen met JB autoservice in Dieverbrug, niet direct naast de deur, maar dat is toch wel een autoriteit op gebied van VW Transporters.
Je kunt wel proberen in de buurt een "handig adresje" voor niet te veel geld te zoeken, maar een goede diagnose kan uiteindelijk geld besparen. Zij kunnen de bus ook uitlezen op storingen."
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Brave_Sir_Robin
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 aug 2023, 09:52
Locatie: Deventer

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Brave_Sir_Robin »

Dank, ga na de vakantie eens kijken welke garage ik ga bezoeken, JB staat op de lijst.

Was vergeten te melden dat het de 170 pk versie is. Zou toch zonder problemen bergritten moeten aankunnen. Als ik kijk wat hier in de bergen rond rijdt..

Zal dus wel echt iets goed mis zijn.. beetje bang dat ik qua motor een aardige miskleun heb gemaakt..
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Angelo-anneveld »

Brave_Sir_Robin schreef: 21 aug 2023, 09:35 Dank, ga na de vakantie eens kijken welke garage ik ga bezoeken, JB staat op de lijst.

Was vergeten te melden dat het de 170 pk versie is. Zou toch zonder problemen bergritten moeten aankunnen. Als ik kijk wat hier in de bergen rond rijdt..

Zal dus wel echt iets goed mis zijn.. beetje bang dat ik qua motor een aardige miskleun heb gemaakt..

2004, dus een AXE MOTOR … eerste serie 2.5 174 pk
Staan inderdaad niet heel goed te boek
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Muug »

300.000+ km's :nuts
Misschien toch iets te voortvarend geweest om er al meteen een "grote reis" mee te doen. Ons busje (T4) had er bijna evenveel, en pas na diverse maanden, meerdere reparaties en diverse huis-tuin- en keukenritten had ik er vertrouwen in. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Lambiek
Berichten: 402
Lid geworden op: 04 sep 2013, 20:05

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Lambiek »

Helaas te laat, je hebt er nikscaan

Maar
Als ts zijn eigen beetje had ingelezen, dan had deze nooit een t5 2005 moeten kopen....

Of deze eerst een complete nieuwe gereviseerde motor erin laten kegen en nog een hoop andere kwalen vervangen.

Bus gekocht met garantie ?
Zal niet, niemand geeft op deze t5 garantie.

Wel klote, maar na 10.min google...... klaar.
En je zou de bus niet gekocht hebben.

En ja, ik weet t , er zijn er een paar forum leden t4 /t5 altijd zonder problemen,
Die hebben toevallig de beste bus vd hele wereld. de super forum leden... . Tot dat :
ben keertje bij zo'n superman forum lid geweest, waar altijd alles 100% lukt, altijd perfect, zonder problemen alles beste vh beste .
Maar toen ik bij hem in zijn bus stapte om het wonder te ervaren, lag er paar cm koelvloeistof op de bodem waar ik met mijn voeten in stond . Dat stond niet op het forum.

Resume, de beste heeft ook gewoon pech en ellende. Blijft een mechanische en computer voertuig waar altijd iets van defect gast.

Hoop dat je t5 inorde komt. Met.geen extreme kosten
Succes
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Muug »

Wel, niet alle T5's zijn een rijdende ramp... niet vergeten dat het internet een concentrator is van slecht nieuws. Dus laat de man genieten van zijn verlof, en nadien zal hij wel zien wat er aan de hand is. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door krekwakwol »

Sinds onze T5 2.5tdi bij JB autoservice voorzien is van een verstuiverbrug en nw. nokkenas en stoters, rijden we al een paar jaar probleemloos rond.
Het dubbel massa vliegwiel is ook vervangen, maar ik begrijp inmiddels dat dat een "gewoon" slijtdeel is.
Inmiddels ruim 350.000 km op de teller.

Dus nee, niet alle 2.5 motoren zijn een ramp. Er is nog hoop.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Angelo-anneveld
Berichten: 845
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Angelo-anneveld »

krekwakwol schreef: 22 aug 2023, 13:22 Sinds onze T5 2.5tdi bij JB autoservice voorzien is van een verstuiverbrug en nw. nokkenas en stoters, rijden we al een paar jaar probleemloos rond.
Het dubbel massa vliegwiel is ook vervangen, maar ik begrijp inmiddels dat dat een "gewoon" slijtdeel is.
Inmiddels ruim 350.000 km op de teller.

Dus nee, niet alle 2.5 motoren zijn een ramp. Er is nog hoop.
Die brug is inderdaad de beste uitvinding voor de 2.5 motoren. Hoor er veel positieve verhalen over
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door fresco »

Angelo-anneveld schreef: 22 aug 2023, 17:36
krekwakwol schreef: 22 aug 2023, 13:22 Sinds onze T5 2.5tdi bij JB autoservice voorzien is van een verstuiverbrug en nw. nokkenas en stoters, rijden we al een paar jaar probleemloos rond.
Het dubbel massa vliegwiel is ook vervangen, maar ik begrijp inmiddels dat dat een "gewoon" slijtdeel is.
Inmiddels ruim 350.000 km op de teller.

Dus nee, niet alle 2.5 motoren zijn een ramp. Er is nog hoop.
Die brug is inderdaad de beste uitvinding voor de 2.5 motoren. Hoor er veel positieve verhalen over
Naar aanleiding van opmerking van Krekwakwol ( Arnold):

Vandaag mijn vw t5 california (2006 290.000 km )opgehaald bij JBautoservice in Dieverbrug
Jos heeft er flink werk van gemaakt: preventief nokkenas vervangen en verstuiverbrug geplaatst, nieuwe koppeling en “ vliegwiel” ( waren niet vervangen in 2016 bij versnellingsbakrevisie 🤔) . Verder nog: waterpomp vervangen , nieuwe aandrijfas rechts compleet met stomp. Motor getuned en naar 160 pk vermogen. En nog wat kleine dingen
Vervanging nokkenas was op tijd, begon al behoorlijke tekenen van verval te vertonen. En de verstuiverbrug is een betere garantie dat we nog lang van de bus kunnen genieten. Al met al: Kost een paar centen maar dan heb je ook wat….. kunnen nu weer mooie lange trips maken.
Groeten, Frank
Laatst gewijzigd door fresco op 02 sep 2023, 10:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door krekwakwol »

Verstandige keuze, nu kun je hopelijk weer jaren vooruit met die heerlijke 5 cilinder.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben, wat was nu het probleem van het inhouden van de motor, waar je dit topic mee begon?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 01 sep 2023, 20:04 Verstandige keuze, nu kun je hopelijk weer jaren vooruit met die heerlijke 5 cilinder.

Waar ik nog nieuwsgierig naar ben, wat was nu het probleem van het inhouden van de motor, waar je dit topic mee begon?
Iemand anders reageert met wat hij aan zijn bus heeft laten doen, niet de topic-starter :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door Muug »

Ook wel stom.
Kan de admin dat niet apart knippen?
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
fresco
Berichten: 129
Lid geworden op: 25 okt 2019, 14:44
Locatie: Zwolle

Re: Eerste rit met onze Multivan grote teleurstelling..

Bericht door fresco »

Muug schreef: 01 sep 2023, 23:03 Ook wel stom.
Kan de admin dat niet apart knippen?
ik heb even mijn bericht voor de duidelijkheid aangepast zie boven
groeten Frank
Plaats reactie